Wie dacht dat Japanners enkel uitblonken in fantastische games en vechttitels heeft het mis. Ze kunnen namelijk ook een aardig balletje golfen. Dit gebeurt geheel in hun eigen stijl: kleurrijke effecten, grote letters bij het slaan van een mooie bal en personages die lijken weggelopen te zijn uit een of andere Final Fantasy-game. Het mag ook eens wat anders zijn.
Terwijl de Tiger Woods-serie het golfgebeuren zo realistisch probeert na te bootsen, mikt Everybody’s Golf al jarenlang op ultiem leedvermaak. Het verschil ligt hem naast de gameplay ook in het grafische aspect. Nog voordat je een voet op de graszode zet valt de typisch Japanse stijl zeer snel op. De omgevingen zijn erg gekleurd, de muziekjes klinken oergeestig en de personages zien er gek, maar fraai en cartoonesk uit. Verschiet ook niet wanneer je plotseling zebra’s of andere dieren voor je golfclub ziet lopen. Bedenk hier een gezonde portie next-gen bij en we hoeven je niet meer te vertellen dat er qua looks erg hoog gescoord wordt.
In Everybody’s Golf: World Tour draait het voornamelijk om de Challenge mode, waar je nieuwe personages, caddies, ballen en kostuums vrij hoort te spelen. Bij aanvang van het spel ben je erg gelimiteerd als het aankomt op parcours en beschikbare golfers. Hier komt al snel verandering in wanneer je de eerste toernooien begint te winnen. Als je vordert in deze mode krijg je aan de hand van je prestaties punten toegekend. De hoeveelheid hiervan hangt af van de aard van je puts en de plaats waar de bal op de fairway (het lichtgroene gedeelte) terecht komt. Deze spendeer je vervolgens aan het statistisch uitbouwen van je karakter.
Ook online kan je aan de slag. Je kiest een avatar, betreedt de lobby en kiest vervolgens of je wilt starten in een toernooi of snelle pot. Tijdens het wachten heb je enkele voorgemaakte zinnen ter beschikking, waarmee je de tegenstander kan uitdagen. Leuk is de mogelijkheid om replays op te slaan. Erg speciale slagen worden überhaupt automatisch aan de harde schijf toegevoegd, zodat je later de desbetreffende hoogstandjes kan herbeleven.
Het spel kent verschillende mogelijkheden om de bal weg te meppen. De eerste is de traditionele manier: een krachtmeter geeft aan hoe hard je de bal gaat slaan. Deze biedt geen uitdaging omdat je op deze manier de ene perfect slag na de andere maakt. Wij kiezen liever voor de Advanced Mode, waarin je zelf bepaald wanneer en tegen welke snelheid je het witte ronde object naar voren tikt. De eerste druk op de X-knop laat je het personage een swing naar achteren nemen, een tweede kiest de kracht en een laatste wordt ingedrukt op het moment dat je het balletje wil raken. De moeilijkheidsgraad van de game wordt hier lichtjes mee opgeschroefd, maar van zodra je deze techniek onder de knie hebt sla je het ene ‘NICE SHOT’ na het andere. We kunnen ons hierdoor moeiteloos inbeelden dat de single player snel aan zijn einde zal komen. Nee, moeilijk is het niet.
Conclusie
Everybody's Golf is een afgewerkt product. Dit tonen de superschattige graphics, uitgewerkte besturing en een diepe online mode met veel gemak aan. Qua moeilijkheid is het spel minder diep en valt er ook op het gebied van uitdaging niet spectaculair veel te rapen. We hebben al bij al te maken met een leuke en verzorgde game die het vooral moet hebben van zijn online speelbaarheid. En enkele smetjes op de gameplay veranderen daar erg weinig aan.