Uitgever Activision wilde met Modern Warfare 2 de grootste entertainment release in de geschiedenis van de entertainment industrie neerzetten. Bij zo`n uitspraak zul je normaal gesproken sceptische reacties verwachten, maar voor Modern Warfare 2 zijn deze er eigenlijk nooit geweest. De hype rond Modern Warfare 2 is namelijk zo gigantisch groot, dat er geen twijfels bestonden over de hoge verkoopcijfers van de game. Deze kwamen er dan ook. Na één week was er al een omzet van 550 miljoen dollar bereikt en werd het aantal verkopen geschat op negen miljoen exemplaren. Records werden in rap tempo verbroken en nog steeds verschijnen er dagelijks nieuwsberichten over het spel op de frontpage. Hoe kan het dat een game die eigenlijk niets bijzonders doet, in alle opzichten tot zo`n grote hoogte is gestegen?
Infinity Ward is een kleine twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het spel. In deze twee jaar hebben zij gewerkt aan drie verschillende modi: de singleplayer, multiplayer en Spec Ops modus. De multiplayer is hiervan verreweg het meest populair, maar laten we bij het begin beginnen. De singleplayer speelt zich vijf jaar na de eerste Modern Warfare af. In het eerste deel is Zakhaev uitgeschakeld, maar een andere Russische nationalist heeft het roer overgenomen. Makarov is zijn naam en door slim in te spelen op een aantal situaties, weet hij Rusland en Amerika tegenover elkaar te krijgen. Een oorlog die zich over de hele wereld afspeelt is het gevolg, waarin jij gaat spelen met drie verschillende personages.
Het verhaal is meeslepend en goed uitgewerkt, maar de afwisseling is hetgeen wat de singleplayer zo geweldig maakt. Zo kom je in allerlei omgevingen terecht: van besneeuwde bergtoppen in Kazachstan tot de buitenwijken van Washington en de sloppenwijken in Rio de Janeiro. De actie is nog nooit zo intens geweest. In Modern Warfare 2 gaat de gameplay ook verder dan in andere shooters. Zo ben je niet alleen maar op terroristen aan het knallen, maar zijn er een aantal scènes waarbij de adrenaline door je lijf stroomt. Kleine voorbeelden hiervan zijn het beklimmen van een ijswand en het ontsnappen uit een instortend fort. Ook zul je af en toe moeten sneaken. Verder kun je zien dat de ontwikkelaar een militair adviseur in zijn midden heeft. Alle militaristische snufjes zijn namelijk aanwezig. Denk hierbij aan nachtkijkers en heartbeat sensors. Ook de wapens spelen stuk voor stuk heerlijk weg. Kortom is de singleplayer een fantastische ervaring die je in één adem uitspeelt en hem daarna gelijk opnieuw wilt opstarten.
Een element dat de singleplayer nog vetter maakt, is de muziek. De Duitse componist Hans Zimmer, die de muziek in films als Batman en Pirates Of The Carribean verzorgd heeft, is door Infinity Ward ingehuurd voor zijn eerste game. Dit kunstje heeft hij erg goed geklaard. De epische muziek draagt namelijk sterk bij aan de intense ervaring, al zijn het maar een stuk of zes nummers die in het spel zitten.
Een groot gemis uit Call of Duty 4 was het ontbreken van een coöperative modus. In Modern Warfare 2 is deze toegevoegd en heet hij de Spec Ops Mode. De ontwikkelaars hebben het zich er niet gemakkelijk vanaf gebracht. Dit heeft geresulteerd in een volwaardige en goed uitgewerkte modus. In de Spec Ops Mode kun je met z`n tweeën delen uit de singleplayer spelen. Hierbij heb je andere objectives die je moet voltooien in gebieden uit de singleplayer. Vooral in de hogere levels worden de objectives steeds lastiger en zul je echt samen moeten werken, wil je het er goed vanaf brengen. Dit is ook nodig om hogere levels vrij te spelen. Met een vriend of familielid op bezoek is de Spec Ops modus een waardevolle toevoeging.
De laatste modus is natuurlijk de online multiplayer. Dit is de reden dat veel mensen `s nachts om 11 uur stonden te wachten totdat ze Modern Warfare 2 konden gaan kopen. Op Xbox Live werden er zelfs records verbroken, maar wat maakt die multiplayer nou anders dan in andere games? Hierbij is er één woord dat gebruikt kan worden: uitgebreid. De multiplayer in Modern Warfare 2 kan namelijk worden gezien als een complete game, die zelfs apart verkocht had kunnen worden. Alles draait eigenlijk om het ranking systeem. Door te spelen verdien je punten. Door deze punten stijg je in level. Het hoogst haalbare level is level 70. Hierna kun je opnieuw beginnen bij level 1 en weer toewerken naar level 70, prestigen. Dit kun je herhalen totdat je erbij neervalt.
