hotness 0
Preview

Timebenders

Gepost door

Wanneer je naar een beurs als Firstlook gaat, ga je daarheen voor een sneak peak van de grote releases van de komende maanden. Je gaat voor de games van Ubisoft, Square Enix en Sony en misschien voor wat merch. GameQuarter vindt echter al jaren zijn heil voornamelijk bij de indie-afdeling. Zo speelden we daar dit jaar Timebenders.

Timebenders is een opkomende multiplayer-only third-person shooter, waarin spelers elkaar niet proberen neer te halen met kogels of zelfs pijl en boog, maar magie gebruiken om delen van het speelveld te slopen en de rotsblokken naar elkaar toe te schieten. Dit zorgt voor een ongebruikelijk dynamiek, waarbij al je eigen ammunitie tegen je gebruikt kan worden en het tij ten alle tijden kan keren. De rotsblokken zijn daar echter niet alleen verantwoordelijk voor. Want zoals je al uit de naam kon afleiden, wordt er flink met tijd gespeeld.

Oog om oog

In de matches die wij mochten spelen, konden we kiezen uit een tweetal karakters. Een karakter had zwakkere spreuken om de rotsblokken te complementeren en daarmee het speelveld naar zijn hand te zetten, terwijl de close combat specialist kon teleporteren. Beiden konden bovendien de tijd terugdraaien om fouten ongedaan te maken en de vijand te verrassen. Maar dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat er mogelijk is.

Desgevraagd liet de ontwikkelaar ons weten dat je een aantal archetypes kunt kiezen, welke je vervolgens zelf met een vijftal skills kunt uitrusten om je speelstijl tot een redelijke graad te personaliseren. Tevens is de ontwikkelaar aan het bekijken of men behalve 1v1 matches ook 2v2 kan toevoegen, zodat matches meer variatie hebben en minder voorspelbaar zijn. En wat ons betreft is dat ook wel nodig.

Wij speelden op Firstlook een kleine vijf matches, maar waren toen al redelijk op Timebenders uitgekeken. Dit heeft niets te maken met de nogal fletse graphics – al helpt dat zeker niet – maar vooral met het feit dat een 1v1 setup te weinig biedt om boeiend te blijven. 2v2 is daarbij al een stap in de goede richting, maar ik denk dat er toch minimaal een 4v4 en free for all moet komen wilt Timebenders op de lange duur levensvatbaar blijven.
 

Conclusie

Timebenders weet vooralsnog op geen enkel front echt te overtuigen. De game oogt niet bijzonder en lijkt ook maar weinig te doen om de aandacht van de speler lang vast te houden. Het spelen met tijd en gebruiken van de omgeving als ammunitie is leuk gevonden, maar lijkt niet sterk genoeg te zijn om de game te dragen. Wij hopen daarom dat men nog even kritisch kijkt naar hoe ze hun product kunnen verbeteren.
 

0 reacties op "Timebenders"