Er zijn vele ogen gericht op PlayStation All Stars: Battle Royale. Vele zijn enthousiast dat ze met grootheden uit de Sony-stal zoals Kratos, Sweet Tooth en Sly kunnen spelen, evenals Capcom’s Dante, 2K’s Big Daddy en Konami’s Raiden. Aan de andere kant zijn er geluiden dat PS All Stars niets meer is dan een Super Smash Bros.-kloon. Hoewel de overeenkomsten onmiskenbaar zijn, doet dit echter niet af aan het feit dat het de potentie heeft een hele interessante game te worden. Dus terwijl de redactie zich op ’t reviewsample stort, ben ik nog even in de Beta gedoken voor een voorlopig oordeel.
In deze Beta zijn slechts zes van de in totaal twintig karakters beschikbaar. De opties zijn Kratos (God Of War), Fat Princess, Sly Cooper, Sweeth Tooth (Twisted Metal), Parappa The Rapper en Colonel Radec (Killzone). In de optionele tutorial kunnen we echter enkel aan de slag met Parappa.
De tutorial toont me de basis van een wel heel erg laagdrempelig gevechtssysteem. Je springt met X terwijl de andere drie actieknoppen gebruikt worden voor een spreiding van aanvallen. Door de richtingstick te gebruiken is er voor elk van deze aanvallen een tal van variaties mogelijk. De rechterpook wordt gebruikt om vijanden te trakteren op een welgemikte worp terwijl R je voorwerpen kan laten gebruiken.
Bovenstaande uitleg zal niet raar klinken voor iedereen die een beetje bekend is met games. Toch blijkt de besturing niet te werken zoals gewenst. Het ligt niet zo zeer aan de besturing zelf als aan de responssnelheid. Meermaals ondervond ik dat de karakters niet zo snel reageerden op de commando’s als dat wenselijk is bij een chaotische game als deze. Als je eraan gewend bent, kun je erop anticiperen, maar het blijft bijzonder slordig. De beste manier om eraan te wennen is om na de tutorial gewoon met goede moed online te duiken.
Als je online speelt zal je opvallen dat vrijwel iedereen als Kratos of Radec speelt. Begrijpelijk want de moves van Kratos zijn ontzettend bruut om te zien en wees eerlijk, je wilt liever niet door je vrienden gezien worden als de Fat Princess. Radec echter, is een geval apart.
In een game als PS All Stars is het uitermate belangrijk dat alles in balans is. Terwijl ik niet verwacht in de beta dit allemaal al precies afgesteld is, bleek wel dat Radec in verhouding een behoorlijke overmacht had ten opzichte van de andere vijf karakters. Niet alleen hebben mêlee-personages een drempel om dichtbij hem te komen, de afstandsalvo’s zijn te snel om te herstellen voor de volgende lading.
De spelers met Radec maakten hierdoor veel hits en vulden hiermee logischerwijs vlug hun superbalk. Wanneer deze op level drie stond, werd een nog groter salvo aan projectielen richting andere spelers gestuurd, waarmee de ronde vaak beslist werd.
Conclusie
PS All Stars blijft in potentie een hele interessante game. Maar als Superbot de balans niet recht weet te trekken en niet nog eens goed aan de besturing sleutelt, ben ik bang dat het bij potentie gaat blijven.
0 reacties op "PlayStation All Stars: Battle Royale"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier