De Need for Speed-serie is in een diep dal terecht gekomen. Niet verwonderlijk: in twee jaar tijd heeft ontwikkelaar Electronic Arts twee matige NFS-titels afgeleverd, te weten Carbon en ProStreet. Beide konden het succes van Underground en Most Wanted niet evenaren, laat staan overtreffen. Met Need for Speed: Undercover in het verschiet lijken ze hun status terug te winnen, mede dankzij de ondersteuning van het ervaren Criterion Games, die verantwoordelijk is voor de Burnout-franchise.
In Undercover is dat goed te merken. De game is namelijk behoorlijk snel. Weg met zorgvuldig rijden op bergen en legale circuits, hier kun je helemaal losgaan met je nitro’s. Nitro's zul je in dit spel goed nodig hebben om de politie van je af te schudden. Inderdaad, in deze nieuwe telg zijn de befaamde politieachtervolgingen van Hot Pursuit en Most Wanted weer van de partij. Daarnaast kunnen we weer in free-roaming stijl races accepteren en voltooien. Momenteel zijn er twee opdrachten bekend: Highway Battle en Copchase. In de eerste opdracht is het de bedoeling om de tegenstander in een rechtstreeks duel voor te blijven. In Copchase zal je de politie moeten afschudden. Maar pas op! Ze proberen je op iedere manier tot stilstand te brengen door middel van insluiten, spijkermatten en blokkades.
Ook is er, net als in Most Wanted, een langdurig verhaal aanwezig. In Undercover speel je als een agent die undercover moet om een bende op te rollen. Door het behalen van races en opdrachten win je hun vertrouwen en wordt het makkelijker om ze op te pakken. De enige twee agenten die op de hoogte zijn van jouw infiltratie zijn agent Keller en FBI-agente Chase Lynn (gespeeld door Maggie Q). In drie verschillende steden speelt het verhaal zich af, namelijk in het boerendorpje Palm Harbor, het havengebied Port Crescent en de drukke stad Sunset Hills. Elke locatie straalt een eigen sfeer uit en op elke locatie kun je ‘s nachts en overdags racen.
Het racen in Undercover verwijst eveneens naar het rijgedrag van Most Wanted: roekeloos. In tegenstelling tot het nette rijgedrag in de voorgaande NFS-titels, kun je in Undercover heerlijk door de bochten scheuren. Ook door de komst van een realistisch schademodel en de mogelijkheid om de tijd te vertragen lijkt Undercover qua racen een stap voorwaarts te zetten. Tunen is bovendien ook weer van de partij en het aantal auto’s waarmee je kunt tunen is indrukwekkend. Een precies aantal hebben we niet, maar met de volgende auto's kunnen we in Undercover sowieso los: Toyota Supra, Ford Mustang GT, Nissan GT-R, Aston Martin DB9 en de Porshe 911 Carrera S.
Hoewel er in principe weinig mis kan gaan met Undercover, kent de game een behoorlijk sterk minpunt: het gebrek aan vernieuwing. Hoe leuk de features ook mogen klinken, ze zijn alles behalve innoverend. Misschien dat we het verhaal een vernieuwend iets kunnen noemen, aangezien deze in Undercover op de voorgrond zal treden en niet verkeerd in de oren klinkt. Met het audiovisuele aspect zit het sowieso wel goed, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Met prachtige lichteffecten van de zon op een vroege zomeravond en blinkende bolides lijkt Undercover een grafisch juweeltje te worden.
Conclusie
In principe mogen we Need for Speed: Undercover beschouwen als een gepimpte versie van Most Wanted, maar of we dat erg vinden is een tweede. Met een interessant verhaal, intense politieachtervolgingen en een prachtige free-roaming stad lijkt het niet meer mis te kunnen gaan met deze nieuwe telg. Het enige dat tot nu toe afbreuk doet aan dit totaalplaatje is het gebrek aan vernieuwing. Hoeveel punten Undercover dat gaat kosten lees je volgende maand in de review hier op GameQuarter!
0 reacties op "Need for Speed: Undercover"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier