hotness 3
Preview

SANABI

Gepost door

Als Attack on Titan, Spider-Man: Miles Morales, Bionic Commando en KUNAI me iets hebben geleerd, dan is het wel dat ik een vreemd soort voldoening haal uit het kunnen rondslingeren in een videogame. Het is niet zo erg dat ik specifiek naar spellen met dergelijke mechanics ga zoeken, maar wanneer ik er een tegenkom, trekt het wel direct mijn aandacht.

Zo kwam de demo van SANABI op mijn radar, een tweedimensionale platformer met pixel art, waarin je met een bionische arm door levels heen tarzant. In het begin van de demo is dit om jouw dochter te vermaken, wiens denkbeeldige scenario dient als jouw tutorial. Maar de toon wordt grimmig wanneer de SAN NABI haar leven claimt en jou op het pad van wraak zet.

De kern

Met deze verandering in toon, komt ook een verandering in de rest van het spel. In eerste instantie lijkt SANABI een leuke kleine platformer om tussendoor te doen, maar al in jouw eerste confrontatie blijkt dat het spel behoorlijk pittig kan zijn. Dit zal deels liggen aan het feit dat controller support nog niet beschikbaar was en ik daarom moest spelen met muis en toetsenbord (iets waar ik niet volledig comfortabel mee ben), maar gezien reacties van anderen wordt het spel zelfs dan niet veel makkelijker. Gevaren zitten op alle oppervlakken en jouw arm heeft slechts een beperkt bereik. Je moet daarom razendsnel reageren om tussen obstakels door te kunnen navigeren.

Hoewel ik daar op zich geen problemen mee heb, immers moeten ook dit soort spellen er zijn, waren er momenten waarop het voelde alsof de game zelf mij tegenwerkte. En dat had vooral te maken met hoe de game tussen secties wisselt. Vergelijkbaar met de oude titels die het emuleert, is SANABI ingedeeld in secties met schermen. Wanneer je van sectie naar sectie gaat, scrollt de game naar de volgende sectie, waarbij het spel heel even bevriest. Sfeervol en een tikje nostalgisch, maar ook enorm desoriënterend wanneer het gebeurt te midden van een zwaaisessie waarbij je vlug jouw volgende houvast moet grijpen. Het slingeren was daarom niet zo plezant als dat ik had gehoopt, al kan dat natuurlijk nog veranderen bij de volledige release. Ik hoop er in ieder geval op, want een zekere boss fight aan het eind van de demo smaakte naar meer.

Conclusie

SANABI heeft zeker potentieel, maar ik weet nog niet zeker of ik het kan adviseren. De hoge moeilijkheidsgraad werd gedurende mijn sessie versterkt door het gebrek aan controller support en het soms vervelende scrollen van het spel. En hoe die gaan functioneren in de volledige titel, gaat een enorme impact hebben op de beleving.

0 reacties op "SANABI "