hotness 0
Preview

ReCore

Gepost door

Het is grappig hoe dingen kunnen lopen. Toen ReCore werd aangekondigd, had ik bijna blind vertrouwen in de game. Immers stond Keiji Inafune, de man achter Megaman, aan het roer. Ondertussen heeft hij echter ook Mighty No.9 uitgebracht, en die stemde weinig hoopvol, waardoor ik bang was opnieuw teleurgesteld te worden toen ik tijdens Gamescom aan de slag mocht met ReCore.

In ReCore kruipen we in de huid van Joule, een heldin die na een eeuwigheid in cryostatis ontwaakt. Wat haar opwacht is echter niet het utopia dat haar belooft werd, maar een eindeloze woestijn vol robots die haar aanwezigheid niet op prijs stellen. Tijd dus om orde op zaken te stellen!

Binnen de lijntjes kleuren

We spoelen door en arriveren bij de start van onze demo. Joule staat op het punt een gebouw binnen te vallen, vergezeld door een robothond en robotspin. De redhead heeft nog maar amper een voet over de drempel gezet, en de eerste vijanden steken al hun kop op. Ze direct onder vuur nemen heeft echter maar weinig zin.

In ReCore heeft elke vijand een van vier kleuren. Dat is niet zo zeer een esthetische keuze, maar een fundamenteel onderdeel van de gameplay. Vijanden zijn namelijk kwetsbaar voor aanvallen van dezelfde kleur. Een geinige gimmick, maar eentje waar weinig mee gedaan lijkt te worden. Joule heeft een oneindige voorraad munitie van alle vier de kleuren en er is enkel een cooldown die me tegenhield om non-stop te schieten. Je hoeft dus niet te letten op de hoeveelheid munitie per kleur of iets speciaals doen om te kunnen wisselen, waardoor het feitelijk geen meerwaarde biedt voor de gameplay.

Ditjes en datjes

ReCore is echter geen shooter, maar een action-adventure. Dat beweren ontwikkelaars Armature Studio en Comcept althans. In de demo die ik heb mogen spelen, heb ik echter slechts een korte platformsectie gehad tussen de shoot-outs, waardoor het eerder lijkt op een third-person shooter met wat adventure-elementen erin. Daar is op zich niets mis mee, ware het niet dat het schieten zelf niet bijster interessant is als je het te lang gaat moeten doen.

De reden daarvoor is simpel: de auto aim reduceert de shootouts tot richten, juiste kleur kiezen en vuren maar! Gecombineerd met een geweer dat slechts snelle salvo’s of een oplaadschot kan schieten is enige vorm van variatie of uitdaging dan ook ver te zoeken. Ik heb de hoop echter nog niet verloren.

Conclusie

ReCore gaat niet de volgende killer app voor de Xbox One worden, iets wat Microsoft zich ook lijkt te beseffen. Als de uiteindelijke game echter iets meer variatie heeft dan de demo, dan zie ik alsnog een bovengemiddeld goede adventure-game met een third-person shooter element.

0 reacties op "ReCore"