Wie herinnert zich de immens populaire actieserie Dragonball Z niet? Afleveringen lang aanvallen opladen, steeds weer sterkere personages en bovenal moddervette en brute actie? De Japanse tekenfilmserie is ons ook in Europa niet ontgaan. Ook wij gamers kennen al meer dan genoeg Dragonball Z-games, met name de vechtspellen zijn erg populair. Maar er is ook een behoorlijk aantal RPG-titels uitgekomen. Dragonball Z: Attack of the Sayains is de nieuwste Dragonball-RPG, dit maal op de Nintendo DS. Dat wordt weer lekker levellen!
Attack of the Saiyans zal voor de hardcore fans van de serie (wat juist de doelgroep is van deze titel) wellicht een déjà-vu gevoel oproepen. De game volgt namelijk grotendeels het verhaal in de serie en wel die van de Vegeta Saga. Enkel op sommige punten zal het verhaal een klein deel afwijken van de serie. Namco Bandai kiest er helaas niet voor om binnen het Dragonball-universum een eigen game te bouwen, maar eerder om een oud verhaal te reproduceren. Dat is jammer, aangezien we dit al bij vele Dragonball Z-games gezien hebben. We zullen dan ook niet verder uitweiden over het verhaal en de gameplay zelf eens onder de loep nemen.
Naast het afwerken van het verhaal zul je jezelf in Attack of the Saiyans voornamelijk bezig houden met gebieden verkennen en gevechten aangaan. Om met het eerste te beginnen: je zult jezelf in allerlei soorten gebieden bevinden, van bamboebossen tot steden en bergen. Vaak zal je jezelf echter op een lineair pad bevinden: het is bijvoorbeeld niet mogelijk om terug te keren naar een vorig gebied, wanneer je dat deel van het verhaal hebt afgesloten. Toch stoort dit niet per se, je wordt al genoeg bezig gehouden met het verhaal, welke op zich al een vrij lange speelduur heeft.
Het vechtsysteem is zoals we die gewend zijn van klassieke RPG’s. Turn-based dus, met een weelde aan aanvallen die je personage kan leren. Vaak zal je ook nog eens op pad zijn met meerdere personages tegelijk, waardoor de ene na de andere brute aanval tevoorschijn wordt gehaald. De wereldberoemde Kamehameha-aanval wordt echter door de meeste personages beoefend en blijkt ook een effectief middel om vijanden te verslaan. Na het opladen van een balk is het zelfs mogelijk om met meerdere personages een soort “superaanval” te doen, die de vijand met zekerheid zal vermorzelen. Het vechtsysteem wordt niet saai en is simpel doch uitgebreid. Namco Bandai wist zich goed raad met het uitbouwen van een prima systeem. Levellen zal in deze game niet gaan vervelen, maar juist een extra stimulans zijn om door te spelen.
Grafisch gezien is Attack of the Saiyans geheel in Dragonball Z-stijl ondergedompeld. De tekenfilm-achtige stijl is goed overgezet op de Nintendo DS en voelt prettig aan. Ook zorgt de stijl ervoor dat het gevoel uit de serie helemaal terug komt in de game, wat toch wel als een groot pluspunt gezien mag worden. Hierbij horen bijvoorbeeld subtiele grappen en vermakelijke gesprekken, maar ook de actie die soms geheel over de top is.
Conclusie
Dragonball Z: Attack of the Saiyans is een RPG geworden waarin meer had kunnen zitten, maar al met al toch een prima prestatie neerzet. Met het verhaal en de vrijheid in de game had zoveel meer gedaan kunnen worden, het is gewoon zonde dat dit niet is gebeurd. Het verslavende vechtsysteem en de leuke stijl in de game zorgen er echter voor dat Attack of the Saiyans best goed te pruimen is, zelfs voor mensen die de serie niet volgen. Voor de diehard Dragonball-fans is er echter genoeg nostalgie te beleven en dat ze het verhaal al kennen moet dan maar op de koop toegenomen worden.