De reden hiervoor was grotendeels nieuwsgierigheid. Ik hou van muziek en speel veel games die om muziek draaien, maar kon me niet voorstellen hoe dit fatsoenlijk zou werken in een MMO setting. Dus in plaats van het me af te vragen, besloot ik zelf actie te ondernemen en een afspraak op gamescom te boeken.

Jamsessie
Wat mij daar duidelijk werd, is dat heel veel dingen in MAJJAM nog niet in steen gebeiteld staan. Dit is denk ik de eerste keer in mijn jaren gamescom dat een developer meer vragen voor mij had dan andersom. Men heeft een visie, maar op detailniveau wordt er nog een hoop gesleuteld, vooral aan het aspect van samenspelen en hoe ze dit precies in willen richten.
In mijn sessie speelden we als een party van vier, iets waar de game duidelijk op gemaakt is kijkend naar de HUD en de inrichting van bepaalde aspecten. Ook zijn er vier speelbare karakters, ieder met hun eigen instrument en kleine gimmick. De grote drummer kan bijvoorbeeld door de wereld rollen, terwijl de gitaarspeler kan zweven omdat het een vogel is. Toch hoef je je hoofd niet te breken over welke je kiest, althans in de build die ik speelde, waarin je vrij kon wisselen tussen karakters.

Feedback
Of dit zo blijft, dat valt nog te bezien en was een van de zaken waarover men feedback aan het verzamelen was. Persoonlijk hoop ik het niet. Immers zou het maken van verschillende karakters met unieke skills geen meerwaarde hebben als je op elk moment kunt wisselen om de andere skills te krijgen. Bovendien nodigt het niet uit tot samenspelen, want het is niet alsof je anderen nodig hebt die allicht beter zijn uitgerust voor een bepaalde taak.
Ook door hoe men met muziek omgaat, zou het logischer zijn om bij één karakter te blijven. Verschillende deuntjes kun je krijgen en kopen in de vorm van kaarten, maar zijn karakter gebonden. Dit betekent dat je ze viermaal moet kopen. Dat is onhandig, dus spelers zullen veelal toch al op één karakter leunen waar ze de investering in doen.

Vraagtekens
Dat men nog niet helemaal duidelijk heeft waar men heen wil, was me wel duidelijk na drie kwartier het spel gespeeld te hebben. En dan vooral op het gebied van diens muziek. Het speelt een centrale rol in de game, je doet er alles mee en het genereert energie die de wereld nodig heeft, maar ik kan honderd andere dingen bedenken die hetzelfde doel dienen. Muziek in MAJJAM is enkel een actie die je start en het dus is geen ritmespel, waardoor het nauwelijks afwijkt van een in-game-knop die je indrukt of een hendel die je overhaalt om een doel te bereiken. En dat kan een keuze zijn in het kader van de lore, maar persoonlijk vind ik het geen meerwaarde.
Buiten het eerste stukje van de nog heel basale campaign, heb ik namelijk ook een aantal minigames gespeeld. Een race naar de finish, een platformspel met onzichtbare platformen en meer. Die vond ik persoonlijk stukken leuker dan wat ik verder zag, terwijl de muziek daar slechts een minimale rol speelde. Er is dus wel nog wel echt wat werk aan de winkel voordat MAJJAM echt zijn eigen identiteit gevormd heeft. En wat voor rol MMO-elementen daarin spelen, is mij nog altijd niet duidelijk.
Verwachting:
Na MAJJAM gespeeld te hebben, heb ik meer vragen dan antwoorden. Er is duidelijk nog het een en ander wat scherp gesteld moet worden aan de kant van de developers en ik vermoed zo dat daarna pas de game écht vorm zal gaan krijgen.