Velen zullen als kind wellicht met blokken kastelen gebouwd hebben. Ook vriendjes deden lustig mee met deze bouwdrift. Op een gegeven moment kwam dan ongetwijfeld de ontdekking dat het afbreken van je fort, of dat van je vriendjes, nog veel leuker is. Op dat jeugdsentiment wil CastleStorm inspelen. Deze Indie-titel laat je zelf een Middeleeuws kasteel bouwen in 2D en geeft je door middel van een ballista de wapens om de constructie van de vijand tot puin te herleiden. Is CastleStorm echt een ode aan dit geliefde kinderspel, of zullen je beste herinneringen aan kasteelbouwen toch die uit je kindertijd blijven?
CastleStorm speelt zich af in een land dat wordt bewoond door twee rijken: The Kingdom en The Vikings. Na een lange strijd kwam elk volk in het bezit van een magische diamant waarmee de machtsbalans en zo de vrede werd hersteld. Het verhaal van CastleStorm begint wanneer je kasteel plots door Vikings wordt aangevallen. Al snel blijkt dan ook dat de diamant van The Kingdom is verdwenen. Het is jouw taak om de Vikinginvasie terug te dringen, de diamant terug te halen en de vrede te herstellen. Het verhaal van de campaign is echter maar het amusante bindmiddel tussen verschillende maps en missies. Bij CastleStorm is het spelconcept en de gameplay stukken belangrijker en interessanter.
Centraal in de game van Zen Studios staat de bouw en vooral de afbraak van een Middeleeuws kasteel. Het spel is opgedeeld in rondes die zich afspelen op een 2D side-scrolling veld. CastleStorm doet nog het meest denken aan de klassiekers ‘Scorched Earth’, ‘Worms’ of ‘Angry Birds’. Echt origineel kun je het spel dus niet noemen, maar het brengt wel een geslaagde mengeling van deze games. Aan de linkerkant van het scherm staat jouw kasteel en aan de rechterkant dat van de vijand. Van beide zie je alle kamers in dwarsdoorsnede en het doel is deze van het vijandige kasteel te vernietigen. Daarvoor heb je een ballista die naast een speer ook nog een selectie aan andere wapens kan afvuren zoals rotsblokken, bommen, ontploffende appelen, flatulente schapen en magische brouwsels. Elk projectiel heeft een andere kracht en cooldown waar je rekening mee moet houden.
CastleStorm biedt standaard twintig kastelen aan, waarmee je meteen aan de slag kan. De meesten zullen echter zelf een kasteel willen bouwen in de Castle Editor. Je kunt je daarvoor baseren op de bestaande modellen, of met een lege vlakte beginnen. Er zijn vier categorieën kasteelonderdelen: verstevigingen, troepenruimtes, bonusruimtes en poorten . De troepenruimtes en poorten spreken voor zich. Verstevigingen hebben als doel je kasteel meer klappen te kunnen laten incasseren en instortingen te voorkomen. Bonusruimtes zorgen bijvoorbeeld voor sterkere muren, een hogere population cap, kortere cooldowns of meer goud. Met deze onderdelen kun je in principe tientallen unieke kastelen maken.
Een spelletje wordt echter niet alleen gewonnen of verloren door de vernietiging van een kasteel. Elk kasteel heeft namelijk een vlag achter zijn poort staan. Wie deze van de tegenpartij te pakken krijgt en terugbrengt naar zijn eigen vesting, wint meteen de ronde. Om dit te doen heeft de speler ook grondtroepen en magische spreuken ter beschikking. Er zijn negen soorten eenheden per volk en die variëren van voetsoldaten, over katapulten tot griffioenen en trollen. De balans tussen de verschillende troepen zit soms wel wat scheef in CastleStorm en zou wat bijgesleuteld moeten worden. De spreuken in je arsenaal kunnen zowel verdedigend, aanvallend als ondersteunend zijn. Een donderstorm, tijdelijke onsterfelijkheid en een projectielafwerend schild behoren tot je opties. Ook tof van ontwikkelaar Zen Studios is de mogelijkheid om zelf als speler lekker arcadeachtig tussen je troepen mee te vechten als Hero. Deze machtige eenheid kun je tijdelijk op het veld laten verschijnen om zo de vijandige troepen in mêlee of vanop afstand te decimeren.
De game biedt zowel een singleplayer als een multiplayer aan. De vier singleplayer-modi zijn campaign, skirmish, survival en hero survival. Ontwikkelaar Zen Studios heeft zijn best gedaan om het verhaal in de campaign van de nodige humor te voorzien en de moeilijkheidsgraad gestaag op te drijven. Wel zie je vaak dezelfde objectieven terugkeren in CastleStorm. In skirmish kun je een custom battle uitvechten. In survival en hero survival moet je zo veel mogelijk vijandelijke aanvalsgolven proberen te overleven. Dat doe je bij de eerste modus met je kasteel, bij de tweede met je hero unit. In de multiplayer komen de modi skirmish, survival en hero survival terug. Het moet gezegd dat het best leuk kan zijn om het kasteel van een kameraard of een wildvreemde tot puin te herleiden tijdens een online potje CastleStorm.
Op het vlak van de controls zou alles wat gestroomlijnder kunnen. Als je geen keyboard shortcuts gebruikt, zul je vaak heen en weer scrollen met je muis en als een gek in het rond klikken. De graphics van CastleStorm kun je misschien nog het best als ‘cartoony’ omschrijven. Zowel het speelveld als de onderdelen van je kasteel zijn leuk geanimeerd. Kleine details als de Golem die tegen een boksbal slaat en de Druïde die in zijn pot roert, zijn toffe toetsen. De geluiden in CastleStorm zullen geen prijzen winnen, maar doen wat ze moeten. De soundtrack is een opgetogen deuntje en de grappige oneliners van je troepen zijn een leuke vondst.
Conclusie
CastleStorm speelt in op het jeugdsentiment van wie graag met blokken speelde en de populariteit van games als Angry Birds. Het is best bevredigend om aan de hand van een aantal virtuele blokken een kasteel te bouwen en de constructie van de tegenstander tot puin te herleiden, zeker in een online potje. De cartoony stijl en humor dragen bij aan de sfeer. De game is niet bedoeld om uren aan een stuk te spelen. De missies vallen daarvoor te veel in herhaling en je moet te veel in het rond klikken. CastleStorm baseert zich op wat aanslaat bij mainstream/mobile gamers en doet dat goed. Als je me nu wilt excuseren, dan zal ik nog wat met mijn blokken gaan verderspelen.