Toen All Points Bulletin werd aangekondigd reageerde menig gameliefhebber enthousiast. In het spel kan je immers lustig je zin doen in een uitgebreide wereld. Wil je de crimineel uithangen, of heb je er altijd al van gedroomd om als politieagent het uitschot van de straat te plukken? Bij APB kan het allemaal. Bovendien is het een MMO, zodat je tegen of samen met andere gamers robbertjes uit kunt vechten. Het klinkt alleszins veelbelovend. Dan rest er enkel de vraag of ontwikkelaar Realtime Worlds dit unieke concept heeft kunnen omzetten naar een steengoede game.
Het verhaal achter All Points Bulletin wordt meteen duidelijk als je het spel opstart. Dan krijg je immers een introfilmpje te zien over de situatie in de stad San Paro. Dat is ook de stad waarin je kan gaan spelen. In San Paro heerst er een grote chaos die te wijten is aan de voortdurende strijd tussen de Enforcers en de Criminals. De Enforcers proberen de orde te handhaven, terwijl de Criminals proberen om de macht over te nemen. In het spel kan je kiezen tot welke van deze twee groepen je wil behoren.
Voor dat je aan de slag gaat, dien je eerst nog een personage aan te maken. Hiervoor heb je een erg uitgebreide editor ter beschikking. Het uiterlijk kan je tot in de puntjes aanpassen en er is geruime keuze in tatoeages en kledij beschikbaar. Als je personage in orde is kan je beginnen met de tutorial. Dit is niet verplicht maar wel aan te raden, aangezien de controls wel even wennen zijn. In de tutorial krijg je drie opdrachten, die je met behulp van de nodige uitleg moet zien uit te voeren. Als je deze opdrachten hebt geklaard, kan je kiezen om nog meer missies te doen in de tutorial of om aan het echte werk te beginnen.
San Paro bestaat uit drie districten waaruit je een keuze dient te maken. Het social district maakt het mogelijk om te babbelen met andere spelers. Je kan hier ook een clan opstarten om mee te spelen. Het is vanuit het social district ook mogelijk om je speler en wagen aan te passen naar wens. Als je All Points Bulletin in huis haalt krijg je 50 uren speeltijd. Als die uren voorbij zijn zal je extra tijd moeten bij kopen. Het social district staat echter los van deze speeltijd. Het is dus mogelijk om hier zoveel tijd te spenderen als je zelf wil.
Het waterfront district en het financial district zijn twee actiegebieden. Ze verschillen een beetje van uitzicht, maar voor de rest is alles ongeveer hetzelfde. Het financial district bevat meer objecten om achter te schuilen en er zijn ook wat meer obstakels die je kapot kan rijden. Waarschijnlijk is dit dan ook de reden waarom dat gebied meestal meer online gebruikers bevat dan het waterfront district. Als je ver wil geraken in het spel, is het nodig om in beide gebieden opdrachten te voltooien.
Als je personage klaar is en je een actiegebied hebt gekozen, kan je de straat op gaan. Hier heb je verschillende mogelijkheden. Indien je een crimineel hebt gekozen kan je gewoon een beetje doelloos rondhangen, een auto stelen en wat rondcruisen of de ordehandhavers aanvallen die door andere gamers worden bestuurd. Als je teveel mispeuterd, krijg je een prijs op je hoofd geplakt, waardoor de andere spelers je proberen neer te schieten.
Het is echter vooral de bedoeling dat je opdrachten gaat spelen. Hiervoor staan er her en der enkele contactpersonen verspreid, die je makkelijk kan terugvinden via de map. Wanneer je een level hebt voltooid voor een persoon, zal je bij hem in aanzien stijgen. Bij iedere contactpersoon kan je reputatie stijgen tot level zes. Daarna kan je nog verder opdrachten doen voor deze opdrachtgever. Daarmee verhoog je dan je aanzien bij de organisatie waar die persoon lid van is. Een sterke reputatie levert je ondermeer betere wapens op.
