Het gebeurt niet vaak dat ik de naam van een nieuwe IP hoor en direct weet dat ik het wil spelen. Maar met een naam als 101 Ways To Die, heb je mijn aandacht in ieder geval te pakken. Nu de game daadwerkelijk uit is, moet echter blijken of het zo interessant is als dat het klinkt.
In 101 Ways To Die heeft professor Ernst Splattunfuder zijn leven gewijd aan het vinden van de meest macabere manieren om iemand te doden. Met behulp van mensachtige wezens die hij Frankensplats noemt, heeft hij na jaren onderzoek 101 manieren gevonden om iemand op gruwelijke wijze om te leggen en is hij klaar om zijn onderzoek te openbaren. Maar dan laat een Frankensplat een bom vallen die het lab nagenoeg vernietigt, samen met zijn levenswerk.

Het is moeilijk goed personeel te vinden
Aangezien de dokter niet de tijd en luxe heeft om alles opnieuw te doen, huurt hij een assistent in om hem bij te staan in het recreëren van zijn levenswerk. Zoals je wel kon raden is dat de rol die jij als speler gaat vervullen. En met die context stappen we de martelkamers in.
Elk van deze martelkamers is een puzzel welke je dient op te lossen door alle Frankensplats op een zo gewelddadig mogelijke wijze of juist een hele specifieke manier te vermoorden. Levels bevatten een start- en eindpunt en Frankensplats leggen een vaste route hierlangs af, hetgeen jij tot je voordeel moet zien te benutten op het moment dat je plannetjes op aan het zetten bent.

I see dead….people?
In de planningsfase krijg je een aantal vooraf bepaalde vallen, waarmee je jouw doel moet zien te verwezenlijken. Deze vallen bevatten onder andere mijnen, bommen, springveren, slijm en kanonnen, welke je dient te combineren met gevaren die al in het level aanwezig zijn, zoals rotsen, lasers, lava en windtunnels. En wanneer je erin slaagt om deze vallen aan elkaar te rijgen, krijg je niet enkel een hogere score, maar ook mogelijk een van de 101 Ways To Die die je dient te verzamelen om de game uit te spelen.
Een hoge score is in 101 Ways To Die overigens belangrijk voor meer dan enkel je ego. In elk level kun je drie sterren verdienen, welke je nodig hebt om latere levels te mogen betreden. Uiteraard hoef je niet alle levels direct perfect af te leggen, maar je gaat al snel tegen een muur aanlopen wanneer je tevreden bent met het absolute minimum dat de game van je vraagt. Het is dan ook verstandig om de tijd te nemen, zodat je de door de game aangeleverde werktuigen optimaal kunt benutten.

Een goed begin is het halve werk
De game stuurt je in ieder geval goed voorbereid op pad, met een reset optie (die overigens beter onder een knop had kunnen zitten in plaats van in het startmenu), uitleg over alle vallen en een mode waarin je kunt zien waar ze wel en niet geplaatst kunnen worden. Je zult dan ook als een speer door het gros van de game heen gaan. Op het moment dat het echter lastig wordt, komt dat niet door de complexiteit van de puzzels.
Sommige vallen, zoals het kanon of de bom, dienen namelijk handmatig geactiveerd te worden en vereisen zoveel precisie om goede resultaten te krijgen, dat je net als ik zou wensen dat de resetknop een shortcut had. Het feit dat handmatige vallen een activeringsvertraging hebben en dat de game je niet naar keuze laat inzoomen, maar slechts drie standen heeft, die óf te ver weg óf veeeeel te dichtbij zijn, helpen hier niet bij.
Maar dit is slechts aan het einde van de zes uur lange gameplaysessie en dus slechts een kleine smet op de algemene ervaring. Overigens kun je nog wel iets langer bezig zijn wanneer je alle sterren wilt verzamelen.
Conclusie
Met ruim zes uur op de klok ben ik er nog niet in geslaagd om alle 101 Ways To Die te vinden, noch ben ik geneigd om er naar op zoek te gaan. De game is redelijk amusant wanneer je begint, maar wordt al snel saai door een gebrek aan uitdaging. En wanneer die uitdaging zich dan toch eindelijk aandient, komt dat door een kwestie van timing en niet door goed design. Hierdoor is 101 Ways To Die weinig meer dan een grappige middenmoter die zoveel had kunnen zijn en waar je jezelf een middagje mee kan vermaken.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie