Met een veelzeggende titel als Create wil Electronic Arts zich ook gaan storten op de puzzelmarkt. Deze worden voornamelijk geleid door Sony’s LittleBigPlanet en Super Scribblenauts op de DS. Hier is echter niet Sackboy de decorateur van dienst, maar jij. Jij mag de schepper spelen over de gehele game. Kan Create zijn plaats vinden in dit segment of zullen LBP en Scribblenauts aan de troon blijven?
Wat me meteen opviel bij het opstarten van de game, is dat alles heel simplistisch is gehouden. Elk menu kent enkele knopjes met beperkte keuzes. Zelfs het instellen van de graphics was beperkt tot het kiezen van een resolutie. Dit wijst erop dat de game zich volledig concentreert op onze jongere gamertjes. Dat merk je ook aan de diepgang die de game biedt. Van begin tot einde draait het om hetzelfde principe. Je krijgt een puzzel voorgeschoteld en lost deze op met enkele attributen. Hiervoor word je beloond met een nieuwe puzzel en een voorwerp om later te gebruiken.
Om het spel iets meer Create-waardig te maken, zijn er creatiekettingen in de game geïmplementeerd. Dit wil zoveel zeggen dat je elke puzzel kan aankleden naar je eigen smaak. Wanneer de ketting vol is, word je ook hier weer beloond met attributen en decoraties. Waar de game dan zo vrijgevig mee is, is dan uiteindelijk nog vrij karig uitgevoerd. Ook al zitten er wel leuke toevoegingen bij zoals zwevende koeienballonnen, speelgoedraketten en ander fijn speelgoed. Waar de game dan in wil uitblinken, faalt die ook al.
In elke wereld bestaan tien puzzels die je moet oplossen. Deze variëren van.. Wel eigenlijk variëren ze helemaal niet. Altijd zal je een object van punt A naar punt B moeten voeren, al dan niet onderweg nog enkele voorwerpen te pakken krijgen. Om punt B te bereiken krijg je, om het wat uitdagender te maken, maar een klein aantal voorwerpen. Echter is de moeilijkheid niet echt wenselijk voor een volwassen speler en zal hij er snel de brui aan geven omdat het gewoonweg te makkelijk is. Er is ook niet echt een uitdaging. Spelen om nog meer nutteloze voorwerpen vrij te spelen, waarmee je nog niet eens een volledig eigen level kan in elkaar zetten. Steeds zit je vast aan het patroon dat Create je meegeeft.
Op audiovisueel vlak hoef je ook geen hoogvlieger te verwachten als je alleen de resolutie van de game kan instellen. Het is allemaal degelijk, maar niets extravagant. De muziek weet wel een leuk sfeertje te zetten, maar wordt al snel vrij repetitief net als de levels zelf. Met enkele uurtjes doorzettingsvermogen heb je de game helemaal van begin tot einde gezien. Verwacht maar niet dat je het nog eenmaal zal opzetten.
Conclusie
Create is slachtoffer van zijn eigen uitgangsidee. Een simpele puzzelaar maken toegankelijk voor iedereen. Daar slagen zijn concurrenten geweldig goed in, maar Electronic Arts heeft duidelijk nog wat werk aan de winkel. Door het veel te simpele, repetitieve leveldesign zal het snel vervelen. De vrij te spelen inhoud heeft te weinig om handen en het decoreren van de levels draagt eigenlijk ook maar weinig bij tot het spelplezier. Misschien iets om aan de kleinere gamertjes te geven als ze nog wat jong zijn voor LittleBigPlanet of Super Scribblenauts.