Iedereen kent LEGO wel: de kleine bouwsteentjes van het grote Deense bedrijf. Ooit bijna failliet verklaard, maar inmiddels levendiger dan ooit. Door de jaren heen heeft LEGO zich ook gemanifesteerd als game developer, al dan niet in samenwerking met externe partijen zoals bijvoorbeeld 2K Interactive. Wat ze helaas nog niet echt gelukt is, is een game te maken die het echt LEGO-gevoel geeft: het gevoel van creativiteit. En dat is precies waar Block Factory misschien wel eens een grote slag zou kunnen gaan slaan. Ze combineren creativiteit met het bouwen van productielijnen. Hoe dat precies uitpakt, lees je in deze review.
Productielijnen ontwerpen in games is inmiddels een ingeburgerd onderdeel in games. Kijk maar naar games zoals Factorio en Satisfactory. Beide zijn toppers in hun genre en draaien om het bouwen van fabrieken, met als doel overleven of het lanceren van een raket. Block Factory pakt het wat rustiger aan. Je kunt de game zelfs benoemen als een cozy game: Geen druk, geen vijanden, rustgevende muziek en "satisfying" creativiteit. Dat het een cozy game is, zie je al direct aan de graphics, maar laat je daardoor niet misleiden. De game kent echt diepgang en al snel in de game wil je je fabrieken optimaliseren. Dat wordt je echter nergens opgedragen. De vrijheid is daarin erg aanwezig.
Nog wat onvolmaakheden
Dat de game nog een aantal kleine fixes moet krijgen op het moment van schrijven, is duidelijk te merken aan bepaalde bugs die de game rijk is. De developers hebben daarvoor ook een ideeënbus geopend waar iedereen bug reports of ideeën in kan deponeren. Ondergetekende heeft zelf ook een duit in het zakje gedaan, want ik kwam een bug tegen waardoor ik een ander product leverde dan je zou verwachten. Ik leverde bijvoorbeeld twee blokken aan om daar een blok van te maken. Echter ging er iets mis in de productielijn zelf, waardoor er een ander blok in de machine terecht kwam. Echter bleef de machine de geconfigureerde blokken produceren. Op zich fijn, maar niet de bedoeling. Zeker niet als je zoals ik alles digitaal op orde wilt hebben.
De game begint helaas ook vrij onduidelijk. Je hebt een tutorial die je speelt, maar die maakt niet alles direct duidelijk. Na wat trial and error lukt het je wel. Na een minuut of vijf à tien had ik inmiddels wel goed door wat er echt van mij verwacht werd. En vanaf daar begint het ook steeds interessanter te worden. De opzet van de tutorial kan nog wel wat verbeterd worden, maar laat je daar niet door afschrikken. Even kort doorbijten en dan komt het vanzelf.
Iets anders waar je tegenaan kunt lopen, is de game interface. Deze wordt in 3D, oftewel schuin van boven weergegeven. Dit kan het soms lastig maken om een machine te positioneren. Gelukkig zijn er wat visuele hulpmiddelen beschikbaar, zoals een grid en pijltjes om de input- en outputwegen te tonen. Gelukkig kun je machines kopiëren en verplaatsen. Speel deze game echter wel echt met een muis en toetsenbord, want met een controller gaat het niet goedkomen.

Cartoon-achtig en speel je eigen muziek maar af
Over de graphics hoef ik niet lang uit te wijden. Die zijn gewoon in orde. In een game als deze hoef en wil je geen RTX of DLSS hebben. Dat heeft de game namelijk totaal niet nodig. De gameplay is hier veel belangrijker. Hetzelfde geldt voor het geluid. De pingeltjes zijn leuk en de fabrieksgeluiden ook, maar in feite heb je er niet heel veel aan. Dit is zo'n game waarin je lekker je eigen favoriete muziek opzet, lekker gaat knutselen en voor je het weet is je werkd...eh dag voorbij.

Bestel maar een voorraad drank en snacks
Block Factory heeft een zeer hoge verslavingsfactor. Fans van de Civilization-games kennen het wel: "Nog één beurt en dan ga ik naar bed", en als je na die spreekwoordelijke beurt op de klok kijkt, is het alweer tijd om op te staan. Datzelfde gebeurde mij dus ook tijdens het spelen van de eerste kaart. Ik zal uitleggen waarom: je krijgt een figuur te zien en die moet je gaan produceren. Dat figuur moet dan uiteindelijk afgeleverd worden bij een altaar. Het aantal producten dat je per minuut aflevert, bepaalt hoeveel sterren je krijgt en natuurlijk wil je zoveel mogelijk sterren. Je productie zal je dus zo efficiënt mogelijk willen uitvoeren en je zult dus altijd net dat beetje extra willen produceren. Je gaat zaken aanpassen zoals een route van transportbanden, de drop-offs, het aantal machines enzovoort. Je hebt geen tijdsdruk, dus je kunt er zo lang over doen als je wilt en de productie vindt live voor je ogen plaats. Je krijgt per kaart meerdere figuren om te produceren en als je bent zoals ik, dan zul je alle mogelijke sterren willen halen. Zelfs als je alle figuren hebt geproduceerd en hebt afgeleverd én je hebt alle mogelijke sterren, komt het voor dat je je fabriek nog efficiënter wilt maken.
Houd er wel rekening meer dat (op het moment van schrijven) de game nog enkele kleine niet game-breakende bugs bevat. Mogelijk dat deze ten tijde van de release al weer zijn platgeslagen. Mocht je de game willen proberen, dan is er op Steam een demo beschikbaar.

Laat je creativiteit de vrije loop
Gelukkig ben je niet altijd gebonden aan wat de game je voorschotelt. Block Factory bevat ook een Creative Mode. Hier kun je je eigen altaar en kaart maken en uiteraard ook je eigen figuren. Dit is helaas op het moment van schrijven nog niet heel uitgebreid. Maar je kunt voldoende blokjes gebruiken om simpele figuren te maken. Je kunt je eigen creaties met een simpele klik op de knop uploaden naar de Steam Work Shop. Mijn eigen creatie hieronder staat inmiddels ook online.

Conclusie:
Dat de game nog een paar kleine fixes nodig heeft, moge duidelijk zijn. Dit haalt voor mij echter het cijfer niet naar beneden en raad ik Block Factory voor 120% aan aan mensen die nog nooit een dergelijke game hebben gespeeld, voor mensen die graag zulke games spelen, voor mensen die gameplay boven alles stellen, voor mensen die lekker relaxed willen spelen, voor mensen die digitaal alles perfect op orde willen hebben, voor mensen die van LEGO houden en tenslotte voor mensen. Er zullen vast veel vergelijkbare games op de markt zijn, maar de enige die ik kon opnoemen waren Satisfactory en Factorio, en daar zet ik ook nog even shapez 2 bij. Dankzij de Creative Mode ben ik voorlopig nog niet klaar met Block Factory.
0 reacties op "Block Factory"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier