hotness 0
Preview

One Piece: Pirate Warriors 4

Gepost door

Door de jaren heen heb ik herhaaldelijk grappen gemaakt over series als FIFA, Call of Duty en Assassin’s Creed; series die (semi-)jaarlijks een nieuw deel krijgen dat maar bar weinig verandert aan de formule. Maar stiekem ben ik net zo schuldig door series als Pokémon en de musou-games van Omega Force te spelen.

Welke licentie op die musou-gamers wordt geplakt, verandert regelmatig. Maar voor het volgende deel reizen we voor de vierde keer af naar de wereld van One Piece, waar het verhaal weer een stuk verder is dan in deeltje drie. Dat is ook te zien in de gamescom-demo, waarin we ons bevinden op Whole Cake Island.

Mama

One Piece-fans zullen door die drie simpele woorden direct weten dat we het in deze demo gaan opnemen tegen de Charlotte-familie en hun duizenden soldaten. En inderdaad slachten we als Luffy honderden Chess Soldiers af in de Seducing Woods, terwijl we links en rechts objectives voltooien om de eindbaas uit haar tent te lokken.

Dat een gevecht in de Seducing Woods zou eindigen met een gevecht met Big Mom, dat kon je natuurlijk van mijlenver zien aankomen. Wat echter opviel, was hoe snel we daar arriveerden. Musou fighters, en dan met name de vorige Pirate Warriors-games, waren vaak ellenlang doordat het slagveld voortdurend in beweging was. Maar in One Piece: Pirate Warriors 4 wisten we in minder dan tien minuten een level te voltooien.

Aanname

Hoewel we er geen hard bewijs voor hebben, lijkt het aannemelijk dat deze demo niet volledig representatief is voor het finale product en bewust is ingekort om de doorstroom op gamescom te verbeteren. Immers geeft het je een tutorial, terwijl de missie zich richting het einde van de campaign zou moeten afspelen. We gaan er daarom vanuit dat enkel de gameplay mechanics daadwerkelijk in het finale product zullen verschijnen.

Over die mechanics kunnen we overigens zeer kort zijn: ze zijn precies wat je gewend bent van een action adventure / musou fighter. Karakters hebben een lichte en zware aanval en kunnen hiermee combo’s maken. Verder zijn er speciale aanvallen met een cooldown en was er voor Luffy zijn Bounceman-transformatie. Als je ooit een eerdere musou fighter hebt gespeeld, weet je precies wat te verwachten en het lijkt er dan ook niet op dat Pirate Warriors 4 de formule noemenswaardig zal aanpassen. Alleen het speltempo leek ietsjes hoger te liggen, maar daar de game op andere momenten juist merkbare lag had, kan dit ook liggen aan de build van het spel.

Conclusie

One Piece: Pirate Warriors 4 is niets meer dan One Piece: Pirate Warriors 3 met een nieuw stuk verhaal en minimale verbeteringen aan de combat. De demo mocht dan wel een stuk minder langdradig zijn dan we van het genre gewend zijn, maar door hoe die was opgezet, lijkt het onwaarschijnlijk dat dit in het eindproduct ook zo zal zijn.

0 reacties op "One Piece: Pirate Warriors 4"