De dood is in de meeste videogames iets waar wij als speler niet al te veel over nadenken. Op enkele games met permadeath na, zijn er immers nauwelijks consequenties verbonden aan het krijgen van een game over-scherm. In Next Up Hero kan sterven je echter zowaar helpen.
In deze game van Digital Continue kun jij met een held naar keuze kleurrijke dungeons verkennen, waarbij het doel is om die te ontdoen van de monsters die ze bewonen. Elk van de negen beschikbare karakters heeft andere wapens, zoals een bazooka, zwaard en schild of dolken, en bijbehorende speelstijl, zodat er voor ieder wat wils is. Zoals echter meestal het geval is, is niet elk karakter even geschikt voor elke vijand, waardoor het slechts een kwestie van tijd is alvorens je held valt.
Volgende!
Eens dat gebeurt, laat Next Up Hero zijn gimmick zien. Gevallen helden kunnen namelijk tijdens een volgende speelsessie tot leven worden gewekt, waarna ze je als een privélegertje volgen en je ondersteunen in de strijd. Mocht je vrienden hebben die de game met je samen spelen, dan kun je tevens hun geesten vinden en rekruteren, zodat je binnen de kortste keren een hele stoet bontgekleurde helden achter je aan hebt lopen.
Deze helden dienen allereerst als back-up op het slagveld, maar in de bèta die ik heb mogen spelen, stelde dat nogal teleur. Te vaak gingen helden achter een vijand aan die we op dat moment helemaal niet aan het bevechten waren of stonden ze als een zoutzak aan de zijlijn terwijl ik aangevallen werd. Op de momenten dat de AI echter wel doet wat die moet doen, dan zie je hoe goed het idee van Next Up Hero uitgewerkt is en is het ook daadwerkelijk leuk.
Mocht je je overigens teveel gaan irriteren aan je volgers, dan kun je ze ook met elkaar combineren om krachtigere wezens en aanvallen te krijgen die met name tijdens boss fights goed van pas kunnen komen.
Te weinig tijd
Normaal proberen we tijdens het schrijven van een preview een inschatting te maken van of de game leuk gaat zijn en wat er eventueel nog aan moet gebeuren. Bij Next Up Hero is deze afweging echter lastig. Niet enkel hebben we maar een vrij klein stuk van de game mogen spelen, waarin ook niet alle helden beschikbaar waren, maar omdat de moeilijkheidsgraad op dat deel van het spel nog erg laag lag, hebben we nauwelijks kunnen stoeien met de AI-kompanen, behalve toen we ons opzettelijk dood lieten gaan om er überhaupt mee aan de slag te kunnen. En gezien dat de core mechanic is, is dat toch wel wat uiteindelijk de doorslag moet gaan geven.
br>Conclusie
Next Up Hero wist in de bèta te vermaken, maar we hebben nog te weinig kunnen zien om in te kunnen schatten of de game ook op de lange termijn zal weten te boeien. Vermoedelijk zal dit vooral gaan afhangen van hoe nuttig de AI-kompanen zijn eens de moeilijkheidsgraad oploopt. Wat nu echter al duidelijk is, is dat die nog wel wat tweaking kunnen gebruiken.
0 reacties op "Next Up Hero"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier