Met de komst van een nieuwe generatie consoles zijn de verwachtingen voor FIFA weer extra hoog gespannen. Wat zijn de nieuwe grafische mogelijkheden? En zorgt kracht van de console ook op het gebied van gameplay voor significante verbeteringen? Zeker gezien het feit dat Electronic Arts per deel vaak kleine verbeteringen aanbrengt in plaats van gigantische aanpassingen, is het interessant om te zien wat er met deze wisseling van generatie gebeurt. Ik kreeg de kans om met FIFA 22 aan de slag te gaan op de PlayStation 5 en zag de nodige veranderingen, maar niet de baanbrekende vernieuwingen.
Wanneer FIFA 22 wordt opgestart, word je in een korte speelfilm gepropt met allemaal prominente voetbalfiguren. Denk daarbij aan sterren als Thierry Henry, David Beckham en Kylian Mbappé. Het is een korte kennismaking met FIFA 22 die niet door te spoelen is en voor gamers die de singleplayer niet aanraken een tenenkrommend kwartiertje is. Je leert dribbelen en passen door de straten van Parijs en leert wat nieuwe gimmicks van de gameplay kennen. Na een avatar te hebben aangemaakt, kun je gelukkig aan de slag met de modi die je graag zou willen uitproberen.
De menukaart
Wanneer er de mogelijkheid is om te kiezen, zien we oude bekenden als Volta, Ultimate Team en de carrièremodus voorbijkomen. Eerstgenoemde kan nog altijd worden beschouwd als een Lite-versie van FIFA Street, die zeker op melige avondjes voor het nodige vermaak kan zorgen. Enkele minigames leveren een goede bijdrage aan de funfactor. Naast Volta probeert EA ons te enthousiasmeren met de mogelijkheid om een eigen club te starten. Deze kun je dan in een bestaande competitie inpassen en zo van de grond af aan opbouwen. Baanbrekend is het niet, maar vermakelijk wel voor de architecten onder ons. FIFA Ultimate Team is wat je ervan mag verwachten. De preview packs zijn nog altijd aanwezig om de autoriteiten zoet te houden. FIFA Points zijn nog wel altijd not done in België. Snelheid is nog altijd de meest favoriete statistiek is van de community. Zeker in de eerste tien tot vijftien wedstrijden ga je het lastig hebben tegen spelers die al meteen geld over de balk smijten en daarom allemaal brommers op de flanken hebben rijden. Maar inmiddels ben ik ook wel zo nuchter om te beseffen dat dat nooit gaat veranderen.
HyperMotion als boegbeeld?
Als er één ding is dat FIFA 22 moet onderscheiden van zijn voorgangers, dan is het HyperMotion. Deze nieuwe techniek van motion capturing zorgt voor meer dan vierduizend nieuwe animaties en dat is te zien. De game toont veel vlakken realistischer dan ooit tevoren. Het tempo is aanzienlijk omlaag geschroefd en wedstrijden grossieren in balverlies. Ballen die van de voet springen, foute inspeelpasses en verkeerd begrepen loopacties zorgen ervoor dat het spel op en neer gaat in FIFA 22. Wedstrijden hadden soms meer weg van een amateurwedstrijd in de zesde klasse dan een groepswedstrijd van de Champions League. De keepers doen maar wat graag mee aan deze gekkigheid. De nieuwe animaties zorgen ervoor dat keepers regelmatig realistischer ogen dan ooit tevoren. Waar je in de vorige delen na een paar wedstrijden de animaties wel kenden, daar kan een keeper je momenteel meer verrassen. De keeper gedraagt zich soms nog steeds als een idioot en kan de meest onrealistische reddingen verrichten, maar de variatie zorgt er wel voor dat er meer spektakel is en dat maakt dat je wat sneller op het puntje van je stoel zit.
Is dit de ultieme footie?
De vraag is natuurlijk of FIFA 22 dan alles is wat je ervan mag verwachten. De realiteit is dat de game aan de ene kant voor mijn gevoel het hoogste arcadegehalte sinds jaren heeft, maar tegelijkertijd ook de meest realistische game is. Het op en neer gonzen van het spel doet de wenkbrauwen fronsen, maar ik kan niet ontkennen dat het heel vermakelijk is. De game heeft dit jaar weinig te duchten van concurrentie, want eFootball slaat de plank momenteel volledig mis. Dat Electronic Arts met name in de Italiaanse Serie A wat licenties is kwijtgeraakt (ondanks het heroveren van enkelen), is wel een smet. Het zal het gros er echter niet van weerhouden alsnog tot een aanschaf over te gaan.
Conclusie
FIFA 22 is een degelijke game die misschien niet de meest schokkende veranderingen heeft doorgemaakt, maar dat betekent niet dat het geen vermakelijk spel is. Door het terugschroeven van het tempo is er ruimte voor meer realisme, maar de nieuwe animaties zorgen ervoor dat het soms net een flipperkast is. Ballen springen van voeten en passjes gaan volledig verkeerd. In grote lijnen blijft FIFA 22 echter zijn voorgangers volgen, dus voor eenieder die gewoon behoefte heeft aan nieuwe licenties, is er weinig om over te twijfelen. Had je gehoopt dat FIFA 22 het roer volledig om zou gooien, dan kom je van een koude kermis thuis.