Eigenlijk ben ik best wel filosofisch aangelegd, waardoor ik wel eens nadenk over de vragen des levens. Zo denk ik ook wel eens na over tijdreizen. Is het mogelijk en wat kan er allemaal fout gaan? Wat zou er gebeuren als je kleine zaken aan zou passen in de tijdlijn? Zou dit erg grote gevolgen hebben in onze eigen tijd? Dit was dus ook een van de redenen waarom Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder mij zo aansprak. De titel zegt het eigenlijk al. Deze game heeft met tijdreizen te maken en de problemen die dit met zich mee kan brengen.
Het begin der tijden
Als je de game voor het eerst opstart en begint te spelen, waan je jezelf meteen terug in de tijd. Met het groene beeld en de compacte omgeving zou je denken dat je terug bent beland in het Gameboy-tijdperk. Dit stuk dient als een korte tutorial, welke verder enkel vragen oproept over het verhaal.
Het verhaal van Evoland 2 bevat verschillende zaken die in eerste instantie los van elkaar lijken te staan, maar uiteindelijk steeds meer overlappingen blijken te hebben. Het begint met een introductie van een oude bevolking genaamd de Magi, welke hun tijd ver vooruit waren en verschillende mysteries hebben ontdekt. Kort daarna zijn ze echter op mysterieuze wijze verdwenen en daarmee werd een nieuw tijdperk ingeluid.
In dit nieuwe tijdperk hebben verschillende grote gebeurtenissen plaatsgevonden, zoals de oorlog tussen mensen en demonen en The big disaster. Na de introductie, word je wakker in een vreemd huis tijdens dit tijdperk. Je bent je geheugen kwijt en weet zelfs niet meer hoe je heet. Een onbekend meisje vertelt je dat haar vader je gevonden heeft in het bos en dat je geheugen misschien weer terug komt als je met haar terug gaat naar die plek. Als je daar aankomt, kom je er echter achter dat je niet meer in je eigen tijd zit. Vanaf dat moment begint je avontuur en zal je leven nooit meer hetzelfde zijn als vroeger. Of toch wel?
Reizen met gezelschap
Tijdens je reis zal je verschillende personen tegenkomen, met elk hun eigen verhaal en wensen. Sommige van hen zal je moeten helpen om zelf verder te komen in je eigen avontuur. Enkele van deze personen zullen zich zelfs bij je aansluiten, terwijl andere uiteindelijk niet zo betrouwbaar blijken te zijn als je denkt. Je party members zullen dan ook op je reageren als je een bepaalde keuze maakt. Ze zullen je op die manier aan het denken zetten over je keuze en de mogelijke gevolgen ervan, want gevolgen hebben ze zeker. Het is echter aan jou om te bepalen of je de risico’s wilt nemen en de gevolgen die deze met zich meedragen in de toekomst. Dit concept is erg mooi uitgewerkt en het laat je zien dat zelfs de kleinste verandering grote consequenties kan hebben op de lange termijn. Zo kan het helpen van een uitvinder met zijn enige uitvinding er voor zorgen dat een compleet dorp op de kaart komt te staan.
Omdat elk van de party members zijn eigen persoonlijkheid en achtergrond heeft, komen vaak leuke en originele monologen naar voren, zoals leden die met elkaar discussiëren over de volgende stappen die ze gaan zetten of ruzie maken over iets wat is gebeurd. Dit houdt je betrokken bij het verhaal en zorgt er voor dat je verder wilt blijven spelen.
Je party members reageren ook vaker op het reizen tussen de tijdperken, door bijvoorbeeld aan te geven dat ze zich anders voelen dan normaal. Dit maakt het grappig om bepaalde interacties uit te voeren. Omdat elk karakter uniek is, voelen ze een stuk menselijker aan. Dit maakt het dat je sommige personages niet kunt uitstaan, terwijl je voor andere misschien wel sympathie gaat voelen.
Evolutie
In Evoland 2 draait het dus om tijdreizen en omdat je een game aan het spelen bent, gaat het in dit geval over game-tijdperken. Er zijn drie tijdperken die een belangrijke rol spelen hierin. Dit zijn 8-bit, 16-bit en 64 bit. Binnen deze tijdperken worden verschillende genres aangesneden, elk met hun eigen unieke aanvulling in het verhaal. Hier worden onder andere genres als platformer, stealth, puzzle, rhythm, beat ‘m up en match 3 in vertegenwoordigd. Op een bepaald moment kun je ook weer terug naar de wereld waar je in begonnen bent tijdens de tutorial om deze verder te verkennen en kom je zelfs in een geheimzinnige developers-wereld terecht.
