Chibi-Robo heeft een turbulente historie achter de rug. Nadat het eerste deel voor de GameCube een bescheiden culthit werd, moest Europa als enige grote speler het tweede deel missen. En hoewel we het derde deel wel weer kregen, visten we achter het net met de remake van het eerste deel. Hierna werd het even stil rond het kleine robotje, tot vorig jaar Chibi-Robo! Let’s Go, Photo! verscheen. Helaas was deze game echter behoorlijk ondermaats, waardoor de toekomst van Chibi-Robo onzeker leek. Kan Zip Lash de serie in ere herstellen?
Het goede nieuws is dat Nintendo het uitstapje naar fotoland niet herhaalt. In plaats daarvan is Zip Lash een 2D-platformer waarin Chibi-Robo de aarde moet redden van kleine aliens die onze brand- en grondstoffen stelen. Een grote klus voor een manneke van tien centimeter.
Waar een stekker al niet goed voor is
Je zou denken dat er weinig ruimte meer is voor nóg een 2D-platformer in het portfolio van Nintendo. Met Mario, Yoshi, Kirby, Wario en Donkey Kong lijken ze immers wel alle honken gedekt te hebben. In Chibi-Robo: Zip Lash pakken ze het echter net even iets anders aan. Je springvaardigheden zijn hier namelijk niet nodig om vijanden te doden en ook slechts zelden om te platformen. Alles draait namelijk om de stekker die uit Chibi-Robo’s achterste steekt.
Deze stekker kan hij namelijk als een zweep, propeller of grijphaak gebruiken om zo kloven te overbruggen, vijanden aan gort te slaan en zich door het veld te bewegen. Hierbij is het belangrijk om het veld goed te verkennen. Niet enkel om alle geheimen te vinden, maar ook om batterijen en vuilnis te oogsten die je energie op pijl houden. Hiernaast zijn er blauwe en rode ballen te verzamelen die als verlengsnoer dienen. Zonder een snoer met voldoende lengte ga je namelijk anders letterlijk tekort schieten om het einde van het level te bereiken.
Het nadeel van willekeur
Zo’n level duurt om en nabij tien minuten en eindigt in een gesloten kamer waarin je één van de drie vliegende schotels dient te raken. De bronzen, zilveren en gouden UFO’s geven je respectievelijk één, twee of drie draaien aan het bestemmingsrad dat het volgende level bepaalt. Leuk gevonden, ware het niet dat je per se alle zes levels van een wereld uitgespeeld dient te hebben voor de baas verschijnt. Met een beetje pech moet je dan ook levels herspelen om de stages die je gemist hebt te bereiken. Een leuke mechanic wordt zo daardoor al snel een irritante manier om de levensduur van de game op te rekken, iets wat de game niet echt nodig heeft.
Zoals eerder gezegd duurt een level namelijk ongeveer tien minuten en zijn er zes levels per wereld. Er zijn tevens zes werelden met elk nog een eigen bossfight. Een korte rekensom leert ons dat de game je dus ongeveer zeven uur zoet kan houden als je geen levels hoeft te herspelen, hetgeen je kan beïnvloeden door het rad te bewerken door in-game valuta te spenderen. Je hebt dan echter hoogstwaarschijnlijk nog niet alle geheimen vrijgespeeld, waardoor je nog wel enkele uren erbij kan tellen als je zo iemand bent die alles gezien wilt hebben. De meeste spelers zullen echter na de eindbaas wel afhaken, als ze al zover komen.
Verandering
Want hoewel Chibi-Robo: Zip Lash an sich een degelijke platformer is, is het er ook een die maar weinig toevoegt aan het genre. Met de staart van de robot wordt te weinig gedaan om het een echt interessant onderdeel van de gameplay te maken, wat op zijn beurt weer het gevolg is van een wel hele lage moeilijkheidsgraad. En daarmee verliest Zip Lash het enige waarmee het zich kon onderscheiden van de massa en zelfs zijn eigen studiogenoten, een gemis dat zelfs de betere levels, waarin je bijvoorbeeld in voertuigen kruipt of tegen een baas vecht, niet kunnen compenseren.
br>Conclusie
Chibi-Robo: Zip-Lash is niet de game die de robot van Nintendo naar dezelfde hoogtes tilt als Starfox, Metroid en Fire Emblem, laat staan The Legend of Zelda, Mario en Pokémon. Wat het wel is, is een degelijke, maar generieke en makkelijke platformer die zijn enige unique selling point niet voldoende benut om zwakke punten zoals het bestemmingsrad te compenseren. Mocht je echter een (voor)liefde hebben voor tweedimensionale platformgames, dan kun je je best vermaken van Zip-Lash, welke voor een extra zacht prijsje door Nintendo in de winkel is gelegd.