hotness 0
Preview

The Division - Bèta Preview

Gepost door

Het is alweer drie jaar geleden dat we op de E3 werden weggeblazen door een trailer die ons liet zien wat The Division op de next-gen consoles zou moeten gaan brengen. Een lange tijd daarna hebben we niets meer gehoord, maar na flink wat uitstel is het moment bijna daar: op 8 maart komt de game uit, en de hype is enorm. Waarom? Wij gingen aan de slag met de bèta en zochten het uit.

Geld moet rollen


Eerlijk is eerlijk, het was allemaal een beetje vaag wat The Division nou precies is, maar gelukkig heeft deze bèta een hoop duidelijk gemaakt. Ubisoft’s nieuwe IP speelt zich af een New York dat geteisterd is door een virus dat zich verspreid heeft via geld op Black Friday en een groot deel van de bewoners heeft uitgeroeid. Er heerst flink wat chaos onder de overlevenden, omdat verschillende gangs vechten om de ooit zo bruisende stad. Jij moet als agent van The Divsion orde zien te scheppen en uitvinden waar dit mysterieuze virus nu vandaan komt.

En precies daar begint de bèta , die een groot deel van Manhattan beschikbaar stelt. Voordat je wordt gedropt kies je één van de vooraf samengestelde characters, maar in de uiteindelijke versie zal het mogelijk zijn om hem of haar helemaal zelf samen te stellen. Via de mooi geprojecteerde map selecteer je een missie naar keuze, waarvan er nu één verhalende beschikbaar is. Wanneer je je begeeft naar het beginpunt ervan door de grote wereld, die er op beide consoles prachtig en realistisch uitziet, wordt al snel duidelijk dat schijn bedriegt.

RPG?
 

The Division mag er dan verschrikkelijk realistisch uitzien, maar eigenlijk speelt hij als een rasechte RPG. Elk wapen, waarvan je er drie kunt equipen, heeft speciale stats die bepalen hoeveel damage ze doen, hoe accuraat ze zijn, hoeveel range ze hebben en of ze een eventuele bonus met zich meebrengen. Deze wapens kun je ook weer samenstellen met loot die vijanden droppen of in de spelwereld verborgen ligt, zoals verschillende underbarrels, scopes en cosmetische aanpassingen. Dit alles is gebonden aan een level krijgt en alles krijgt een interessante mate van zeldzaamheid mee. Naast de wapens kun je ook nog drie skilltrees van abilities vullen: Medical, Security of Tech, die je kunt inzetten om te overleven tijdens de vele vuurgevechten.

Dat deze stats een grote rol spelen, blijkt wanneer je voor het eerst in gevecht komt met, de helaas drie verschillende soorten, vijanden. Waar valt te verwachten dat een headshot bijvoorbeeld fataal zou zijn in een game met dit uiterlijk, heb je er in The Division zeker drie nodig om vijanden van een gelijk level neer te halen. Elke hit met de goed klinkende en flink terugslaande wapens toont hoeveel damage er wordt gedaan, en deze gangsters kunnen veel hebben. Om deze reden is het hoogst nodig goed cover te zoeken terwijl je een aanzienlijk aantal magazijnen leegt. Voor de gemiddelde Call of Duty- of Battlefield-speler zal dit zeker wennen zijn.

Teambuilding


Op deze manier is The Division vrij onderscheidend in dit genre, maar érg bijzonder zijn de missies niet. In de twee sidequests onderzoek je gebeurtenissen aan de hand van Echo-opnames, maar vaak komt het toch neer op flink knallen op waves van gangsters met geweren, knuppels en gevaarlijke vlammenwerpers. Verder voelen de straten een tikkeltje leeg qua missie loot of binnen-omgevingen, waardoor de content van de bèta eigenlijk niet verschrikkelijk veel om het lijf lijkt te hebben. Gelukkig is het al een stuk leuker om met anderen een iets meer tactische benadering te kiezen, aangezien de game co-op hoog in het vaandel draagt. Vrij makkelijk join je vrienden of vreemden in een squad van vier man en vooral de aanzienlijk moeilijkere hoofdmissie is erg leuk om te doen, aangezien deze redelijk lineair is en samenwerking loont.



In de open wereld van Manhattan is het echter lastiger om samen op te trekken. Het tonen van emoties via de d-pad is leuk, maar je zult echt een plan moeten hebben om effectief te werk kunnen gaan. Wanneer dit goed gaat, is de Dark Zone een leuke manier om in squads opzoek te gaan naar loot. In deze aparte zone is het mogelijk om met óf tegen andere spelers te vechten om zeldzamere spullen te bemachtigen, die eerst via een helikopter geëxporteerd moeten worden. Dit laatste zorgt ervoor dat de Dark Zone veel leuke spanningen en frustraties op kan leveren, omdat spelers met de felgele container waarin gevonden loot wordt bewaard ook lopende schietschijven zijn voor anderen. In de praktijk geldt ook hier weer dat je in je eentje vaak geen schijn van kans maakt en neer wordt geschoten voordat je ook maar iets hebt kunnen doen.

Conclusie

Nu is deze bèta natuurlijk niet representatief voor diegenen die hem gaan kopen en zijn er genoeg goedwillenden die een team willen vormen, maar deze mechaniek lijkt zowel de achilleshiel als de speerpunt van The Division te gaan worden. Zonder anderen wordt de combat al snel repetitief en de wereld is tot nu toe maar mager gevuld met zijmissies of loot. Mocht de uiteindelijke versie van The Division echter genoeg interessante content bieden en wellicht het iets té onrealistische schietsysteem bijstellen, dan heeft het zeker de potentie om een zeer sterke coöperatieve shooter-RPG te gaan worden.

0 reacties op " The Division - Bèta Preview"