Nintendo staat algemeen bekend om makkelijke en kindvriendelijke games. Toegegeven, je kunt Pokémon, Super Mario en Kirby wel onder deze noemer plaatsen. Toch klopt dit imago lang niet altijd. Donkey Kong en F-Zero bijvoorbeeld kunnen soms tergend veel skills vereisen. Dit gold voorheen ook voor Fire Emblem.
Voordat ik een nieuwe fanboy rage actie start wil ik even deze statement toelichten. Fire Emblem kan net zo moeilijk zijn als de voorgaande delen en trouwe fans hoeven dan ook niet te vrezen voor hetgeen er nu gaat komen. Nintendo heeft namelijk besloten om de Fire Emblem-reeks iets toegankelijker te maken met een easy moeilijkheidsgraad zonder Permadeath. Jongens, leg die fakkels en hooivorken neer!
Nu we het ergste hebben gehad gaan we even dieper in op de game zelf. Voor het eerst in lange tijd in een Fire Emblem-game mag je aan de start van je avontuur zelf je karakter in elkaar zetten. Met dit karakter beland je vervolgens midden in een gevecht dat als tutorial dient. Zonder dat je goed of wel weet wat er nu precies aan de hand is, sterft je strijdmakker door jou hand en wordt de wereld zwart voor je ogen.
Wanneer je je ogen opent lig je midden in een grasveld. Het eerste wat je ziet is de jonge prins die je nog geen minuut eerder van het leven beroofde. Jij als speler weet dit, maar je karakter heeft zijn geheugen verloren en stelt zich dus fijn voor. Ongeluk komt zelden alleen en al snel bevindt jullie gezelschap zich in een naburig dorp, waar bandieten flink de boel op stelten zetten. Je karakter blijkt gezegend met bovengemiddelde intelligentie en een tactisch inzicht. In een mum van tijd ben je dan ook uitgegroeid tot de strateeg van het leger van de jonge prins.
Dit leger speelt een centrale rol in de werkelijke gameplay. Want hoewel Fire Emblem nog altijd een TRPG is, zijn sociale interacties meer dan ooit een fundamenteel onderdeel van de game. Jou karakter, evenals de vele karakters die je mogelijk kunt rekruteren in je leger, kunnen een band opbouwen door elkaar in de strijd bij te staan. Eens een bepaald punt bereikt is, kun je middels het menu de karakters een dialoog laten aan gaan. Deze dialogen zitten vaak vol humor door de kenmerkende karakters van de verschillende personages. Het gaat nooit echt diep, maar je zult ook nooit teleurgesteld zijn in de vruchten van je werk.
Daar komt nog bovenop dat je een pikante scene krijgt, waaruit zelfs kinderen kunnen voortkomen, als je je karakter op S-rank krijgt met een karakter van het andere geslacht. Dit geldt overigens ook voor andere koppeltjes binnen je team, waardoor je dus goed moet uitkijken wie je met elkaar laat ‘socialiseren’.
Inclusief kinderen loopt het aantal karakters dat je kunt toevoegen aan je leger in de tientallen, iets wat de gameplay ten goede komt. Voor je ten strijde trekt is het aan te raden eerst het veld goed te bekijken. Als het bezaait is met boogschutters is het bijvoorbeeld niet aan te raden om een vliegende unit uit te sturen. Maar als de tegenstander allemaal een bijl dragen is het een goed idee een lans aan je karakters te geven. Het fundamentele steen-papier-schaar principe wordt je al vroeg in de game uitgelegd en gaandeweg uitgebreider door de toevoeging van nieuwe soorten units. Notities maken is een aanrader als je zelden speelt, want met dom geluk ga je er niet snel komen.
Eens al je voorbereidingen getroffen zijn en je ten strijde trekt, valt het op met hoeveel liefde en expertise het gevechtssysteem gemaakt is. Elke beurt kan je karakter een aantal passen zetten, waarna er een aanval gedaan kan worden, een item gebruikt kan worden of je gewoon kunt afwachten. Je kunt er ook voor kiezen om twee karakters aan elkaar te koppelen, wat voor interactie en hogere social ranks zorgt. Maar ook tactisch gezien heeft het voor- en nadelen. Een karakter met hoge verdediging krijg je niet snel naar de frontlinie vanwege het zware harnas dat ze dragen. Wanneer deze aan een zwak lichtgewicht worden gekoppeld, zal je in no-time je units hebben waar je ze wilt. Het nadeel van de strategie is dat je twee units maar een keer mogen aanvallen. Je levert dus wel vuurkracht in ten koste van snelheid.
Units die bij een confrontatie naast elkaar staan of gekoppeld zijn zullen elkaar bovendien ondersteunen. Zo kan je partner een klap tegenhouden, je stats boosten of je aanvallen ondersteunen met eigen aanvallen. Als je dan ook nog het geluk hebt dat de abilities van je karakter onverwacht activeren, heb je totale vernietiging. Heerlijk en naar goed gebruik volledig in animestijl!
Met de overvloed aan content, opties en diepgang had Intelligent Systems prima kunnen wegkomen met een release van Fire Emblem: Awakening. Maar zelfs dit was niet genoeg voor de studio, die Awakening na release nog voorziet met een enorme stroom aan gratis en betaalde content. Deze content zal op en top fanservice zijn, met karakters uit oudere Fire Emblem delen die Awakening binnen vallen. Alsof veertig uur campaign te min voor ze was.
Conclusie
Met Fire Emblem: Awakening heeft Intelligent Systems een kroonjuweel voor de 3DS afgeleverd. De game zit van de prachtige graphics tot het overvloed aan kleurrijke karakters van A tot Z gevuld met kwaliteitsvolle content. Met de nieuwe casual mode kan nu bovendien iedereen van de franchise genieten, terwijl puristen kun lol op kunnen in classic mode. En eens je alles gezien hebt wat in de game zit, staat er nog eens een gelijkwaardige hoeveelheid DLC op je te wachten om de levensduur op te krikken.