Het kernmechanisme is simpel maar effectief: het scherm scrollt automatisch naar rechts en jij moet overleven. Vijanden, valstrikken en obstakels komen voorbij, terwijl je constant in beweging blijft. Het is een beetje zoals een eindeloze runner, maar dan met de diepgang van een roguelite. Eén verkeerde beweging en je valt in het water of wordt ingehaald door de onderkant van het scherm. Instant death. Game over. Opnieuw beginnen.
En dan is er nog de Grim Reaper zelf die op willekeurige momenten spawnt. Eén aanraking en je run is voorbij; geen tweede kans. Het zorgt voor momenten van pure paniek wanneer je hem in de verte ziet opdoemen, terwijl je al druk bezig bent met het ontwijken van andere bedreigingen. Naast deze instant deaths heb je ook gewoon een aantal hartjes die langzaam opraken wanneer vijanden of hindernissen je raken.

Kaarten
Wat Death By Scrolling interessant maakt, is het kaartensysteem. Tijdens levels verzamel je cards die je wapens en abilities geven. Een boog? Prima, maar je hebt maar tien pijlen. Een zwaard? Goed voor een beperkt aantal slagen. Deze beperking dwingt je om strategisch te denken over wanneer je vecht en wanneer je vlucht. Gelukkig slaat of schiet de game automatisch op alles binnen een cirkel rondom je karakter, afhankelijk van je gekozen wapen. Dit houdt het geheel toegankelijk, terwijl de tactische laag behouden blijft.
Na elk level kom je aan in een kamp waar je even op adem kunt komen. Hier kies je uit een van drie willekeurige power-ups die je actief blijven tijdens je run. Kies je voor meer kans op munten of ga je toch voor wat meer runspeed? Het is ook het moment waarop je een cruciale beslissing moet maken: blijf je in dezelfde biome voor een makkelijkere rit of spring je naar een andere wereld voor meer uitdaging en vooral meer munten?
Want munten zijn waar het allemaal om draait. Je hebt er vijfduizend nodig om de ferryman te betalen en de game te verslaan. Hoe moeilijker je het maakt, hoe meer munten je vindt, maar hoe sneller je ook zult sneuvelen. Het is een constante afweging tussen hebzucht en risico.

Grinden voor vooruitgang
Death By Scrolling biedt vijf verschillende personages waarmee je de uitdaging kunt aangaan. Tijdens runs verzamel je gems die je kunt investeren in permanente unlocks. Hier zit wel een addertje onder het gras: je zult behoorlijk veel moeten grinden om alles vrij te spelen. Het positieve? Je kunt al je unlocks volledig refunden en opnieuw verdelen, afhankelijk van hoe je je volgende run wilt aanpakken. Deze flexibiliteit voorkomt dat je vastloopt in verkeerde keuzes.

Er zit wel wat trial and error in voordat je goed begrijpt waar je het beste vandaan blijft en hoe je voorkomt dat je zonder wapens komt te zitten. Die leercurve is niet overdreven steil, maar verwacht niet dat je eerste runs succesvol zijn. De game heeft geen uitgebreide tutorial, alleen een help-sectie die je in een paar minuten door de basis loodst.
De charme ontbreekt
De game probeert humor te injecteren met wat parodie op het hele commercialisering-van-het-hiernamaals concept, maar het valt nogal plat. Geen enkele grap haalde bij mij een echte lach naar boven. Het voelt meer als een gemiste kans dan als een actieve ergernis.
Een grotere frustratie is de soundtrack. Er is één track voor alle levels en die wordt beangstigend snel vervelend. In een genre waar "one more run" de mantra zou moeten zijn, werkt repetitieve muziek averechts. Het maakt dat je eerder geneigd bent om te stoppen na een paar runs in plaats van door te gaan.

Conclusie:
Death By Scrolling heeft niet de verslavende "one more run"-kwaliteit van toppers in het roguelite-genre. Het gebrek aan muzikale variatie en de vlakke humor houden het tegen om echt memorabel te zijn. Toch is het scrollende survival concept plezierig genoeg voor korte sessies. Het strategische kaartensysteem en de permanente progressie die je flexibel kunt aanpassen, geven voldoende diepgang om het interessant te houden. Het is geen game die je urenlang aan het scherm gekluisterd houdt, maar wel een die je af en toe tevoorschijn haalt voor een snelle, chaotische vlucht uit het gecommercialiseerde vagevuur.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie