Heb je er ooit al van gedroomd om een aannemer of de eigenaar van een bouwbedrijf te zijn? Als het antwoord op die vraag positief is, moet je zeker verder lezen. Construction Simulator 2015 belooft je achter het stuur te plaatsen van lichte vrachtwagens, kranen, betonmolens en vorkhefttrucks om diverse bouwprojecten aan te pakken. Hoe dat in een game uitdraait, ontdek je in deze review.
Construction Simulator 2015 is, hoe kan het ook anders, ontsproten aan de geest van een aantal Duitse jongens. De game voor PC en Mac komt er na het succes van Construction Simulator 2014, een mobile game voor iOS. Van die laatste zijn niet minder dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Uitgever Astragon zag dat het grootser mocht en deze game was geboren.
Het echte werk
Toen ik eerder al aanhaalde dat de game van Duitse origine is, moet er een belletje zijn gaan rinkelen. Onze buren hebben een soort fetisj voor simulation games en maken die graag zo realistisch mogelijk. Voor Construction Simulator 2015 vertaalt dat zich in de aanwezigheid van digitale modellen van vijftien bestaande bouwmachines. MAN, Liebherr en Still hebben daarvoor samengewerkt met de ontwikkelaar. Fans van deze merken hebben aan de 3D-voertuigen en bijhorende first-person cockpits dan ook iets om duimen en vingers bij af te likken. Zorg dan wel eerst dat er geen aarde, cement of rockwool aan hangt.
GTA-achtig, maar ook niet
Construction Simulator 2015 is volledig in 3D en doet bij het opstarten met zijn Over-The-Shoulder camera en radar in de linkeronderhoek wat aan een GTA-game denken. De opzet van deze simulator game is echter geheel pacifistisch, wees gerust. Je speelt dit spel om te bouwen en om de levenskwaliteit van de virtuele inwoners te verhogen. Dat houdt in dat je door mensen heen rijdt en dat er geen schademodel is. Je speelt als kleine aannemer die met zijn bouwprojecten geld en ervaring verdient. Die laten hem toe om zijn voertuigenpark uit te breiden en grotere bouwcontracten aan te nemen. De ontwikkelaar belooft dat er ongeveer 150 bouwwerven met zo’n 250 deelopdrachten in het spel zitten. Construction Simulator 2015 geeft je ook de kans om online samen met anderen te bouwen in een vier speler co-op, maar het multiplayerluik was akelig stil toen ik het wilde uitproberen.
Bouwen aan een digitale wereld
In het menu vind je onder de tab ‘Contracts’ een aantal bouwprojecten die je kunt aannemen. In de praktijk kun je die opdelen in twee soorten gameplay: graven en transporteren. Bij sommige bouwcontracten moet je een put graven om boompjes aan te planten of voor de fundering. Dat komt erop neer dat je je kraan met een oplegger naar de bouwsite brengt, uitlaadt en aan de slag gaat. De knoppencombinaties om je oplegger te zekeren of de armen en rupsbanden van je kraan correct te bewegen vragen daarbij wat geduld. Een tweede grote soort opdrachten bestaan in ‘bouwen’. In de game betekent dit dat je met je vrachtwagentje om materiaal rijdt naar een van de mogelijke leveranciers, zoals een verkoper van algemeen bouwmateriaal; een verkoper van grind, cement en zand; een bomenkwekerij; etc. Wanneer je de goederen hebt aangekocht, laad je die op met een vorkheftruck om ermee naar de werf te rijden en ze op de aangeduide plaats uit te laden.
Spanning en sensatie op en naast de werf
Bij de graafopdrachten vraagt de game na enkele succesvolle scheppen of je nog verder wil. Als je geduld op is, kun je het spel het graafwerk voor jou verder laten afwerken. Dat is een leuke feature. Minder aangenaam zijn de bouwopdrachten die eigenlijk telkens neerkomen op transportmissies. De materialen worden namelijk, nadat je ze hebt uitgeladen, automatisch en in een oogopslag gebruikt door onzichtbare arbeiders – laten we ze ‘de kaboutertjes’ noemen. Jouw rol is dus eigenlijk telkens die van veredelde transporteur. Omdat het rondrijden van bouwmachines tijdrovend kan zijn, biedt het spel de optie om je voertuigen naar je bedrijf terug te laten brengen. Helaas lukt dat alleen wanneer die leeg zijn. Bereid je dus voor op veel ‘quality time’ met je favoriete bouwmachines.
White MAN down!
Wie Construction Simulator 2015 speelt, moet dat doen voor de voertuigen. Als die je gestolen kunnen worden, zul je niet zo veel aan de game hebben. Graag deel ik de drie meeste actievolle momenten die ik in deze game heb beleefd om je een idee te geven van de ernst van dit spel. De eerste gebeurtenis was toen ik met mijn kraantje leerde graven tijdens de tutorial. Ik was de juiste knoppencombinaties aan het ontdekken en had wat te veel aarde opgeschept waardoor mijn kraantje bijna kantelde. Na wat knoppencombo’s en na dwars door mijn werfleider te zijn gereden, was alles terug in orde. Het tweede moment was toen ik op een auto ben gebotst met mijn vrachtwagen en op mijn zijde ben beland. Na een heroïsche reddingspoging met mijn kraantje heb ik mijn MAN-truck met mijn containervrachtwagen terug op zijn vier wielen moeten rammen. Het derde en meest spectaculaire moment gebeurde bij het verlaten van de materiaalverkoper. Mijn MAN botste op een auto, maakte een dubbele achterwaartse salto en landde op zijn vier wielen. Mijn cargo lag echter verspreid over het kruispunt. Ik ben toen om de vorkheftruck moeten rennen om het kruispunt, waar wel elf auto’s in file stonden door mij, te ontruimen. Dat is overigens het moment waarop ik ontdekte dat je je vracht kunt vastmaken na het laden. Een realistische en noodzakelijke feature zowaar!
Motorengeronk en vogelgetjilp
Grafisch valt de game goed mee. De spelwereld doet aan die van GTA San Andreas denken en de machines zijn met best wat zorg geprogrammeerd. Dat mag wel gezien de toegekende licenties. De audio is wel wat eentonig. Het basisgeluid bestaat uit vogelgetjilp en het motorengeronk van je bouwvoertuigen. Af en toe komt daar wat omgevingsgeluid bij in de vorm van de andere auto’s op de baan. Tenzij je je er geregeld op betrapt naar de geluiden van een werf te luisteren, zul je niet erg warm worden van voorgaande audio.
Conclusie
Construction Simulator 2015 is een spel dat je in de schoenen plaatst van een aannemer. Het is dan ook gemaakt met een erg nichepubliek in gedachten. Wie geïnteresseerd is in de bouwmachines van MAN, Liebherr of Still zal het graaf-, hef- en transportwerk in deze game best kunnen appreciëren. In zijn unieke opzet is deze simulation game dan ook geslaagd. Wie liever racet, botst, slaat, knalt of dirigeert, zal dit spel echter snel te mak vinden naar zijn smaak.