Spelletjesfabrikanten BioWare en Bethesda Softworks worden door veel mensen beschouwd als de beste ontwikkelaren op het gebied van RPG-spellen. Erg raar is deze uitspraak niet. Het Amerikaanse Bethesda heeft immers geweldige franchises als The Elder Scrolls en Fallout op hun repertoire staan. Hier tegenover staat weer het Canadese BioWare, dat verantwoordelijk is voor dergelijke paradepaardjes als Baldur’s Gate en Neverwinter Nights. Ook het inmiddels twee jaar oude Mass Effect kan van soortgelijke kritieken genieten.
Het futuristische rollenspel staat tot op de dag van vandaag bekend om zijn aangrijpend verhaal, fantastische personages en een indrukwekkend audiovisueel gedeelte. Mass Effect 2, logischerwijs het vervolg op het eerste deel, probeert op dit succes voort te borduren. Dit probeert ontwikkelaar BioWare met vooral technische verbeteringen te verwezenlijken. Gesprekken moeten nu nog dynamischer verlopen en de speler moet nog meer invloed krijgen op het verhaal.
Dat laatste wordt voor een deel bewezen doordat je je savegame uit het origineel, met alle beslissingen die je destijds gemaakt hebt, mee kunt nemen naar dit tweede deel. Heb je dus bijvoorbeeld een teamgenoot laten sterven, dan zal diegene niet meer terugkomen. Voor men die het origineel niet gespeeld heeft is er geen reden tot paniek: BioWare creëert als het ware een achtergrond voor je, alsof je het eerste deel wel gespeeld hebt.
Het verhaal speelt zich af in 2185, twee jaar na de gebeurtenissen in het eerste spel. Het slechte ras de Geth werd toen verslagen en Seth, de leider van de groepering, werd door Shephard, de hoofdpersoon uit het vorige deel, vermoord. Net zoals in het eerste deel wordt het mogelijk om een persoonlijke Shephard te creëren. De stemacteur blijft gelukkigerwijs wel hetzelfde, gezien hij twee jaar terug een fantastisch resultaat had neergezet. BioWare belooft dat de voice acting in deel twee van een nog hogere kwaliteit zal zijn. We willen niet te veel verklappen over het verhaal, behalve dat het duisterder, grimmiger en vooral emotioneler zal worden dan dat het eerste deel al was. Emotioneler in de zin van dat je meer voor aangrijpende beslissingen komt te staan die een cruciale invloed hebben op het verloop van het verhaal.
Het verbeterde gesprekssysteem heeft hier mede ‘schuld’ aan. Een algemeen kritiekpunt uit het origineel was dat de gesprekken nogal statisch verliepen en dat de animaties meestal hetzelfde waren. In dit nieuwe deel behoort dit tot de verleden tijd. Tenminste, als we naar de beelden kijken. Niet alleen Shephard, maar vrijwel elk personage beweegt op een natuurlijke manier. Dit is te zien aan hun motoriek en door de talloze uitdrukkingen op de gezichten.
Daarnaast is het mogelijk om mensen in de rede te vallen. Hierdoor verloopt het gesprek natuurlijker en voelt het alsof je echt in het spel zit. Een bekend voorbeeld is wanneer je de keuze krijgt om iemand tijdens een gesprek aan te vallen wanneer deze zich niet coöperatief genoeg opstelt. Je zult nu dus wel door hebben dat het in Mass Effect 2 belangrijk is een band op te bouwen met andere personages. Je moet ze leren kennen, zorgen dat ze aan jou kant komen te staan. Wanneer je ze bijvoorbeeld uitnodigt op een missie die gelijkstaat aan zelfmoord, dan is het nuttig als je van te voren enig krediet hebt opgebouwd.
Andere kritiekpunten, zoals de repetitieve, optionele missies, de lastig te besturen auto, het omslachtige inventarissysteem en de eenzijdige planeten hebben ook een schoonmaakbeurt gekregen. Er moet nu meer variatie zitten in de optionele missies en de planeten zijn nu allen voorzien van een eigen, specifieke stijl. Aan het vechtsysteem is niet al te veel gerotzooid, aangezien deze al van een keurig niveau was. De enige dingen die ons echt opvallen zijn de toevoeging van nucleaire wapens, het vernieuwde herlaadsysteem en de verbeterde framerate wanneer je tegen meerdere vijanden moet vechten.
Dit gaat overigens niet ten koste van het grafische aspect. Integendeel, Mass Effect 2 wordt één van de mooiere Xbox 360-spellen als het gaat om de presentatie. Zo hebben alle modellen in het spel een flinke opknapbeurt gekregen en zien de omgevingen er een stuk interactiever uit. Daar komt nog bij dat je nu bloederige headshots kunt maken en delen van een lichaam af kunt schieten. Wat dat betreft gaat de gameplay meer de kant op van een Gears of War.
Verwachting
Met Mass Effect 2 heeft ontwikkelaar BioWare opnieuw goud in handen. Het eerste deel was al legendarisch, maar dit vervolg lijkt daar nog even overheen te gaan. Dit komt voornamelijk door de vele technische verbeteringen die zijn ingevoerd, zoals een nog diepgaander gesprekssysteem en de realistische psychics. Tel daar het verbeterde grafische aspect en een intenser verhaal erbij op en je kunt concluderen dat de Xbox 360- en PC-bezitters volgend jaar een toptitel rijker zullen zijn.
0 reacties op "Mass Effect 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier