De laatste tijd wordt het gamelandschap overspoeld met beat-'em-ups: hetzij goeie, hetzij slechts middelmatige games. Het is inmiddels ook een gewoonte om van deze games heuse franchises te maken. Het kan sinds de talrijke sequels en spin-offs van Street Fighter niet meer bij slechts één game blijven, en dat weet Namco maar al te goed...
Soul Calibur kwam in 1999 uit op de Dreamcast en in de arcadehallen. De 3D beat-'em-up was dankzij games als Tekken 3 en Virtua Fighter 3 al behoorlijk ingeburgerd, maar nu moest Namco met een unieke formule komen, zodat de game nog boeiend zou blijven. Dit deden ze door wapens te introduceren in de game. Dit zagen we al in Mortal Kombat 4, maar hier bleef het nogal beperkt. De sprong naar de volgende generatie consoles kwam er voor Namco eerst met Tekken 4, gevolgd door Soul Calibur II.
En hier is dan Soul Calibur III, exclusief op PS2 en dus Namco's weerwoord op Dead or Alive 3, die uiteindelijk exclusief naar de Xbox ging. Zoals het elke sequel betaamt introduceert Namco in dit derde deel een aantal nieuwigheden. Allereerst is daar de introductie van enkele nieuwe personages. Zasalamel is een krijger die al meermaals uit de dood is opgestaan en die samen met Kalziel, zijn geliefkoosde zeis, ten strijde trekt tegen de andere tegenstanders. Tira is een meisje dat op zoek is naar de zielen van strijders voor haar meester Nightmare, en om die te verkrijgen poogt ze hen neer te maaien met een Ringblade, een soort kruising tussen een zwaard en een hoelahoep. Er dan is er nog Setsuka, een krijgster die een gevaarlijk wapen verstopt in haar schijnbaar onschuldige paraplu, maar natuurlijk zijn ook de oude getrouwen weer aanwezig, die geen introductie meer behoeven. Duistere ridder Nightmare, stokvechter en Joris Goedbloed Kilik, zwaardvechtster Cassandra en genetisch experiment Voldo. Stuk voor stuk personages die we allemaal kennen en van houden.
Naast de standaardpersonages introduceert Namco ook de Character Creation. In deze modus kan je je eigen personage in elkaar steken en versieren met allerlei kledingstukken, harnassen en dodelijke wapens. Van borstplaat tot de kleur van lippenstift, alles zit zeer gedetailleerd in elkaar in deze modus. Ook een nieuwe modus is Chronicles of the Sword. Dit is de nieuwe variant op de Weapon Master Mode, en je speelt de verhaallijn van je gekozen personage, terwijl je andere strijders bekampt in de arena. Hier kan je ook alle extra's vrijspelen die er te verkrijgen zijn. Welke dit zijn is vanzelfsprekend nog niet bekend.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie