In 2010 kwam Super Meat Boy uit. In deze snelle platformer moest jij het personage zo snel mogelijk van de ingang naar de uitgang sturen. Bots Are Stupid lijkt erg op deze klassieker, echter proberen ze hetzelfde te laten doen door vooraf de commando's te geven aan de robot, die zo snel mogelijk het einde moet weten te bereiken. Voordat hij bij het einde is, moet hij wel alle orb's hebben meegenomen. Je kunt echter jouw personage niet direct besturen, maar je hebt een paar commando's, die je als instructie kunt intypen in een tekstvak aan de linkerkant van het scherm.
Timing is het magische woord
Er zijn zeven commando's waar je uit kunt kiezen. Met "move" kun je het personage laten bewegen. Vervolgens typ je "wait" in en een bepaalde hoeveelheid seconden of frames voor de robot het volgende commando uitvoert. Met "stop" laat je het personage stoppen. Met "jump" spring je en als je "hook" gebruikt dan schiet er een grapple hook uit de robot, waarmee je als een tarzan rond kunt slingeren. Het totaal van zeven commando's wel erg karig om echt creatief te worden, zeker omdat er per level weinig verandering is en je constant hetzelfde trucje herhaalt.

De truc komt erop neer om zo creatief mogelijk om te gaan met het wait-commando, omdat daarmee de timing wordt geregeld. De robot kan best snel gaan en daarom moet je er zo precies mogelijk mee omgaan. Om het gemakkelijker te maken zijn er subcommando's te geven. Je kunt aangeven dat "wait" moet gelden tot je de grond raakt of juist niet. Je kunt kiezen dat je moet wachten tot een bepaalde hoeveelheid frames voorbij is. Een volledig commando kan eruit zien als "wait until orbpickup". Hier staat dat het volgende commando aangeroepen kan worden als er een orb is opgepakt. Je zult vanzelf merken dat je vooral de hoeveelheid seconden zal gaan gebruiken, omdat dit efficiënter is. De introductie bevat achttien levels en dit is al behoorlijk veel. Daarna verandert er te weinig om de game interessant te houden en ben je in ieder level eigenlijk alleen maar met de timing bezig. Dat is een paar levels leuk, maar wordt al snel vervelend.
Deze game zou echt onmogelijk zijn zonder de juiste hulpmiddelen. Je kunt zien hoeveel seconden je op weg bent in het level, zodat je heel precies kunt plaatsen wanneer het volgende commando wordt aangeroepen. Ik kwam er al snel achter dat ieder level goed uit te spelen is, zolang je timing van het wait-commando goed is. Er is nog een uitdaging te vinden in het zo snel mogelijk behalen van het level, maar voor de rest is het eigenlijk ieder level wel hetzelfde.
Wees creatief
De game ziet er grafisch weinig indrukwekkend uit, maar hoeft ook geen spektakel te zijn. De simpelheid van de artstyle nodigt wel uit om zelf levels te maken en daarvoor is er ook een level editor. Wanneer je een level hebt gemaakt, kun je deze delen in de Steam Workshop en kunnen andere mensen genieten van jouw creatie. De level editor is verbazingwekkend eenvoudig en ik presteerde het om in een kwartier een klein simpel en eenvoudig level te maken. Zoals altijd bij de Steam Workshop zijn er wel weer een paar creatieve geesten die de geweldigste levels maken, maar daar kijk ik eigenlijk met meer bewondering naar, dan dat ik zin heb om het level proberen te halen. De volledige campaign bevat meer dan voldoende levels.

De volledige campaign bestaat uit vier thema's. De eerste is de introductie, daarna gevolgd door drie thema's die allemaal een eigen kleurpalet hebben. In Introduction zijn achttien levels die je uitleggen wat je in de game kunt doen en daarna word je losgelaten in de wondere wereld van de robot. Hier wordt de game vanzelf wel aanzienlijk moeilijker. Bewegende platforms zorgen ervoor dat je timing perfect moet zijn, zoals dat bij ieder level is.
Om jezelf uitdaging te geven kun je kiezen hoe het hoofdpersonage op de instructies reageert. Je kunt bijvoorbeeld kiezen dat er weinig zwaartekracht is, waardoor je wat meer zweeft of dat je niet kunt springen. Dit kan voor liefhebbers leuk zijn, maar kan ook enorm op de zenuwen werken.
Conclusie:
De ontwikkelaars van de game hebben een leuke creatieve draai gegeven aan het aloude platformgenre, door je de mogelijkheid om vooraf instructies te geven hoe het personage door het level moet gaan. Met zeven simpele commando's kom je overal. Na de achttien levels in de introductie kwam ik al in een sleur en moest ik nog drie werelden door gaan, wat erg veel is. Uiteindelijk was het creatief omgaan met het wait-commando iedere keer de oplossing om alles goed te doen. Dat is leuk, maar als je de truc doorhebt, wordt het allemaal repetitief. De game geeft je wel een goede indruk met hoe een robot precies werkt en hij doet de titel van de game eer aan.