Elk van deze tijdperken is mooi uitgewerkt en ziet er grafisch zeer goed uit. De overgang van verschillende tijdperken gaat naadloos en elk tijdperk is op zijn eigen manier mooi om naar te kijken. Je ziet dat er onderzoek is gedaan naar de genres en de verschillende veranderingen op het gebied van game-ontwikkeling. De uitwerking van de game verdient dus ook zeker een compliment. De lichtinval en schaduw is goed gedaan en past perfect in zijn eigen tijd. De overgang van 2D naar 3D en terug gaat goed. Je ziet dat hij heel even aan het converteren is, maar vervolgens loopt de game verder alsof je nog gewoon in dezelfde dimensie zit.
De toevoeging van verschillende referenties naar games uit de tijd waarin je jezelf bevindt, maakt het nog extra leuk om de game te spelen. Sommige zijn overduidelijk aanwezig, zoals Mario die in een rij staat te wachten met andere bekende game-iconen. Terwijl anderen een wat getrainder oog vergen, zoals tetromino’s die in een muur verwerkt zijn. Het zorgt ervoor dat je de gamewereld wilt onderzoeken om te kijken welke referenties je allemaal kunt ontdekken. De referenties komen trouwens niet allemaal uit games, maar ook uit bekende films en series, zoals Star Wars en Game of Thrones, die een bijdrage hebben geleverd aan het RPG-genre welke zo mooi verweven is in deze game.
Vechten voor je leven
Als je kijkt naar de gameplay komen hier de RPG-elementen sterk in terug. Zelf ben je een simpele jonge zwaardvechter die, zoals je party members meer dan eens benadrukken, erg goed is in hack and slash. Je drie party members specialiseren zich weer meer in magie. De een beheerst wind, de ander ijs en de laatste vuur. Deze krachten kun je ten alle tijden oproepen om je te helpen.
In een gevecht kunnen ze de vijand schade berokkenen en buiten gevechten om kunnen ze bijvoorbeeld een pad voor je vrijmaken. Deze krachten kun je echter niet vrij gebruiken. Deze hangen vast aan een ability-balk welke moet laden nadat je een kracht hebt gebruikt. Je kunt ten alle tijden wisselen welk party member er op dat moment aan de ability-balk is gekoppeld en dus een aanval kan doen. Zolang als dit lid bij je is.
Het gevechtsysteem blijft altijd hetzelfde, maar de gameplay past zich natuurlijk aan de situatie aan. Als je in een platformer zit, dan zal je kunnen springen of kun je items gebruiken. Soms krijg je speciale items die je alleen tijdens die dungeon kunt gebruiken en af en toe kun je alleen je vuisten gebruiken. Het wordt in ieder geval altijd snel duidelijk wat er van je gevraagd wordt en het houdt het vernieuwend en interessant.
Ook de moeilijkheidsgraad maakt de game aantrekkelijk. Je kunt de game spelen als je al bekend bent met de games van vroeger en deze geen grote uitdaging meer voor je vormen, maar je kunt hem ook spelen als je wat minder bekend bent met de games uit die tijd en ze op deze manier juist wilt leren kennen.
Omdat je eigen karakter alleen met een zwaard kan vechten en verder geen schild of iets dergelijks bij zich heeft, kun je het beste ontwijken. Om er toch voor te zorgen dat je ook sterkere vijanden aankunt, zit er een levelsysteem ingebouwd. Dit levelsysteem bepaalt je aanvalskracht, verdediging en HP, welke willekeurig omhoog gaan.
Hiernaast is het mogelijk om bescherming en wapens te kopen in shops. Naarmate je vordert in de game, krijg je steeds meer shops vrijgespeeld welke weer sterkere items verkopen. Verder kun je potions laten maken door het inwisselen van de juiste items en kun je de abilities van de party members versterken door het gebruik van mana, een zeer zeldzaam item in de wereld.
Een nadeel is wel dat de game weinig replay-waarde heeft, omdat je aan het einde van het verhaal te zien krijgt hoeveel procent van de game je hebt uitgespeeld. Maar het enige wat je nog kunt doen om dit op 100% te krijgen, is het verzamelen van alle collectibles. Als je dit gedaan hebt is er verder niets meer om te doen, zoals bijvoorbeeld een new game plus. Dit kan erg jammer zijn als je de game nog een keer opnieuw zou willen spelen, gezien de enige uitdaging die rest bestaat uit de mogelijkheid tot een hogere moeilijkheidsgraad, welke uiteindelijk tegen een limiet aan gaat lopen. Aangezien de game zo’n vijftien tot twintig uur in beslag neemt, zorgt dit er wel voor dat de mindere replaywaarde wat minder hard aankomt.
Conclusie
Evoland 2 is een zeer uitgebreide game waar echt ontzettend veel referenties in verwerkt zijn. Ik ben altijd bang dat kwantiteit in dat geval gaat boven kwaliteit, maar bij Evoland hoef je daar absoluut niet bang voor te zijn. Het verhaal zit namelijk zeer goed in elkaar en alles wat je doet zit met elkaar verweven waardoor het verhaal je aan het denken zet. De gameplay is variërend en zit lekker in elkaar, waardoor dit ook zeker niet snel gaat vervelen. Het enige nadeel is dat de game erg weinig replay-waarde heeft.