Dankzij NIS America heb ik dit jaar alleen al, een grotere hoeveelheid Japanse top games kunnen spelen dan de afgelopen jaren bij elkaar. Games als Time And Eternity, Persona 4: Golden en Black Rock Shooter: The Game heb ik met veel plezier versleten. Spijtig was echter dat ik niet de kans kreeg om met de grootste interne serie van Nippon Ichi Software aan de slag te gaan. Tenminste, tot nu. Met D2: A Brighter Darkness krijg ik eindelijk de kans om Disgaea te ontdekken.
Ongeacht wat je zou vermoeden na het lezen van de titel Disgaea D2, is er geen Disgaea D1. Disgaea D2: A Brighter Darkness is in plaats daarvan een direct vervolg op Disgaea: Hour Of Darkness, het eerste deel in de serie dat remakes kreeg in de vorm van Disgaea DS en Disgaea: Afternoon Of Darkness. Na tien jaar krijgen fans hierdoor eindelijk de kans om te zien hoe het verhaal van Laharl, Etna en Flonne verder gaat, na de vele teasers die de tussenliggende delen ze voorschotelden.

Als gevolg van de evenementen in de eerste Disgaea heeft Laharl plaats genomen op de troon van de wijlen King Krichevskoy, zijn vader waar hij niet bepaald mee op goede voet stond. Zijn autoriteit wordt echter nauwelijks erkend in Netherworld, dit tot zijn grote frustratie. Zijn plannen om zijn bekendheid te vergroten worden namelijk keer op keer gedwarsboomd omdat zo’n beetje iedereen een coup d'état lijkt te plannen. Laharl zou Laharl niet zijn als hij deze pogingen niet met zijn standaardoplossing zou beantwoorden: geweld.
De Disgaea-franchise staat bekend als een SRPG pur sang, en daar is D2 geen uitzondering op. Laharl, Flonne en Etna bewegen zich over een veld dat is opgedeeld in vakjes. Elk karakter kan per beurt een vast aantal vakjes verplaatsen en aanvallen hebben op gelijkaardige manier een bepaald bereik. Door slim om te springen met de mogelijkheden van je karakters kun je een tactisch voordeel verkrijgen en vijandelijke troepen verpulveren.
Natuurlijk blijft je strijdmacht niet beperkt tot de drie hoofdpersonages. In het kasteel van Laharl heb je de optie nieuwe krijgers te maken, die je wel eerst moet vrijspelen. De stats van deze personages zullen afhangen van een aantal factoren, voornamelijk de klasse die je kiest en de bonuspunten die je toewijst. Door een leraar te kiezen kun je je karakter bovendien voorzien van aanvallen die ze normaliter niet leren. Verder is het nog mogelijk je karakter verder te versterken door ze te promoveren eens je een hogere klasse in hun aftakking hebt vrijgespeeld.
Het verhaal krijgt een staartje als je reïncarnatie gaat toepassen. Hierdoor kunnen karakters gereset worden naar level één, waarbij de klasse zelfs aangepast kan worden. Een aantal vaardigheden van het karakter zullen worden meegenomen en zijn stats zijn op level één veel hoger dan normaal door een achterliggende total level count. Reïncarnatie is een bijzonder tijdrovende manier om je karakters te versterken, maar wel de enige manier om de kracht van generieke soldaten op hetzelfde niveau te krijgen van de hoofdpersonages, die met name in het begin van de game belachelijk sterk lijken.
Eens je het karakter dat je voor ogen had in het bezit hebt ben je er echter nog niet. Uiteraard dient je karakter uitgerust te worden met wapens en pantser, waarbij je ook rekening moet houden met het type karakter (monster of menselijk) en hoe goed hun vaardigheden met bepaalde soorten wapens zijn. Voor nog meer kracht kun je je karakters in de dojo plaatsen, welke ze bonuspunten verschaft indien ze levelen.
Wie moe of verwart wordt van bovenstaande beknopte samenvatting, draait zich gauw om. Dit alles is namelijk slechts de voorbereiding op het echte werk. Want zelfs op het strijdveld moet je constant wikken en wegen wat te doen om zo snel mogelijk te levelen. Om de levelcap van 9999 te bereiken is het regulier één op één bevechten van monsters een onbegonnen bezigheid. Als je ook nog gaat reïncarneren zou je volgens deze methodes waarschijnlijk aan tien jaar nog niet genoeg hebben. Gelukkig zijn er alternatieven.
