Planning, daar draait het allemaal om. Deze woorden van wijsheid werden mij in een grijs verleden op mijn eerste middelbare schooldag toegestoken. Enigszins ongeïnteresseerd hoorde ik de woorden destijds aan, hangend op de schoolbank. Maar er zit een kern van waarheid in, want zonder planning kom je niet ver. In Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift kom je zonder planning zelfs helemaal nergens. In het nieuwste strategiespel voor de Nintendo DS moet je namelijk heel veel zaken plannen.
In A2 kruip je in de huid van Luso Clemens, die na het lezen van een magisch boek in de magische wereld van Ivalice terecht komt. Plompverloren komt hij precies voor de snavel van een gevaarlijk grofgebekte vogel terecht. Gelukkig is redding nabij en kan leider Cid van clan Gully hem uit de brand helpen. Door deze ongeplande gebeurtenis wordt Luso gerekruteerd als lid van clan Gully, de clan waar hij de rest van het spel mee zal optrekken.
Clan Gully is niet de enige clan in Ivalice, in tegendeel. Om een goede naam te krijgen, zul je vele strategische gevechten moeten winnen. Op een gerasterd strijdperk dien je het verloop van de turn-based gevechten goed te plannen, want de beste clan van Ivalice word je alleen door gevechten te winnen. Met maximaal zes karakters kun je de strijd aangaan met zowel monsters als diverse volkeren, die allemaal andere aanvallen hebben. Hierdoor is de schier oneindige stroom aan beschikbare gevechten (er zijn 400 beschikbare missies!) behoorlijk gevarieerd.
Ook je eigen clanleden hebben gevarieerde karaktereigenschappen. Er zijn verschillende rassen, die allen verschillende klassen kennen. Van boogschutter tot krijger, van witte magiër tot oproeper van geesten, verdeeld over verschillende rassen is alles mogelijk. Zodoende zul je naast het verloop van de gevechten ook het leerproces van je clangenoten moeten plannen. De enorm uitgebreide keuzemogelijkheden zijn erg leuk, want je kunt urenlang puzzelen om tot je favoriete team te komen. Houd je hier niet zo van, dan is er nog geen man overboord, want je kunt dit tijdrovende proces ook vermijden.
Het eindeloze aanpassen kun je vermijden, maar vechten zul je. Van schuin boven kijk je uit over het gerasterde slagveld, zodat je een goed overzicht hebt over de kleurrijke en gedetailleerde omgevingen. De vele aspecten van het terrein kun je in je voordeel benutten door je strijdmakkers slim te plaatsen. Door te zorgen dat jouw karakters rugdekking hebben, voorkom je dat ze extra schade oplopen door een aanval van achteren. Door op hoger gelegen gronden te gaan staan, kun je soms onbereikbaar worden voor vijandelijke aanvallen. Je merkt het, de mogelijkheden om het terrein in je voordeel om te zetten zijn legio.
Maar je zult altijd rekening moeten houden met het tegelijk meest kenmerkende als meest irritante aspect van A2: de rechter. In vrijwel elk gevecht is een rechter aanwezig, die een beperkende regel stelt. Denk bijvoorbeeld aan een verbod op het gebruik van aanvallen en wapens met het element vuur. Vanaf de zijlijn houdt deze wetshandhaver in de gaten of je de wet niet overtreedt. Doe je dit toch, dan verlies je de bescherming van de rechter en kun je verslagen strijders niet meer tot leven wekken in het betreffende gevecht. Gelukkig zijn de rechters lang niet zo dominant aanwezig als in Final Fantasy Tactics Advance, de voorganger van A2 op de GameBoy Advance. In dat spel was de regelgeving soms zo streng dat vechten nagenoeg onmogelijk was, en waren de straffen ook zwaarder. In A2 treedt de rechter meer op de achtergrond, zodoende kun je in gevechten veelal naar hartenlust doen wat je wilt.
Wat A2 onderscheidt van andere strategiespellen, is dat je zelf kunt plannen hoeveel je vecht. Minder dan tien procent van alle missies is verplicht voor het verhaal, de rest van de missies kun je al dan niet volgen door in de pub te kiezen of je opdrachten aan wilt nemen. Daarnaast kun je vele zijmissies ook laten uitvoeren door een selectie van je maximaal 24 clanleden. Door deze keuzevrijheid kun je zelf bepalen hoe lang A2 je zoet houdt. Wordt het de hele zomer, of het hele jaar?
Conclusie
Ga er maar vanuit dat het de hele zomer wordt, want Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift biedt net niet genoeg variatie in gevechten om je het gehele jaar bezig te houden. Toch is A2 een leuke strategietitel voor de Nintendo DS, die je een flinke tijd zal vermaken. Hoe lang dat precies is, hangt af van hoeveel missies je aanneemt. Het verhaal is slechts een lichtrode draad door het geheel, want de enorme hoeveelheid aan zijmissies houdt je veel langer van de straat. Voor strategiefans is A2 na Advance Wars: Dark Conflict dit jaar dus een tweede goede strategietitel voor de DS. Hopelijk heb je jouw vakantie goed gepland en kan deze game nog mee op vakantie.