Het stijgen in level gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij. Voor elk level dat je stijgt, krijg je wel een soort beloning. Dit kan bijvoorbeeld een perk zijn. Deze perks werden in Call of Duty 4 geïntroduceerd en kunnen worden vergeleken met power-ups. Je kunt drie perks voor jezelf aanwijzen. Er is bijvoorbeeld een perk waardoor je onbeperkt kunt rennen en een perk die ervoor zorgt dat je preciezer gaat schieten. Hoe hoger je level, hoe vetter de perks worden. Daarnaast heb je de Kill Streak Rewards. Kill streaks komen aan de orde als je drie kills of meer achter elkaar hebt gemaakt. Het zijn speciale beloningen voor het maken van deze kills. Het leuke is dat je ook hier weer drie kill streaks voor jezelf kunt selecteren. Hoe hoger je level, hoe meer kill streaks je kunt verkiezen. Ga je voor kill streaks vanaf elf kills of kies je de veiligere weg en ga je voor kill streaks vanaf vier kills?
Bij de perks en kill streaks houdt het nog niet op, want natuurlijk is er een breed wapenarsenaal aanwezig. Je kunt je eigen wapens kiezen bij het creëren van een custom class. Op den duur komen er nieuwe ‘attributen’ beschikbaar die je op je wapen kunt bevestigen. Tot slot de twee belangrijkste punten in een multiplayer shooter: de modi en maps. In Modern Warfare 2 zit voor elk wat wils. De modi moet je ook weer vrijspelen maar met een beetje shooter ervaring is dit redelijk snel gebeurd. Natuurlijk zijn er vele Deathmatch en Team Deathmatch varianten, maar verfrissende modi ontbreken niet. Wat dacht je bijvoorbeeld van een third person modus? Ook de maps zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. Iedere speler zal op het gebied van de maps zijn eigen voorkeuren ontwikkelen. Zo zijn er maps waarin je behoorlijk vaak het loodje zult leggen omdat je om de haverklap vijanden tegenkomt, maar er zijn ook grotere maps waarbij je op zoek moet gaan naar de vijand. Het is in ieder geval zaak om tactisch te werk te gaan, door op zoek te gaan naar de beste plekjes. Deze plekken zijn er gelukkig in overvloed. Ook samenwerken is belangrijk om een zo hoog mogelijke score neer te zetten.
De online multiplayer is dus de modus waarin je het meeste tijd kwijt kunt. Net als de singleplayer en Spec Ops modus is hij enorm actievol. Hiermee hebben we dus alle drie de modi in Modern Warfare 2 besproken en kunnen we tot de conclusie komen dat het een enorm goede game geworden is. Het is echter raar dat de game niets revolutionairs doet. Eigenlijk pakt Infinity Ward alle shooter elementen van de laatste jaren samen en stopt deze elementen bij elkaar. Op deze manier hebben ze de grootste entertainment release ooit gecreëerd. Het geeft dus niet hetzelfde effect als een Bioshock of een Half Life dat een aantal jaren geleden deed, maar Modern Warfare 2 kan qua kwaliteit en vooral intensiteit zeker in dit rijtje worden geplaatst.
Conclusie
Sinds de E3 ben ik echt uit gaan kijken naar Modern Warfare 2 en voor mij is het dan ook dé game van het jaar geworden. De afwisselende singleplayer is een grote achtbaanrit die je in één adem uitspeelt. Oorlog voeren in een game was nog nooit zo intens en de epische muziek van Hans Zimmer draagt hier zeker aan bij. Met de Spec Ops Mode heeft Infinity Ward een waardevolle modus neergezet die goed is uitgewerkt. De online multiplayer maakt het vervolgens af, waarin je je nog weken, maanden en misschien zelfs jaren kunt vermaken. Er moet gezegd worden dat Modern Warfare 2 niets revolutionairs doet en ik heb dan ook lang zitten twijfelen over het cijfer. Kwalitatief is het echter wel zo ongelofelijk goed en qua intensiteit overtreft de game alles, dat hij met een 9,6 in het rijtje van Uncharted 2 en New Super Mario Bros. wordt geplaatst.
br>Conclusie