Tussen al het Triple A-geweld van het Post E3 Nintendo Event, was Swords & Soldiers II als een vis op het droge. Maar er zal toch een goede reden zijn dat ontwikkelaar Ronimo Games door Nintendo uitgenodigd werd om aanwezig te zijn?
Wanneer ik de GamePad in de handen neem, lijkt de medewerker in ieder geval blij me te zien. Met Super Smash, Hyrule Warriors en Bayonetta om je heen, wordt het als indie moeilijk om de aandacht te trekken. Jammer! Want vaak zijn het juist deze games die de verrassing van een evenement als dit vormen.
Wanneer hij mij vraagt of ik bekend ben met de franchise, moet ik met licht schaamrood bekennen dat de eerste game ergens in mijn collectie schuilt onder de noemer backlog. Op de vraag of ik ervaring heb met strategy games, moet ik helaas wederom negatief antwoorden. De laatste game die ik van dergelijke genre heb gespeeld, was zo ver ik mij kon herinneren Command & Conquer op de originele PlayStation.
Gebaseerd op mijn reacties, adviseert hij mij om te beginnen met het eerste level. Eerdere spelers hadden namelijk te kennen gegeven de game best lastig te vinden. En het wordt natuurlijk moeilijk testen als je het level niet door komt. Hij kent de game natuurlijk beter dan mij en dus besluit ik op zijn advies in te gaan.
Wanneer ik het eerste level opstart, blijkt dat het ras waarmee ik speel Vikingen zijn. De baardmannen zijn in oorlog met een stel orcs en het is aan jou om deze strijd in goede banen te leiden. Dat doe je door simpelweg units op het veld te roepen, welke vervolgens uit zichzelf naar de rechterzijde van het speelveld marcheren. Onderweg stuiten ze vanzelf op vijandelijke soldaten, welke juist naar links pogen te marcheren. De strijd tussen de mankrachten speelt zich vervolgens automatisch af, zodat jij je op andere dingen kan focussen. Mankrachten gaan immers niet eeuwig mee en om ze spawnen heb je goud nodig. En goud moet je verdienen.
Deze taak valt op de Vikingvrouwen, die met zakken een mijn in duiken om het gewilde goedje te verzamelen. Om te voorkomen dat je vervolgens als een malloot units kunt spammen en de vijand overrompelt, is wel een limiet aan het aantal vrouwen ingesteld. Het is een klein iets, maar wel een teken dat ze bij Ronimo goed nadenken over waar ze mee bezig zijn.
Het spreekt als gevolg dan ook voor zich, dat bovenstaande gameplay slechts de basis van Sword & Soldiers II beslaat. Want behalve het spelen van God en het massaal voortbrengen van identieke kinderen, kun je ook eens echt de heilige uithangen en zelf vijanden uitroeien.
Dit doe je met spreuken, welke je kunt kopen via het upgrade menu, waar je tevens ook nieuwe soorten units kunt aankopen. In het eerste level bestaan deze spreuken uit een donderspreuk, maar ook een magisch trucje dat orcs in schapen verandert. Behhhh!!
Om het niet te chaotisch te maken, heeft Ronimo de spreuken en oproepcommando’s strikt gescheiden gehouden. Met je linkerstick scroll je over het slagveld, maar als je dit doet in combinatie met een schouderknop, kun je je leger uitbreiden. Doe je hetzelfde met de rechter analoge stick, dan kun je juist eens flink huishouden met je goocheltrucs.
De besturing vereist enige gewenning, maar na een minuut of twee en enkele aanwijzingen van Ronimo’s vertegenwoordiger slacht ik orcs af alsof het een dagelijks tijdverdrijf is. Tot verbazing van ons beiden weet ik het eerste level al vrij rap tot een einde te brengen, hetgeen niet geheel te wijten is aan een dronken Viking met een flinke uppercut overigens.
Met goede moed begin ik meteen aan het tweede level. De orcs hebben het veld moeten ruimen ten faveure van vijandige Vikings die aanvoerder Redbeard van mijn team wel rauw lusten. Wat al meteen in het oog springt, is dat niet enkel de vijanden veranderd zijn. De mankrachten die ik in dit level tot beschikking heb, zijn anders dan die in het voorgaande level. De reguliere Viking en zijn vrouw zijn terug, maar de vleesgooier van het eerste level heeft vrij baan moeten geven aan een healer, vrouwelijke krijger en bijlensmijter. Ook de spreuken zijn veranderd en ik kan zowaar gebouwen neerzetten ditmaal!
Mijn schapenkrachten zijn verdwenen, maar hebben plaats gemaakt voor de mogelijkheid om vrouwen het slagveld op te sturen om mana en goud te minen. Het is vrij riskant, maar de beloning is groter dan in de goudmijn.
Al deze veranderingen zorgen ervoor dat de gameplaymechanieken van het tweede level volledig anders aanvoelen dan die van het eerste en je weer bezig bent om even je opties af te tasten alvorens de strijdvlag te wapperen. Het is een simpele, maar wel effectieve manier om de sleur van repetitiviteit tegen te gaan. Dit zal de norm zijn in Swords & Soldiers II, zo wordt mij verzekerd. Bovendien heb ik pas het topje van ijsberg gezien, want de game zal drie speelbare volkeren hebben, met elk hun eigen units en skills.
Conclusie
Ondanks al het first party geweld voor de Wii U, wist Swords & Soldiers II zich prima staande te houden op het Post E3 Nintendo Event. De kleurrijke wereld van Swords & Soldiers II herbergt een diepgaande combinatie van gameplaymechanieken, waarvan wij slechts een fractie hebben mogen aanschouwen. En nu willen we al meer!
Volg redacteur Sil Hendriks op Google+
0 reacties op "Swords & Soldiers II"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier