Na enkele jaren is het exclusiviteitcontract van Sony met Bernie Ecclestone eindelijk afgelopen. Met wisselend succes probeerde ontwikkelaar Studio Liverpool voor de Formule 1-fans een leuke racing game op poten te zetten. Toch hebben we lang moeten wachten voor we een F1 game te zien kregen die de wagens en rijders van het huidige seizoen bevatten. Codemasters probeert met F1 2010 een gulden middenweg te vinden tussen een casual- en simulatie-ervaring. Hoeveel setjes banden zullen er worden versleten vooraleer we deze game aan de kant leggen?
Vanaf de game opstart, merk je reeds dat de game met heel veel liefde voor de sport is ontwikkeld. Met een fluwelen melodie word je in de juiste sfeer gebracht om te gaan rijden in de koninginnenklasse van de autosport. Vooraleer je aan jouw carrière kan beginnen als talentvolle jeugdrijder, word je reeds geïnterviewd door belangstellende pers. Hierbij vertel je aan de bevallige journaliste bij welk team je uiteindelijk belandt en hoe lang je voorspelt in de formule 1 te blijven. Hierbij heb je de keuze om een carrière van drie, vijf of zeven jaar te beginnen. Afhankelijk van deze keuze worden ook enkele startteams voorgesteld. Hoe korter je carrière, hoe sneller je een zitje krijgt bij de topteams. Eenmaal je jouw plaats als tweede rijder hebt verworven, mag je direct aan het seizoen beginnen dat van start gaat in Bahrein. Jammer is wel dat er geen enkele testsessie moet afgenomen worden om toegelaten te worden tot het team.
Eenmaal op het circuit aangekomen, kunnen we eindelijk met onze glimmende bolide wat rubber slijten. Even de instellingen realistisch afstellen en je voelt meteen dat de game een goede simulatie weergeeft. Wanneer je in volle vaart wil vertrekken, wordt het je meteen betaald gezet door een spin. Ook wanneer je te bruusk in de remmen gaat, beland je onvermijdelijk in de bandenmuur en zie je de voorvleugel en andere stukjes van je wagen vliegen. Ook weet de game goed om te gaan met regenweer en opdrogende toestanden. Net als in het echte leven is het niet aan te raden om over natte curbstones of witte lijnen te rijden. Gelukkig wanneer het stopt met regenen, droogt de ideale racelijn op en komt de grip weer terug.
Om je op al deze weersomstandigheden voor te bereiden, krijg je de hulp ter beschikking van je teamleider. Hij geeft je een hele reeks pre-setups of geeft je wat meer info bij elk onderdeel van de auto, wanneer je hem zelf wat verder wilt fine-tunen. Wanneer je de nieuwe set-up wil testen of wanneer je een snelle kwalificatieronde wilt neerzetten, geeft Rob je de keuze om rechtstreeks naar de snelle ronde over te gaan in plaats van zelf te rijden. Leuk voor de casual spelers. Ook geeft hij je informatie tijdens het racen over je positie en tijden ten opzichte van je teamgenoot. Rob is ook de eerste die zal zeggen wat de doelen zijn voor elke race van je carrière. Bij elke ronde van het seizoen wordt er een gewenste kwalificatie- en racepositie vooropgesteld. Daarnaast moet je ook ervoor zorgen dat je steeds beter bent dan je teamgenoot. Enkel zo word je de belangrijkste rijder van het team, wat je het voordeel geeft dat je steeds de nieuwste updates krijgt voor je wagen.
Je kan zelf ook helpen bij het onderzoek naar verbeteringen voor de wagen, door snelle rondjes op het circuit te draaien. Echter is de vooropgestelde rondetijd op elk niveau veel te traag. Een uitdaging om je auto te verbeteren is er dus niet. Toch wanneer de upgrades op je auto worden uitgevoerd, voel je een merkelijk verschil in het rijgedrag. Wanneer je reeds een hele verzameling updates aan je wagen hebt verzameld, kan het misschien interessanter zijn om bij je team te blijven dan naar een beter team te gaan. Aangezien je van nul af aan terug moet beginnen bij je nieuwe stek met de ontwikkeling van je wagen.
Wanneer de oefensessie en kwalificatie afgelopen is, wordt de spanning opgebouwd naar de race in de gekende Codemasters-stijl. Op de startgrid wordt er altijd eerst even ingezoomd op je belangrijkste concurrenten in het klassement en je teamgenoot. Wanneer de lichten uitgaan, word je niet getrakteerd op een warm-up ronde met de safety car voorop. Geen van beide zitten in de game verwerkt, wat naast enkele vervelende bugs wat glans van de game wegneemt. Gelukkig zit de A.I. wel goed. Elke rijder zal er alles aan doen om zijn positie te verdedigen, maar binnen beperken van het mogelijke. Wanneer je een goed inhaalmanoeuvre in gang zet, zal de A.I. je niet de bocht afsnijden. Echter zal die wel proberen om je bij de volgende bochten weer in te halen. Dit levert spannende races op, waarbij een verlies van concentratie fataal kan zijn voor een goed resultaat.
Wie met wat minder stress wil rijden, kan nog steeds terugspoelen in de tijd om die foute bochten opnieuw te nemen. Jammer is wel dat zelfs op het moeilijkste niveau sommige bochten veel te traag worden genomen, zoals bijvoorbeeld die snelle links-rechtse in Australië. Zo wordt het wel heel makkelijk om enkele plaatsen te winnen.
Wanneer je option-tires, de zachte banden, versleten geraken, is het tijd om een pitstop te maken. Voor de race bepaal je de strategie met hoeveel rondes je met elke bandenset wil doen. Wanneer het zover is, laat Rob je weten wanneer je moet binnenkomen. Eenmaal aangekomen aan de pitlane neemt de computer de besturing van je wagen voor je over. Er is nergens een mogelijkheid om deze optie af te zetten. Jammer voor de puristen. Echter zit er ook een vervelende bug in de game waardoor jouw pitstop enkele seconden langer kan duren dan [u] die van [u]de concurrentie. Sommige andere rijders hoeven niet eens te pitten. Echter belooft Codemasters dit weg te werken met een toekomstige patch. Via het D-pad kan je steeds je pitstop wijzigen tijdens de race om dan toch voor die intermediate-banden te gaan.
Daarnaast is het ook mogelijk om vanuit je wagen meer vleugel af te stellen of je motor wat meer toeren te laten draaien. Toch moet je oppassen met de motor op hoge toeren te laten draaien. Je krijgt maar zeven motoren verspreid over een heel seizoen. Je moet dus spaarzaam zijn met je motorkrachten. Jammer genoeg zitten er geen motorontploffingen of andere defecten van de onderdelen in de game. Ook moet je al stevig botsen om schade aan je wagen te berokkenen. Dit vermindert het realisme-gevoel wel aanzienlijk.
De besturing van elke wagen voelt zeer fragiel aan met een controller. Daardoor verslijten de banden ook iets sneller, omdat je niet precies genoeg kan sturen om te voorkomen dat je teveel draait aan je stuur. Het zal de gameplay niet erg beïnvloeden, maar er gaat toch enige gewenning aan vooraf. Door precisiefouten kan je onterecht bestraft worden voor het afsnijden van bochten, wat wel tot frustratie kan leiden. Wanneer je de game met een stuur speelt, komt de game helemaal tot zijn recht. Via de force feedback van je stuur, voel je aan of de wagen in balans is. Ook voel je elke curbstone aan zodat je nog snellere tijden kan neerzetten. Wanneer het mogelijk is, speel deze game dan met een stuur.
Al dat racegeweld wordt in een mooi grafisch pakket gegoten. Elke bolide is tot in de kleinste details nagemaakt. Elk stuurtje van elke auto heeft zijn specifieke kenmerken wat het realisme alleen maar ten goede komt. Ook de pitstops zijn zeer levendig met elke pitcrew die in volle glorie klaarstaat om de hulpbehoevende wagens weer op weg te helpen. Verbluffend is echter racen in regenweer. De regendruppels beginnen zacht op de camera te landen, maar hoe steviger de bui wordt, hoe kleiner je gezichtsveld wordt. Het is een ware uitdaging om zonder ongelukken uit het regenweer te komen. Je wordt werkelijk verblind door de opliftende spray van jouw voorligger.
Niet alleen kent de game grafisch een oog voor detail, maar ook op het gebied van geluidseffecten weet de game een goede indruk te maken. De motoren gillen de hoogte in, terwijl je remmen zuchten bij de volgende scherpe bocht en je versnellingsbak probeert je motor naar het juiste toerental te leiden. Wanneer je virtueel in de cockpit stapt, voel je de adrenaline van het racen tot in je vingertoppen. Jammer genoeg is de game gelimiteerd op dertig frames per seconde op de console-versies. Dit is jammer genoeg iets te weinig om een supervlotte speelervaring te krijgen. Jammer genoeg heb ik wel even last gehad van framedrops bij het havengedeelte vlak voor Rascasse in Monaco. Echter was hier niets van te merken op de PC-versie. Ook het circuit van Signapore had hier geen last van en elk lichtje sprankelde op in de duisternis. Wat een sfeer!
Wanneer je de race hebt beëindigd, al dan niet succesvol, zal je de pers moeten te woord staan voor je geleverde prestaties. Dit beïnvloedt de promotie tot betere teams en je verhouding met je huidige team. Als je het werk van je team niet weet te appreciëren, kan dit wel sterk in je nadeel spelen. Jammer genoeg zijn het steeds dezelfde journalisten die altijd dezelfde vragen stellen. Na de pers afgehandeld te hebben, kan je eindelijk weer rust vinden in je mobile home, waar je manager je op de hoogte houdt van de relaties met je team en hoe je ervoor staat in het rijdersklassement. Ook zorgt zij voor de contacten met mogelijk toekomstige teams.
De game biedt naast de uitgebreide carrière-modus ook een Grand Prix-modus en een Time Trial. Ook is er een uitgebreid multiplayer-luik aanwezig, waarbij gekozen kan worden uit verschillende modi. Pole Position is het multiplayerbroertje van Time Trial. Dit is een goede compensatie voor het ontbreken van een split-screen modus. Verder heb je de keuze tussen Grand Prix, waarbij je een 15-minuten durende kwalificatie met een lange race rijdt; Sprint, waarbij je direct in de actie wordt gegooid en maar enkele ronden de tijd krijgt om de beste positie te verwerven; Endurance, waarbij je net als Sprint direct in het heetst van de strijd zit, maar je krijgt wat meer rondes om je talenten te bewijzen. Wanneer je een race wint, krijg je hier voor experience waardoor je niveau stijgt. Echter is het meer om de prestige te doen, want je unlockt er niets mee in de game. Toch is het aangenaam racen online, tenminste wanneer je een goede lobby hebt gevonden. Er zijn maar al te veel gamers die al van in de eerste bocht op elkaar inbeuken. Het is aangeraden om met enkele vrienden af te spreken. Dan kan je zonder lag heel wat multiplayerplezier beleven.
br>Conclusie
F1 2010 is een fantastische game voor elke raceliefhebber. Ben je nog een beginneling of een rasechte racer, je zal je gading vinden in deze game. Hoewel de game grafisch niet het niveau van DiRT2 haalt, blijft de game fantastisch mooi in de regen. Ondanks enkele foutjes in de A.I. levert de game spannende races die volledige concentratie vereisen. De carrièremodus is fijn om te spelen, maar het live the life-aspect is toch wat te weinig uitgewerkt. Een werkpuntje voor de versie van 2011. Al bij al is de game een aanrader voor elke liefhebber van het genre en van de sport.