De missies bestaan vooral uit het ophalen, leveren of vernielen van auto’s, aktetassen, en andere items. In het begin zijn de missies vrij gemakkelijk. Je hebt dan ook nog geen tegenstanders die je tegenwerken. Naar gelang je langer aan het spelen bent, krijg je wel met menselijke concurrentie af te rekenen. Uiteindelijk draaien de missies dan meestal uit op een schietpartij tussen twee teams, waarbij je als team een bepaald aantal kills moet maken om de missie winnend af te sluiten. Je kan steeds veranderen van groep, maar als je langer bij dezelfde bende blijft, krijg je een hoger aanzien en is het gemakkelijker om kills te maken en verdien je bovendien meer geld. Daarnaast ontvang je dan sneller beloningen zoals nieuwe wapens en stoere kledij.
Bovendien is het mogelijk om alleen missies af te werken in één-tegen-één opdrachten. Meestal zijn dit missies waar de crimineel ervoor moet zorgen dat hij geen vijf keren door een ordehandhaver wordt vermoord binnen een bepaald tijd. Dit resulteert al snel in wilde achtervolgen. Helaas zijn deze voor de crimineel een stuk gemakkelijker om winnend af te sluiten dan voor de agent. Het spel probeert hier wel zo goed mogelijk spelers van hetzelfde niveau aan elkaar te koppelen. Als je als crimineel een wanted level van drie hebt bereikt, dan zal er meestal ook een politieagent met een prestige level van drie achter je aan worden gestuurd. Een groot nadeel van het spel is dus dat de missies te repititief zijn. Het komt er bijna altijd op neer om alleen of in groep naar een bepaald punt te gaan, iets op te halen of mensen neer te schieten.
De gameplay is niet superieur te noemen, en is vooral serieus wennen. Het rijden is niet erg gemakkelijk en ieder voertuig stuurt een beetje anders dan een ander voertuig. De meeste auto’s bieden slechts plaats aan twee personen. Als je met een groep van vier personen wilt reizen, moet je dus op zoek naar een grotere wagen of een SUV. Terwijl één speler aan het rijden is, kunnen de andere personen uit het raam gaan hangen om te schieten. Het is vooral wennen dat je tijdens het rijden ook de camera moet bedienen om een goed zicht op de weg te behouden. Voetgangers omrijden is een mogelijkheid. Als Enforcer is dit uiteraard beter te vermijden, want anders volgen er strafpunten. Criminals die een aantal voetgangers omver rijden krijgen natuurlijk de Enforcers achter zich aan.
Het schieten vind ik persoonlijk niet echt geslaagd. Je kan niet in dekking gaan, al kan je wel ongeveer achter een object gaan staan. Het richten is ook niet gemakkelijk en als je iemand tegenkomt rest er niet veel meer dan gewoon te schieten en hopen dat de andere speler eerder zonder health valt dan jijzelf. Tijdens het lopen heb je op sommige plaatsen interactie met obstakels. Sommige hekken kun je overklimmen, deze zijn trouwens heel goed te herkennen. Je kan ook op ladders klimmen, van een laag dak afspringen en een aantal deuren bieden de mogelijkheid tot openen.
De graphics in het algemeen zijn niet top te noemen in APB, al valt het goed mee. Zeker als we er rekening mee houden dat het een online game is. Vooral de omgevingen vallen een beetje te grijs uit naar mijn mening. En dan zijn er nog enkele vervelend bugs. Zo gebeurt het wel eens dat een object op een plaats valt waar niemand aan kan. Als je alleen tijdens een achtervolging snel in een vierdeurs wagen wilt stappen, gaat het personage soms achterin zitten in plaats van achter het stuur plaats te nemen, waardoor je achtervolger je meteen bij de lurven kan vatten. Gelukkig komen deze mankementen niet zo heel vaak voor.
Conclusie
All Points Bulletin heeft een concept waar veel gamers geruime tijd van gedroomd hebben. In een soort van GTA-stijl kan je het online tegen andere spelers opnemen of mee samenwerken. Het rijden is leuk om te doen, terwijl het schieten dan weer een beetje tegenvalt. Dit samen met enkele kleine foutjes en de repetitieve missies, zorgen ervoor dat het spel niet zo een topgame is geworden als we gehoopt hadden. Toch blijft het leuk om online in groep te strijden tegen andere spelers. De uitgebreide editor is ook een sterk punt van de game. Een prima spel dus om zo nu en dan een tijdje mee los te gaan, maar geen aanrader om uren aan een stuk te spelen.