Als wij rijke Europeanen aan Afrika denken komen de begrippen droogte, armoede en oorlog direct in ons op. We zenden miljarden euro's aan hulp naar het zuidelijke continent, met de gedachte een betere wereld te creëren. De laatste jaren is er echter twijfel of het geld wel echt ten goede komt van het volk, en niet in de handen komt van rebellen of hoge piefen. In Far Cry 2 wordt wel duidelijk hoe en wat er gebeurt met dit geld. Rebellen onderscheppen dit geld om er wapens mee te kopen van handelaren. Het blijkt al snel dat de handelaren de burgeroorlog bezig houden met hun stroom aan wapens en ammunitie: aan jou de taak dit tegen te gaan!
Nu kun je je uiteraard afvragen waarom dit spel de titel “Far Cry 2” draagt. Het gros van de lezers zal zich namelijk wel herinneren dat het vorige deel zich op een tropisch eiland afspeelde. Zelfs het hoofdpersonage van deel één, Jack Carver, komt niet terug in dit spel. Nee, in dit deel kies je uit één van de twaalf mogelijke hoofdpersonages. De niet gekozen personages zullen vervolgens als niet-speelbare personages in het spel voorkomen. De reden dat dit spel Far Cry 2 heet lijkt me dan ook een pure marketingzet.
Goed, nu we dit achter de rug hebben kunnen we het weer over Far Cry 2 zelf hebben. Het mag dan niks met het vorige deel te maken, toch is het verhaal niet slap. Jouw personage krijgt als doel mee om dé wapenhandelaar, genaamd “Jackal”, te vermoorden zodat het conflict tussen de twee groeperingen, de UFLL en de APR, kan stoppen. Je beland in het fictionele, Afrikaanse land en wordt door een gids naar het hotel gebracht. Al snel wordt duidelijk dat je het Malariavirus hebt opgelopen, waardoor je uiteindelijk helemaal in elkaar zakt. Als je wakker wordt staat er een man in de kamer, de bevreesde “Jackal”, die je niet vermoord omdat hij verwacht dat je toch al door het virus binnen enkele dagen zal omkomen. Plots begint er een vuurgevecht buiten, in het dorp, en er wordt een gat in de muur geslagen door een explosie. Je ontsnapt uit het dorp en begint aan je zoektocht naar Jackal.
Nu begint het plezier pas. Het is namelijk mogelijk om allerlei missies van verschillende groeperingen á la GTA aan te nemen om zo respect en diamanten te verdienen. Deze diamanten zijn het enige betaalmiddel in de wereld van Far Cry 2, aangezien de inflatie zo hoog is dat geld niks meer waar is. Deze zijn niet alleen te verdienen met missies, maar ook te vinden in koffers, verspreid door het hele land, en zijn leuke verzamelvoorwerpen. Je kan ze ondermeer vinden bij zogenoemde scoutpoints, plekken waar groeperingen een kamp hebben om vijanden te zoeken en uit te roeien.
Deze kampen zijn op een aantal manieren uit te moorden. Enerzijds is het mogelijk om als een echte maniak erin te rennen en iedereen met je automatische geweren neer te knallen, anderzijds kan je tewerk gaan met een sniper en met vuur. Het gebruik van vuur is waarschijnlijk het grootste pluspunt aan de hele game. Je kan het namelijk naar wens verspreiden met Molotovcocktails. Hierbij heeft de wind een grote invloed, deze bepaald namelijk welke richting het vuur opgaat. Als je hier goed gebruik van maakt, ben je al snel aan de winnende hand in een dergelijk kamp. Toch is het niet alleen maar plezier beleven hier. Nadat je een kamp veroverd hebt en weer verlaat, zal je een tiental minuten later het kamp gewoon weer gevuld zien met rebellen. Dit is erg frustrerend aangezien je telkens de plek weer moet uitroeien, of er langs moet sluipen, wat enorm veel tijd kost.
Gelukkig zijn er ook een aantal onderdelen van het spel een stuk minder irritant. De beelden die het op je scherm weet te toveren zijn werkelijk prachtig. Niet alleen grafisch ziet het er mooi uit, maar de natuurwetten zijn soms ook erg goed toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een grote explosie die daadwerkelijk de bosjes en bomen in de buurt laat schudden, auto’s die bij explosies omhoogschieten en wind die van richting verandert waar je bij staat. Helaas kent ook hier het spel wel enkele foutjes. Zo is er wel extreem weinig fauna aanwezig en heeft het spel last van pop-ups, waardoor bergen plots tevoorschijn komen. Ook zien de auto’s zelf er wat kaal uit en kennen ze niet de grafische hoogstandjes van het spel in het algemeen.
De auto’s komen echter wel veelvuldig in het spel voor. Het is namelijk, naast het busvervoer, de enige manier om je snel te verplaatsen. Het rijden zelf is niet helemaal lekker uitgewerkt en voelt een beetje aan alsof je in de botsauto’s zit. Echter is het geluid een stuk realistischer en zijn ook de stofwolken achter de auto een mooi detail. Het racen door het oerwoud geeft een hectisch, maar toch wel vermakelijk tintje aan het geheel.
Hectische situaties zijn ook te creëren met de verschillende wapens die in het spel te behalen zijn. Wapens haal je door ze af te pakken van gedode rebellen of te kopen bij wapenhandelaren. Waarom zou je nu wapens kopen als ze gewoon gratis te halen zijn? Wel, de wapens van vijanden zijn stoffig, oud en werken niet zo goed meer. Het kan dus voorkomen dat je wapen plots blokkeert, minder nauwkeurig is of zelfs volledig kapot gaan. Wapens die je koopt zijn daarentegen helemaal nieuw, en zijn te upgraden met allerlei snufjes waardoor je een stuk efficiënter wordt. Je hebt naarmate je vordert in het verhaal dan ook een steeds groter assortiment aan wapens.
De tegenstanders zullen naarmate je verder komt natuurlijk ook steeds sterkere wapens gebruiken. Dit hebben ze ook wel nodig, aangezien ze zelf nogal dommig zijn. Het blijven schuilen achter een zandzak terwijl ze je aan de andere kant zien, het blijven rijden tegen een rotsblok en andere rare acties doen zich vaak genoeg voor en halen toch sfeer en realisme weg uit het spel, terwijl het verder niet veel fout doet. Raak je toch gewond? Dan kan je jezelf wel op een hele toffe en originele manier helen. Je kan met een druk op de knop kogels uit je lichaam halen met een tang en wonden met verband ombinden.
Er is slechts één manier om deze domme AI te ontwijken: online spelen. Online is het mogelijk om een aantal spelvarianten te spelen. Denk hierbij aan modi die lijken op Capture the Flag, Headquarters en de gebruikelijke Deathmatch en Team Deathmatch. Ook is er een ranking-systeem beschikbaar, waardoor je een bepaalde status kan verwerven en je met behaalde diamanten je kan specialiseren op bepaalde wapens. Het werkt online aardig goed en heeft weinig last van lag, maar het zal niet de ervaring van een game als Call of Duty 4 weten te benaderen.
Conclusie
Al met al heeft Ubisoft echt geprobeerd met een verfrissende game op de proppen te komen. Door op bepaalde vlakken origineel proberen te zijn, is het geheel niet foutloos. Grafisch is het spel meer dan dik in orde en de grote open wereld is ook volop genieten. De online mogelijkheden zijn uitgebreid en werken goed. Het spel staat als een huis dat menig gamer toch zal verrassen met een aantal zeer fijne kanten.