hotness 31
mars first logistics
Preview

Mars First Logistics

Er moet toch iemand zijn die alle spullen gaat vervoeren

Gepost door

Zoals al eens ik eerder in mijn preview van Occupy Mars: The Game heb benoemd, kun je rustig tot de conclusie komen dat de rode planeet Mars erg tot de verbeelding spreekt. Sinds de eerste landing op de maan dromen een hoop mensen ervan dat er ooit een mens zal zijn die na een lange reis eindelijk voet op deze troosteloze planeet zet. Het probleem is dat de werkelijke reis dan pas gaat beginnen. De ruimtereis naar Mars is te lang om nog van terug te keren en dat betekent dat de inwoners, eenmaal beland op deze eentonige rode rots, direct moeten zien te overleven. Er zit niet veel op dan te beginnen met het bouwen van een samenleving en wanneer je dit doet, moeten er spullen worden vervoerd. Hoe dit eruit zal komen te zien weten we niet, maar de kans dat het lijkt op de manier hoe dit in Mars First Logistics neer wordt gezet, is denk ik relatief klein. Het levert echter wel een leuke puzzelgame op.

Mars First Logistics is een physics simulator, waarbij de speler zijn eigen voertuigen moet bouwen met maar één doel: vervoer een object naar zijn eindbestemming. Je krijgt een budget en een basisvoertuig en vervolgens kun je helemaal los gaan op het ontwerpen van jouw ideale vervoermiddel, zolang je maar geld hebt. Als je het vervoermiddel hebt gemaakt, rij je naar de eindbestemming en daar lever je het pakketje af. Hiermee speel je nieuwe onderdelen vrij, krijg meer geld om onderdelen mee aan te schaffen en daarna ga je het volgende item naar zijn eindbestemming brengen.

mars first logistics

Het perfecte design bestaat niet

Je eerste wagen is een skelter op vier wielen met een arm die naar boven en beneden kan worden bewogen. Het uiteinde van die arm bevat een soort lange haak die het mogelijk maakt om een object met een lus op te tillen. Bij de eerste opdrachten zitten bijvoorbeeld een gieter en een ladder die je op deze manier heel effectief mee kan nemen naar de eindbestemming. Je speelt dan een voertuig vrij waarmee je twee lange haken aan een arm hebt zitten die dicht kunnen knijpen. Zo kun je ook wat lastigere attributen vervoeren. Uiteindelijk worden de objecten steeds lastiger om te verplaatsen en daarmee moet je steeds beter na gaan denken wat je het beste met het voertuig kunt doen.

Ik vond dit in eerste instantie erg leuk. Je kunt lekker experimenteren om te zien wat werkt en wat niet, maar op het moment dat je echt los wilt gaan loop je tegen een grote hindernis. Ieder onderdeel kost geld en, zoals altijd met geld, je hebt maar een bepaald bedrag om uit te geven. Het gevolg is dat je niet helemaal over de top kunt gaan met het bouwen van de voertuigen. Uiteindelijk is het niet echt nodig geweest dat ik onderdelen kocht, maar het is wel jammer dat je niet een soort vliegdekschip kan maken om een gieter te vervoeren.

Zeker in het begin had ik erg veel moeite met het concept, omdat ik het maken van een fatsoenlijk vervoermiddel moeilijk vond. Wanneer na veel pijn en moeite een vervoermiddel totaal ongeschikt is voor het volgende project en je opnieuw moet beginnen, twijfel ik absoluut aan mijn intelligentie en ik denk niet dat dit het doel is van de ontwikkelaars. Zo kwam ik op een gegeven moment bij een grote zware stalen balk die ik moest vervoeren, maar ik kreeg het niet voor elkaar om dit apparaat überhaupt op te tillen met de middelen die ik had. Dit bleek mijn eigen fout, want de stalen balk bleek hol. Je hoefde alleen maar een langwerpig ding aan je buggy te plakken en dit in het gat te wurmen, no pun intended, en daarna kon ik de balk met groot gemak bij de eindbestemming krijgen. Toen had ik de boodschap door en werd het bouwen van voertuigen wat gemakkelijker en kwam de uitdaging op andere punten te liggen.

mars first logistics

Wanneer je eenmaal bij de eindbestemming bent, komt het regelmatig voor dat dankzij jouw toevoeging een basis verder gebouwd kan worden en zie je een korte animatie hoe een gebouw verder wordt opgezet. Dit geef zeker in het begin toch een boost om jouw spulletjes te leveren.

Mars is niet erg geschikt voor voertuigen

De omgeving van de game ziet er prachtig uit. Mars is een bijzonder heuvelachtig landschap en waar in het begin het nog gaat om een paar vrij eenvoudige zandduinen, zijn er ook hele regio's met alleen maar heel rotsachtige bergen of een bijna ondoordringbare zee van scherpe stenen. Verder is de grafische vormgeving heel netjes met felle kleuren en dikke lijnen. Waar op de korte termijn het bouwen een uitdaging is, verplaatst dit naar het rijden door deze omgeving. Naarmate je verder in Mars komt wordt het steeds moeilijker om fatsoenlijk te kunnen rijden, tot het moment dat het ook echt vervelend wordt. Helaas is dit iets wat al vrij snel bij mij gebeurde.

In de eerste paar uur is de game nog leuk om te spelen. Je bouwt je voertuig, vervoert een object en ziet hoe Mars steeds een beetje beter bewoonbaar wordt dankzij jouw talent voor het verplaatsen van objecten. Maar op een gegeven moment was bij mij de rek er helemaal uit. Dit had er ook mee te maken dat de omgeving steeds onherbergzamer werd, waardoor vervoeren meer een worsteling is door ondoordringbaar gebied, je realiseert dat je jezelf vast hebt gereden en opnieuw moet beginnen. Doordat het vervoeren van deze pakketjes het enige is wat je kunt doen, wordt dit op den duur bijzonder vervelend.

mars first logistics

De physics werken niet altijd even goed mee. Af en toe lijkt het wel of je en stuiterbal aan het besturen bent. De materialen waar al die onderdelen uit opgebouwd worden zijn enorm flexibel waardoor je bij iedere keer dat je gas geeft al bijna niet meer het voertuig onder controle kan houden, hoe stevig het ook is.

Dit zegt nog niet zoveel. De game is in Early Access en dus vol in ontwikkeling. Het kan zijn dat ze voor de officiële release een volledig verhaal vertellen en ik weet ook niet wat ze verder nog in petto hebben voor komende tijd. De toekomst zal het zeggen.

Verwachting:

Mars First Logistics is voor mensen die dol zijn op dingen bouwen in de ruimte. Het is een soort LEGO, maar dan kun je werkelijk ook iets doen met het kunstwerkje dat je in elkaar hebt geklikt. Mensen die gek zijn op bouwen, zullen er zeker plezier aan kunnen beleven. Ik hoop wel dat de ontwikkelaars wat meer content toevoegen wat ervoor zorgt dat de verveling wat minder snel toeslaat.

0 reacties op "Mars First Logistics"