Shooters en Japanners, het blijft een vreemde combinatie. Het is daarom des te opmerkelijker dat Sega en Platinum Games met een nieuwe third-person shooter komen aanzetten voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Maar dat Platinum Games geen doorsnee ontwikkelaar is, wisten we al na MadWorld en Bayonetta, twee titels die vernieuwend waren en dat nog steeds zijn dankzij hun unieke art design.
Of Vanquish ook deze kant op gaat is nog maar de vraag. Een sciencefiction third-person shooter met een hoofdrolspeler gehuld in een witte outfit die niet alleen extra bescherming biedt, maar ook mooi meegenomen vaardigheden oplevert, klinkt niet echt origineel. Shinji Mikami, bedenker van de Resident Evil reeks en nu de director van Vanquish, benadrukt echter dat de gameplay van dit project veel beweeglijker aanvoelt dan de huidige shooters op de markt. De nadruk ligt op flitsende actie en dat past natuurlijk perfect bij de futuristische setting.
Op één vlak weet Vanquish zich alvast te onderscheiden van de rest: enige vorm van online multiplayer en/of co-op ontbreekt. Mikami heeft zo zijn redenen voor een op het eerste gezicht vreemde keuze. Ten eerste ligt de prioriteit bij het neerzetten van een zo goed mogelijke singleplayer. De intense actie uit diezelfde singleplayer zou bovendien zijn magie verliezen wanneer bepaalde details in de multiplayer worden geschrapt. Ach ja, zolang wij maar een spectaculaire rit krijgen voorgeschoteld die we opnieuw willen blijven spelen.
Ondanks de screens die anders doen vermoeden zul je in Vanquish de aarde niet tegen één of ander buitenaards ras moeten beschermen. In plaats daarvan draait het verhaal om de Verenigde Staten en Rusland, die, hoe kan het ook anders, strijden om kostbare energiebronnen. Terwijl de VS een ruimtestation hebben gebouwd voor het vergaren van zonne-energie, doen de Russen er alles aan om deze te veroveren. Wanneer ze dit lukt gebruiken ze de energie als een allesvernietigende atoombom, die San Francisco binnen een fractie van een seconde compleet van de kaart veegt. Om af te rekenen met de Russen en tegelijkertijd te voorkomen dat hetzelfde met New York gebeurt, stuurt de Amerikaanse regering haar troepen naar het ruimtestation.
Jij speelt ondertussen als Sam Gideon, een voormalig wetenschapper die is omgetoverd tot een supersnelle Master Chief. Door de hoge snelheid van de game en de vele vijanden (in dit geval geen Russen, maar robots) die tegelijkertijd aan de strijd deelnemen, kan het regelmatig voorkomen dat je je directe tegenstander niet met grof geschut, maar met een paar rake klappen tegen de vlakte werkt. Dat grof geschot bestaat overigens uit futuristische versies van de traditionele assault rifles, shotguns, heavy machine guns en granaten, die je tijdens je avontuur niet geheel verrassend kunt upgraden. Bovendien kun je gewonde strijdmakkers oplappen met een spuitje nadat ze iets te veel vijandelijke kogels hebben opgevangen. Het klinkt allemaal niet bijster origineel, maar volgens Mikami moet je Vanquish hebben gespeeld om het bijzondere ervan te begrijpen. We kijken dan ook naar dit moment uit.
br>Conclusie
Aangezien details nog schaars zijn, zitten we vooralsnog met een grote berg vragen. Het kleine beetje informatie doet alvast vermoeden dat Vanquish niet voor de frisse wind in het shooter genre gaat zorgen. Maar aangezien het hier om Platinum Games gaat, geven we Mikami nog een sterk voordeel van de twijfel. Hopelijk laat nieuwe informatie (en de game zelf natuurlijk) niet lang op zich wachten.
0 reacties op "Vanquish"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier