Kart games in een alternatief jasje, ze zijn er inmiddels al decennia in grote getale. Denk hierbij aan games als Mario Kart, Crash Bandicoot Team Racing, Team Sonic Racing en in het verleden al eerdere edities van Chocobo. We kunnen vanaf nu nog een titel toevoegen aan deze lijst, namelijk Chocobo GP. Het spel is exclusief te verkrijgen op de Nintendo Switch en neemt het voornamelijk op tegen niet de minste titel: Mario Kart 8: Deluxe. Maar kan Chocobo GP de competitie aangaan met wellicht de meest bekende kart game? Let’s find out!
Chocobo GP draait volledig rondom de Final Fantasy-franchise en is niet de eerste kart game binnen de reeks. We moeten hiervoor terug naar het tijdperk van de PlayStation One, want toen verscheen Chocobo Racing. Deze titel was geen daverend succes, maar Square Enix wil het graag met Chocobo GP nog eens proberen. Het spel laat je racen in modi als Time Attack, Series Races, Custom Races, een Story Mode en biedt de mogelijkheid om online het avontuur aan te gaan.
Final Fantasy-saus
Zoals reeds benoemd speelt de game zich af in het Final Fantasy-universum en dat is niet te missen. Van de vrolijke Chocobo’s, Moogle, White Mage Shirma tot aan Terra en Vivi. Ze zijn allemaal speelbaar en daar wordt iedere Final Fantasy-fan blij van. Daar stopt het echter niet, want ook de circuits zijn een feest van herkenning. Race bijvoorbeeld aan de Golden Saucer of in Alexandria. Werkelijk alles ademt Final Fantasy.
Dat thema probeert de ontwikkelaar door te trekken in de Story Mode, iets wat qua thema zeker is gelukt, maar verwacht hier niet al te veel van. De verhalen en cutscenes duren vaak lang en konden mij niet echt grijpen.. en, laten we eerlijk zijn, we willen vooral racen, dus heel erg is het niet. Je hebt daarnaast de optie om de filmpjes over te slaan en ik verwacht dat veel mensen dat dan ook zullen doen.
Het hele avontuur start met een proloog, waarbij je op een erg geforceerde manier de kneepjes van het coureursvak worden bijgebracht. De besturing is verder vrij straightforward en over het algemeen goed. Een pijnpunt is echter het gebruiken van je ultimate move. Dat is eigenschap die voor ieder karakter uniek is. Zo kan de de titulaire Chocobo een sprintje trekken, heeft Shirma een schild en kan Gilgamesh zwaarden laten regenen. Opzich een leuke toevoeging, maar je kan deze iets te vaak gebruiken. Het pijnpunt hierbij is de manier waarin je de vingertjes moet vouwen om deze te activeren. Om dit te doen moet je eigenlijk het gas laten vieren of je vingers in een haast onmogelijke positie positioneren.
Ook op de moeilijkheidsgraden valt wel wat aan te merken. Chocobo GP kent slechts twee niveaus en zelfs op het makkelijkste niveau kan het nog enorm lastig zijn om een race te winnen. Meermaals heb ik een race opnieuw moeten rijden zonder dat ik echt grote fouten had gemaakt, omdat het spel van je verwacht dat je de race wint. Dit zorgt ervoor dat het eigenlijk niet geschikt is voor de jongere games, iets wat Mario Kart meer is.
Mario Kart-saus
Doorgaans maak ik in mijn recensies niet echt uitgebreid vergelijkingen met andere games. Hooguit een korte verwijzing, maar bij Chocobo GP voelt het alsof ik niet anders kan. De game ‘leent’ zoveel elementen uit Mario Kart en zit zo erg in hetzelfde genre.
Zo kennen we bijvoorbeeld de vraagtekens uit Mario Kart, zodra je er overheen rijdt krijg je een item. Dat item kan je vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld het leven van je tegenstander zuur te maken of om zelf een snelheidsvoordeeltje te verkrijgen. Datzelfde principe kent Chocobo GP ook. Hier is eigenlijk geen verschil te vinden met de iconische Mario Kart-titels. Chocobo GP voegt echter daar nog de ultimate moves aan toe. Dat zorgt ervoor dat er complete chaos heerst en er totaal geen overzicht is, waar dit in Mario Kart gebalanceerd aanvoelt. Ze zorgen daarnaast voor een enorm gevoel van frustratie, want wanneer je wordt geraakt zijn de gevolgen enorm. Het duurt erg lang voor je de race kunt hervatten en het voelt regelmatig als oneerlijk aan. Zeker wanneer je tegen de AI racet, die zoals benoemd enorm sterk is.
Het concept van Chocobo GP is verder redelijk identiek aan dat van Mario Kart. Je hebt een figuurtje uit de franchise, dat in een kart wordt geplaatst. Het doel is om de race als eerste te finishen en dit doe je door als snelste over het circuit heen te razen en het je tegenstanders moeilijk te maken met allerlei toeters en bellen.
Business
Chocobo GP komt met een verdienmodel waar je u tegen zegt, want de beloningen die je in het spel krijgt zijn niet echt bevredigend. Wil je echt leuke items vrij spelen, dan moet je toch aardig wat Euro’s, Dollars. Yens of andere echte valuta in het spel pompen. De game kent tevens een ‘Battle Pass’. De echt leuke beloningen zijn enkel via deze pass vrij te spelen, waarvan er een enkele gratis is vrij te spelen, maar de meeste waardevolle verkrijg je enkel wanneer je deze pass in bezit hebt. Dat in combinatie met het toch wel behoorlijk prijskaartje aan de volledige versie van de game moedigt niet echt aan tot het spelen ervan.
Conclusie
Chocobo GP doet het slechts op één vlak goed en dat is het neerzetten van het Final Fantasy-gevoel. Alles in het spel ademt Final Fantasy. Op alle andere vlakken lijkt het erg op de diverse Mario Kart-titels, maar legt het eigenlijk op ieder vlak af. Het is (te) moeilijk en daardoor niet geschikt voor kinderen en dat is jammer, want samen met je kleine dame of kleine man een potje Mario Kart kan enorm vermakelijk zijn. De game voelt tevens erg ongebalanceerd aan. Tel daar het overduidelijke verdienmodel van Chocobo GP bij op en het is al snel een teleurstelling. Nee, doe mij maar Mario Kart.