Het makkelijkste alternatief is het gebruiken van de cheat shop buiten het kasteel. Door hier bijvoorbeeld 5% op te offeren van het geld dat je na een gevecht verdient, kun je de hoeveelheid XP die je verdient met 5% verhogen. De limiet wordt hoger naarmate de campagne vordert, maar zelfs dan is het water naar zee dragen.
Levelen vordert pas echt eens je leert om vijanden én vrienden te bundelen. Je partners bundelen kan door ze naast elkaar te plaatsen voor een support of combo aanval (hoe meer hoe sterker), een mens een monster te laten berijden voor unieke super aanvallen of door ze op elkaar te stapelen voor een character tower. 
Op een gelijkaardige manier kunnen monsters gestapeld worden. Door monsters op elkaar te gooien fuseren ze met elkaar. Hun overgebleven HP en level wordt bij elkaar opgeteld, waardoor een hoop kleine monsters een groot probleem kunnen worden. Een gegarandeerd snelle methode om te levelen is dan ook om een hoop monsters met weinig HP te stapelen en vervolgens met een tower aanval te bestoken. Alle karakters in de tower krijgen volledig XP, met als gevolg een stijging van tientallen levels in een keer. Opeens lijkt level 9999 niet zo’n onmogelijk doel meer.
Bovenstaande informatie is grotendeels gesneden koek voor trouwe fans van Disgaea, maar doordat de game het niet uitlegt kan het een tijd duren voor je het als nieuwe speler doorhebt. Experimenteren is dan ook het toverwoord voor deze doelgroep. Disgaea mag dan wel een SRPG zijn, de ware aard van de game is om te blijven grinden. De levels zijn een puzzel op zich, met de vijanden en omgevingen als tandwielen die de mechaniek laten draaien. Het is altijd de vraag of je de gok moet nemen om monsters te stapelen of het veilig speelt, met als gevolg de reële kans dat je underleveled bent verder in het verhaal. 
Mocht je underleveled zijn dan hoef je echter niet te vrezen. Levels in het verhaal zijn eindeloos herspeelbaar, met als gevolg dat je de schade zo in kunt halen. Bovendien is er de willekeurige gegenereerde item world en zijn er zijpaden die nieuwe topkrijgers vrijspelen. Leuk hieraan is dat deze krijgers cameo’s uit games als The Guided Fate Paradox, Hyperdimension Neptunia, Makai Kingdom, The Witch And The Hundred Knight en andere Disgaea-games zijn.
Aan referenties is sowieso geen tekort. In de ongeveer 35 uur die ik aan het verhaal besteedde kwam ik onder andere verwijzingen naar Bomberman, Neon Genesis Evangelion, Inazuma Eleven, Black Rock Shooter, Darkstalkers, Earthbound, One Piece, Warhammer 40.000, Assassin’s Creed, Sailor Moon en Hatsune Miku tegen. Maar na die 35 uur begint de lol pas echt.

Een Disgaea game komt altijd pas tot leven eens je bent opgewarmd in het verhaal. Middels nieuwe verhalen die je via je ministers kunt verkrijgen (omkoping ftw!) kun je buiten eerder genoemde krijgers ook karakters die je eerder bevochten hebt aan je leger toevoegen. De mogelijkheden zijn talrijk, waardoor je nog lang na het verhaal kunt vermaken. Hoe lang dat is hangt af van wat jij als ‘’uitgespeeld’’ beschouwd.
Conclusie
Dat Disgaea zich tot de beste SRPG’s mag rekenen bewijst de serie maar weer eens met D2: A Brighter Darkness. Met het verhaal waar fans al zo lang op wachten, gameplay die weer iets dieper gaat dan ooit tevoren en de heerlijke humor en verwijzingen zal het ongetwijfeld weer heel wat hartjes winnen. Mocht je zo’n type zijn dat werkelijk alles de uit de game wilt halen, dan hoef je zelfs geen nieuwe game aan te schaffen tot de PlayStation 5 er is.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie