In de jaren sinds de release van de 3DS zijn er maar weinig games verschenen die het 3D-effect laten voelen als een meerwaarde. Meestal hebben games het enkel om het te hebben, wat waarschijnlijk ook de reden is dat Nintendo nu de 2DS heeft uitgebracht. Een begrijpelijk keuze, maar beste 2DS-bezitters, realiseren jullie wel dat jullie af en toe op de blaren moeten zitten? Één van die blaren heet AiRace Speed.
Nu zullen 2DS-bezitters niet meteen tranen met tuiten gaan huilen. Immers zullen ze waarschijnlijk geen idee hebben wat in vredesnaam AiRace Speed is. De naam geniet logischerwijs niet de bekendheid van een Mario, een Zelda, een Pokémon of een F-Zero, al heeft het wel veel overeenkomsten met de laatste.
Net zoals in F-Zero neem je in AiRace Speed plaats in een fenomenaal scheurijzer dat snelheden bereikt die je zonder astronautentraining voor de G-krachten niet zou moeten overleven. Echter is het in AiRace Speed niet de bedoeling om als eerste de finish te bereiken in een bloedstollende race op leven en dood. In plaats daarvan vecht je tegen de klok en dien je zo snel mogelijke tijden neer te zetten terwijl je obstakels ontwijkt in de achttien levels die de game zoet is.
Omdat enkel van links naar rechts bewegen snel saai zou worden, kunnen de vliegende gevaartes in AiRace Speed alle kanten op met als gevolg dat je constant moet focussen om überhaupt een enigszins presentabele tijd neer te zetten. Het is op dit moment dat de 3 in 3DS laat zien wat een derde dimensie als toegevoegde waarde kan hebben.
Wanneer je met je schip met ruim vijfhonderd km/h door de nauwe gangen van AiRace Speed stuurt helpt het diepte effect van de 3D-graphics enorm bij het correct inschatten van afstanden en je mogelijkheden om obstakels te passeren. Op het moment dat je in een split second moet reageren op bewegende obstakels voldoet een 2D-aanzicht namelijk simpelweg gewoon niet. Niet enkel is de afstand moeilijker in te schatten op deze manier, maar omdat je logischerwijs langer nodig hebt deze informatie te verwerken ben je waarschijnlijk al verongelukt eens je weet wat je moet doen. AiRace Speed zonder 3D-effect spelen is dan ook een belediging voor de game en een doodsteek voor de ervaring.
En het was een toffe ervaring, dat kan ik jullie vertellen. Ik heb gevloekt, getierd en de neiging gehad mijn 3DS dwars door de kamer te gooien. Maar na maximaal twee minuten had ik het apparaat weer in mijn hand. Want hoewel het niet zo’n probleem is de levels te voltooien, is het behalen van een gouden medaille in alle levels een heel ander verhaal. Maar je wilt ze! Die ene bocht die je beter had kunnen nemen, die ene crash die je had kunnen voorkomen en die ene keer dat je te lang geremd hebt, ze blijven in je hoofd spoken. Het gevolg is dat je levels blijft herspelen tot je ze kunt dromen en je zo eindelijk die gouden medaille binnen sleept.
Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik heb me kostelijk vermaakt met AiRace Speed. Het is spijtig dat de game met slechts achttien levels redelijk snel voorbij is, zelfs als je voor goud gaat, maar voor een game van € 5,- voldoet het ruim aan de eisen. Toch is er een punt waar ik me aan kapot geërgerd heb tijdens het spelen van AiRace Speed. Wanneer je schip langs muren schuurt loop je schade op. En wanneer dit een kritiek punt bereikt begint je scherm te flitsen en zwetst een irritante computerstem door je game heen (WARNING! WARNING!). Weg concentratie!
Conclusie
AiRace Speed is een prima game om tussen de grote releases door even op te pakken. Het zal je geen dagen bezig houden, maar toch wel een leuk weekend kunnen bezorgen. Bovendien is het één van de weinige games die je laat zien waarom je nu precies een 3(!)DS hebt gekocht. En voor € 5,- is dat veel meer dan je normaal al zou verwachten.