In Bionic Dues neem je als speler de controle over een leger van vier robots, de zogenaamde Exo’s. Deze Indie-game is een turn-based strategy spel in 2D van de hand van een kleine studio. In de nabije toekomst nemen de robots je stad over. Jij bent de enige hoop om deze van nucleaire zelfdestructie te redden. Is dit het verhaal van vier dappere Exo’s die vernuftig een vijandig leger robots bestrijden, of zal je uit frustratie het nucleaire einde van je stad verwelkomen?
Bionic Dues moet het niet hebben van zijn cut scènes of fantastische verhaallijn. Deze Indie-game is op een aantal icoontjes en 2D-sprites na namelijk voornamelijk text-based. Denk daarbij niet meteen het ergste, maar ‘old-skool’ en het gouden tijdperk van Celeron-processors komen meteen in gedachten. Lekker nostalgisch is dat allemaal wel. De verhaallijn is een verpakking voor het spelconcept. Robots hebben zich tegen je gekeerd en je stad ingenomen. Het robotleger van de mensheid, de Exo’s, is uitgeroeid en jij blijft met je vier Exo’s als enige over om de stad te redden van een nucleaire explosie. De leiders van het land hebben je 50 dagen gegeven om het hoofd te bieden aan de vijandige opmars voor ze zelf een preventieve nucleaire explosie op de stad loslaten.
De stad is een 2D-kaart met daarop een aantal icoontjes die onderling verbonden zijn. Iedere missie die je speelt, geeft je toegang tot de volgende. Elk icoontje staat voor een ander missietype en andere loot. Zo kun je dus een tactisch traject inplannen. Sommige missies geven je Exo-upgrades, andere laten je het robotleger een zware klap toedienen door bijvoorbeeld een hoofdcomputer of een productie-eenheid te vernietigen. Eén missie staat ook gelijk aan één dag. Zo kun je maximaal vijftig missies spelen voor de robots je basis aanvallen en je je ‘laatste strijd’ moet voeren. Na vijftig dagen zullen je leiders namelijk niet alleen je stad platgooien, de robots plannen dan ook een laatste aanval te doen op je hoofdkwartier. Je bent dus gewaarschuwd.
Bionic Dues biedt verrassend veel uitdaging voor je tactisch inzicht en straft bij momenten overmoed of onoplettendheid keihard af. Omdat je maar vijf missies mag verliezen voor het finaal ‘game over’ is, kan deze game wel frustrerend zijn. Bionic Dues is een turn-based top-down spel, waarbij het erop neer komt dat je in de doolhofachtige rasterlevels zo veel mogelijk loot vindt, de robots die in je weg staan vernietigt en naar het exit punt gaat. De game is atypisch in zijn turn-based opzet omdat je eigenlijk nooit op de tegenpartij moet wachten. Je hebt een beurt gespeeld, als je een vakje verloopt, een beveiligde deur of computer hackt, of van Exo wisselt.
De moeilijkheid is dat iedere individuele robot die je aanwezigheid heeft opgemerkt een beurt krijgt na jou. Als je dus een kamer binnen stapt waar zich tien robots bevinden, dan worden deze alle geactiveerd en mogen ze een handeling uitvoeren na jouw ene beurt. Op zo’n momenten zul je jezelf vaak betrappen op wat (vakkundig) vloekwerk. Je tactische inzicht en kennis van de verschillende robottypes zijn wat je in dergelijke situaties moeten redden.
Gelukkig zijn jouw Exo’s krachtiger dan de gemiddelde robot. Je kunt ze bovendien nog beter maken door slim je loot upgrades en Exo-types in te zetten. In Bionic Dues kies je zelf met welke vier Exo’s je het spel doorloopt en dat zal je speelstijl bepalen. In een map is het eigenlijk een kwestie van de juiste Exo op het juiste moment op te roepen en in te zetten. Dat kan zolang hij niet is vernietigd oneindig, maar kost je telkens wel een beurt. Deze mechaniek draagt bij aan de uitdaging van het spel.
Het zou oneerlijk zijn om een Indie-game op zijn (2D-)graphics te beoordelen, maar de geluidseffecten verdienen wel een pluim. De achtergrondmuziek is goed gekozen, al valt ze snel in herhaling. De wapengeluidjes en de oneliners van de robots zijn geslaagd. Het is leuk om vijandige robots zinnen als “Why was I programmed to feel pain!?” te horen uitroepen als je ze vernietigt. De makers van Bionic Dues hebben een gevoel voor humor en dat komt ook duidelijk naar voren in de beschrijvingen van de onderdelen waarmee je je Exo kunt opwaarderen. Dat verdient bonuspunten.
Conclusie
Fans van games waarin robots of Mechs de hoofdrol spelen, zullen Bionic Dues weten te appreciëren. Deze Indie turn-based action/strategy game laat je als Exo-commander losgeslagen robots bestrijden in een poging je stad te redden. Het 2D-spel is simpel in zijn opzet, maar verslavend en uitdagend. De grappige beschrijvingen van de Exo-onderdelen en de oneliners van de vijandige robots zijn uiterst geslaagd. Overmoed, onvoorzichtigheid of brute pech kunnen je spelervaring echter wel snel frustreren. Bionic Dues mag je gerust, en terecht, toevoegen aan je lijstje van te spelen ‘Mech’-games.