hotness 0
Preview

Ninja Gaiden II

Gepost door

Als je iemand vraagt wat hij weet over de oude Japanse beschaving hoor je al vaak het woord 'ninja' uit de mond van degene tegenover je komen. Deze spionnen van de oudheid zijn namelijk misschien wel het bekendste voorbeeld van de ruwe Japanse cultuur. Ze leefden op een paar simpele regels: zorg dat je niet gezien wordt, wees altijd snel en toon geen genade. Deze ninja’s spreken ook al decennia tot de verbeelding van filmregisseurs en gameontwikkelaars. Hierdoor zijn er ook ondertussen ontelbare films en games met deze krachtpatsers in de hoofdrol verschenen. Eén van de bekendste games is wel Ninja Gaiden en hiervan verschijnt dit jaar het tweede deel.

Het eerste wat menig mens opvalt wanneer hij Ninja Gaiden 2 voor zijn kiezen krijgt, is de enorme hoeveelheid bloed die in de game vloeit. In de gevechten vliegen allerlei ledematen van je tegenstanders af en langzaam maar zeker krijgen de idyllische omgevingen een rode tint. Ik kan nu al zeker zijn dat liefhebbers van 'gore' heel blij zullen zijn met deze game, aangezien Ninja Gaiden II misschien wel de bloederigste game ooit genoemd mag worden. Trouwens, als je je tegenstander van zijn ledematen hebt ontdaan, is het vaak nog niet helemaal afgelopen. Je tegenstander kan namelijk nog een tijdje blijven doorleven nadat je er een arm of been vanaf hebt geslagen. Verwacht echter niet dat je tegenstanders à la Monty Python blijven doorvechten, want ze zullen wel even knock-out gaan.

Naast het feit dat de game dus de bloedgraad heeft verhoogd, zijn er ook aanpassingen gebracht in de uitrusting van Ryu Hayabusa. Waar je de game namelijk eerst vooral met je zwaard moest doorlopen, heeft Ryu nu ook een stel Wolverine-achtige klauwen aan zijn handen gekregen. Perfect om een nietsvermoedende vijand aan stukjes te scheuren. Daarnaast bevat Ryu nu ook een boog, waarmee hij vijanden van langere afstand kan afmaken. Deze boog is daarnaast ook redelijk uitgebreid. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om even snel de boog af te vuren met één druk op de knop. Echter kan je ook de camera verplaatsen naar de schouder van Ryu waardoor je beter kan mikken. Tenslotte is er ook nog een mogelijkheid om je boog op te laden, waardoor de afgeschoten pijl veel krachtiger wordt. Het gevolg hiervan is meestal dat er niet veel meer overblijft van de vijand, afgezien van wat ledematen en lichaamsvloeistof. Overigens zitten er niet al te veel nieuwe wapens in de game. Volgens Ikagura, de ontwikkelaar, is dit namelijk niet nodig. Zolang je alle wapens genoeg diepgang geeft, is het goed.

Een iets grotere aanpassing aan de game is de toevoeging van vier verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor de game toegankelijker wordt voor het algemene publiek. Een groot nadeel van het origineel was namelijk dat de game veel te moeilijk was. Er was maar één moeilijkheidsgraad om uit te kiezen en de vijanden konden je stuk voor stuk in één klap afmaken. Door nu de moeilijkheidsgraad te verlagen wordt de AI van de tegenstander ietsjes verlaagd en regenereert je levensbalk sneller dan normaal. Zo is het op een lagere moeilijkheidsgraad mogelijk om weg te rennen van een grote groep tegenstanders en pas weer aan te vallen als je gezondheid erbij is gekomen, terwijl je op hogere standen elke vijand zal moeten doden en je gezondheid er pas bijkomt zodra je weer bij een checkpoint komt.

Het opslaan is trouwens ook aangepast om beter toegankelijk te zijn voor de speler. Je kan weer gewoon ervoor kiezen om bij elk echte checkpoint op te slaan en zo telkens weer een ouder spel overschrijven, maar je kan ook twee alternatieve mogelijkheden gebruiken. Zo zul je via een auto-save optie kunnen opslaan bij elk beeld in het spel, waardoor je uiteindelijk veel meer keer kan opslaan. Daarnaast kan je ook nog gewoon naar het menu gaan en vanaf daar de game opslaan, waarbij je niet perse een oudere savegame hoeft te overschrijven.

Tenslotte is het nu ook makkelijker om al Ryu’s moves uit mekaar te houden. Bij de eerdere game was het namelijk zo dat als je een perkament oppakte en zo een nieuwe beweging leerde, je die niet terug zag komen en dus moest onthouden. Nu echter wordt er, na het oppakken van zo’n perkament, een video gespeeld waarin je kan zien hoe je desbetreffende move moet uitvoeren en hoe hij eruit ziet. Hierdoor wordt het makkelijker om de beweging te onthouden. Daarnaast kan je, als je het toevallig vergeten bent, rustig de video terugkijken vanuit het menu.

Een groot nadeel aan de vorige game, afgezien van de moeilijkheidsgraad, was wel de camera. Deze stond vaak precies verkeerd geplaatst en je kon vaak ook niet zien of er nog een vijand of iets dergelijks achter je rug school. Team Ninja heeft daar dan deze keer ook extra goed op gelet en heeft de game voorzien van een camerastandpunt waardoor het vrijwel onmogelijk is om iets over het hoofd te zien. Daarnaast zal het camerastandpunt ook ietwat veranderen als je van een klif of dak naar beneden wilt kijken. Echter heeft de game, zover bekend, nog altijd geen vrij te bewegen camera. Dit is op zich niets slechts, maar het kan zomaar weer eens zo zijn dat je met Ryu Hayabusa richting de camera zelf loopt, waardoor het overzicht ook weer kwijt zal zijn.

Verwachting


Ninja Gaiden II lijkt een waardig vervolg te worden op een geweldige actiegame. Dit komt doordat Team Ninja braaf het concept met rust heeft gelaten en ook zich vooral lijkt te richten op het verbeteren van minpunten die het origineel had. Zo zal deel twee een stuk toegankelijker zijn voor de massa, mede door de toevoeging van verschillende moeilijkheidsgraden, maar zal het ook genoeg uitdaging bieden voor de doorgewinterde gamer. Daarnaast beloven ze ook de camera, waar in het eerste deel veel kritiek op was, te verbeteren en zo goed als perfect te maken. Als laatste neemt Ninja Gaiden II ook geen blad voor de mond als het neerkomt op geweld. De game zal overlopen van het bloed en lichaamsdelen zullen door het scherm vliegen. De game staat gepland voor een release op 3 juni 2008 en dan zullen we zien of dit bloedfestijn inderdaad zo goed is geworden.

0 reacties op "Ninja Gaiden II"