Point & click adventure games worden nog zelden ontwikkeld. Gelukkig is de markt de laatste jaren terug iets opener geworden dankzij de populariteit van indie games en worden er af en toe toch nog point & click games op de markt gebracht. Het leuke aan dit gegeven is dat de ontwikkelaars dit genre met veel liefde en nostalgie ontwikkelen en dit met eerbetoon aan de jaren waar dit genre wel zeer populair was. Chaos on Deponia is een titel in dit genre met een knipoog naar titels van weleer.
Chaos on Deponia is het vervolg op Deponia dat eerder dit jaar in augustus op de markt kwam. Deze titel liegt er ook niet om dat er ook nog een derde titel in de serie zal komen. Deze titel is namelijk zelf bewust en maakt er in zijn storytelling gewoon grapjes om dat het een trilogie zal worden. Deze vorm van humor wordt onmiddellijk duidelijk bij het spelen van deze titel. Het spel begint met een tutorial en daar drijft het ook de spot met zichzelf omdat de tutorial een kopie blijkt te zijn van deze in Deponia.
Chaos on Deponia gaat verder waar Deponia stopte. Rufus, het hoofdpersonage, wilt nog steeds weg van Deponia. Net wanneer dit lijk te lukken slaat het noodlot toe en komt Rufus opnieuw vast te zitten op Deponia. Net als in de vorige titel slaagt Rufus er onopzettelijk in om Goal buiten bewustzijn te brengen. Goal is voor Rufus zijn uitweg van Deponia. Goal komt namelijk van een rijk dat zich in de lucht bevindt en dat is voor Rufus een mooie reden om Goal te redden en haar te vergezellen naar haar thuis planeet. Rufus zijn onoplettendheid, zijn eigenwijsheid en zijn lompe onwetendheid brengen hem opnieuw in tal van problemen op Deponia.
Als speler zal je dus opnieuw aan de slag moeten gaan als Rufus en allerlei absurde puzzels moeten oplossen. Dit gebeurt nog steeds zeer getrouw aan het Point & Click genre. Met de muis kun je objecten in de omgeving onderzoeken en eventueel objecten oprapen. Deze objecten belanden dan in de "inventory" waaruit je later dan terug het object kan aanklikken om te gaan gebruiken in de omgeving. De puzzels zijn dus zoals reeds gezegd behoorlijk absurd. De puzzels zijn met opzet vreemd ontworpen en vullen op die manier aan op de humor in het spel. De puzzels zijn echter niet onmogelijk, maar kunnen voor nieuwkomers tot het genre zeker een struikelblok vormen. Het is namelijk zo dat veel titels in dit genre die gretig gebruik maken van humor wel gekend staan voor dit soort van vreemde puzzels. Ter illustratie, om een hamer uit het vuur te halen moet je een handdoek nat zien te krijgen, om die handdoek nat te krijgen zul je een ongelukkig vogeltje in het toilet gaan doorspoelen om die dan uiteindelijk "onopzettelijk" te gaan versnipperen in een soort van versnipperingsoven ... Het vogeltje moet er dus uiteindelijk aan geloven en dit puur voor een brand die Rufus zelf "onopzettelijk" heeft aangestoken.
Chaos on Deponia is net als zijn voorganger met de hand getekend en dit brengt toch wel een toch wel prachtige spelwereld met zich mee. Deponia zit boordevol detail en dit komt het genre echt ten goede. Voornamelijk om dat je deze spelwereld zeer nauwkeurig gaat moeten afzoeken naar objecten waar interactie op mogelijk is.
De ontwikkelaar heeft geluisterd naar de opmerkingen die het terecht kreeg voor zijn voorganger. Daar was animatie namelijk behoorlijk schaars. In Chaos on Deponia is daar meer aandacht aan besteed en dat blijkt nu mooi snor te zitten.
Conclusie
Chaos on Deponia is een titel die ik vooral zou aanraden aan mensen die een zekere nostalgie willen herbeleven. Als titels zoals Secret of Monkey Island en Full Throttle je vroeger veel plezier brachten, dan zal Chaos on Deponia zeker niet teleurstellen. Het mag dan wel niet kunnen toppen aan deze titels, het brengt het genre wel terug tot leven en dit meer dan vermakelijk.