hotness 0
Preview

Steep

Gepost door

Ubisoft wordt soms bekritiseerd voor dezelfde formule die ze constant blijven toepassen op verschillende games, maar velen vergeten dat ze ook zo nu en dan iets nieuws proberen. Zo hadden we dit jaar de ‘realistische’ MMORPG The Division en komt de uitgever eind dit jaar met de extreme sports-game Steep.

Meer Skate dan Tony Hawk

Steep was aanwezig op Firstlook Festival 2016, en wij konden even aan de slag met de game. Het was zeker wennen aan de besturing, en dat was niet alleen door het gebrek aan skate- en snowboardgames van de laatste jaren (laten we Tony Hawk’s Pro Skater 5 even vergeten). Steep zit qua insteek namelijk een stuk meer tegen het realistische Skate aan, dan het iconische SSX. Tijdens onze speelsessie merkten we meteen dat we de resetknop vaak nodig gaan hebben, want Steep was weinig vergevend in het afdalen van de 1-op-1 nagebouwde Alpen.

Timing is zeer belangrijk in de game, evenals het bewaren van je balans. Je haalt niet zomaar gekke trucs uit, maar moet echt de juiste baan van de schans zien te pakken en om op het juiste moment de sprong uit te voeren en netjes te landen. De G-krachten die in beeld komen, moeten volgens de ontwikkelaar spelers leren omgaan met de grenzen van een menselijk lichaam. Na een paar keer goed op ons gezicht te zijn gegaan en een halve minuut door de sneeuw te hebben gerold, konden we eindelijk een aantal zeer bevredigende stunts uithalen.

Oneindig stunten

De game draait niet enkel om snowboarden, want ook kun je wisselen naar je ski’s en van bergen afrazen met een wingsuit. Het bewegen en stunten op ski’s voelt ontzettend lekker, maar het was de wingsuit die voor de meest memorabele momenten zorgde. Vanaf een vastgesteld of zelf uitgezocht punt op de berg kun je naar beneden springen, om op enkele centimeters na niet te crashen tegen steile rotswanden, wat in ons geval wederom een paar keer flink misging. Wanneer je echter het gevoel hebt de controle te hebben over je character, is het vogelvrije gevoel iets wat weinig games bieden.



Steep heeft als unique selling point dat de game een soort grote hub moet gaan zijn om af te dalen met vrienden. Wij konden dit helaas niet testen, maar na de challenge met de wingsuit die we deden, was het mogelijk om je parachute te openen en gewoon verder te boarden totdat je het zat was. Deze rit was na een paar minuten nog lang niet voorbij, wat erop duidt dat het berggebied uiterst uitgebreid is.

In deze zin zal Steep in theorie een oneindig aantal uitdagingen en activiteiten moeten gaan hebben. Spelers kunnen online hun eigen challenges opzetten en delen met anderen, zodat races of slopestyle-competities altijd aanwezig zijn. Het is wel even aankijken of de game niet te veel zal leunen op spelen met vrienden, aangezien je in The Division zonder vrienden vrijwel nergens bent. Daarnaast zal de ontwikkelaar gelukkig ook challenges aan de game toevoegen en komt er een heuse verhaallijn, die onder de naam van Mountain Stories bijzondere situaties moet opleveren.


 

Conclusie

Voor nu kunnen we zeggen dat Steep een goede kandidaat is om het gat van extreme sports-games op te vullen. Wel was de game nog een beetje buggy en kwamen we soms vast te zitten in bomen of huizen, maar het concept van de berg als open wereld met een oneindig aantal challenges klinkt ons als muziek in de oren. Steep komt op 2 december uit voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.

0 reacties op "Steep"