hotness 28
Sea of Stars Cover
Preview

Sea of Stars

Ouderwets goed

Gepost door

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik een zwak heb voor RPG’s van Japanse makelij. Maar in tegenstelling tot onze eigen Sil, loop ik niet warm voor de games waar wulpse jongen vrouwen in uitdagende outfits in wel heel ‘’vervelende’’ situaties terechtkomen. Ik grijp liever terug naar de diepgaande verhalen van weleer, net als de makers van Sea of Stars.

Waar deze classic JRPG de mosterd haalt, zag ik direct na het opstarten van de demo. De kleurrijke pixelart doet duidelijk denken aan het 16 bit-tijdperk, al heeft met wel dynamische verlichting toegevoegd aan de tweedimensionale art. Dit soort voor een unieke en sfeervolle ervaring die zelfs op het kleine scherm van de Switch, waar we de game op geprobeerd hebben, ontzettend goed uit de verf komt.

Sea-of-Stars-Screenshot-2-Preview

Net als vroeger

Dit voorproefje laat ons stoeien in een dungeon, waar je kunt proeven van de mix van exploratie, puzzelen en vechten. Vergelijkbaar met games als Chrono Trigger zie je vijanden wandelen voor je ze tegenkomt en heb je de optie om ze op te zoeken of juist uit de weg te gaan. Dat eerste is fijn om te grinden, al word je hierin wel beperkt door het feit dat vijanden – althans in deze demo – niet respawnden, terwijl de tweede je huid kan redden wanneer je zwaargewond uit een eerdere strijd komt.

Sea of Stars is namelijk niet het type JRPG waar je met brute kracht doorheen ramt. Reguliere aanvallen herstellen MP en dus heb je daar in theorie altijd snel meer van. De game is er daarom op gebouwd dat je dit benut en moedigt dit actief aan. Tegelijkertijd moet je ook actief deelnemen, want vergelijkbaar met Paper Mario en Super Mario RPG dien je aanvallen te timen om een fatsoenlijke hoeveelheid schade te kunnen doen. Dit luistert zich best wel nauw, waardoor arme Dave zich noodgedwongen tot twee maal toe met de staart tussen de benen terug moest trekken.

Sea-of-Stars-Screenshot-1-Preview

Balans

Dit betekent niet dat het spel onvergefelijk is. Verslagen bondgenoten keren naar twee beurten terug in de strijd en als je gehavend bent kun je vijanden ontwijken om een veilige plek te vinden. Hier kun je een kamp opzetten om te rusten, te babbelen met je party en koken om healing items te vergaren. Daarmee kun je dan beter voorbereid terugkeren om alsnog de monsterpopulatie uit te dunnen. Zo kun je ook weer nieuwe resources verkrijgen om mee te bakken, braden en grillen, al kun je daar ook voor de grond afstruinen of gezellig gaan vissen!

Neem op die rustige momenten even de tijd om te genieten van de soundtrack, want die is van bijzonder hoog niveau. De world map heeft zelfs een track van Yasunori Mitsuda, de legendarische componist van de Chrono- en Xeno-titels.

Conclusie:

Sea of Stars is de perfecte combinatie van oud en nieuw. Combat is klassiek maar met een moderne twist, de graphics doen denken aan decennia geleden maar wel verbeterd dankzij de lighting engine en de muziek is fenomenaal. We moeten nog tot augustus wachten tot de release, maar ik heb er nu al zin in.

1 reactie op "Sea of Stars"

Arne

18 februari 2023 23:45

Ik weet al wat aan te schaffen voor m'n verjaardag ;-)

lv2