Football Manager van Sports Interactive is een franchise die vreselijk wordt onderschat. Zo betrapte ik redacteur Jeroen Witjes laatst op de volgende uitspraak: 'Football Manager is niets meer dan een voetbalgame met oersaaie statistieken'. Op de één of andere manier kon ik mij wel in deze uitspraak vinden, ware het niet dat hij vergeet dat de mogelijkheden ongekend zijn en de diepgang diep gáát. Echter, toen ik Football Manager 2008 voor de Xbox 360 opstartte, begon ik te begrijpen waarom hij de reeks voor zichzelf heeft afgeschreven.
Football Manager 2008 is typisch een PC-game. De vele schermpjes, het zoeken van spelers, de statistieken en de gegevens, dat is de reeks in een notendop. Het spelen voor een monitor werkt daarnaast ook veel ontspannender, want op je PC kan je naast spelen ook nog andere werkzaamheden verrichten. Op een Xbox 360 is het dus automatisch een stuk ongemakkelijker vanwege het steriele beeld waar de serie bekend om staat. Om daar verder op in te gaan omschrijf ik een aantal aspecten waaruit blijkt dat je bij de PC-versie het beste af zult zijn.
Een mooi iets om mee te beginnen is de besturing. Hoe zet je een muis-en toetsenbord besturing over naar een gecompliceerde 360-controller? Daarvoor zal eerst de interface – oftewel het menu – op de schop moeten. Helaas is dat ten koste gegaan van de prachtige layout die de PC-versie te bieden had: alle mooie en kleurige toeters en bellen zijn in de 360-versie als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit heeft geleid tot een saaier en minder mooi menu dat daarnaast óók nog eens onoverzichtelijk is. De schouderknoppen zijn namelijk erg moeilijk te bedienen vanwege hun extreme gevoeligheid. Ook omdat elke knop op de controller een aparte functie heeft, zit je al gauw te rotzooien met vooruit- en terugbladeren in de menu’s.
De interface is dus een stuk minder duidelijker geworden. Ook komt dit omdat de ontwikkelaar je stimuleert om de game op een HD-TV te spelen. Dat merk je vooral als je lekker relaxed een wedstrijd aan het bekijken bent: de spelersnamen zijn dan totaal niet te lezen. Tevens kent de 360-versie geen Nederlandse taal, wat resulteert in moeilijk te volgen verhalen van de media en collega’s. Begrijp me niet verkeerd, mijn Engels is meer dan prima, maar het gaat erom dat het een nuttige toevoeging was geweest aangezien de game grotendeels draait om het lezen van teksten.
Daarnaast zijn de laadtijden op de PC een stuk minder als op de spelcomputer van Microsoft. En dat is vreemd, aangezien de Xbox 360 wordt gezien als een echte krachtpatser. Dat Football Manager 2008 – een rasechte side-scrolling game - niet snel en soepel verloopt, mag je de ontwikkelaar zéér kwalijk nemen. Het kwam zelfs een keer voor dat de game compleet vastliep, omdat ik de spelerslijsten aan het afgaan was!
Niets meer dan kritiek dat ik tot nu toe heb gegeven. Nu rest de vraag of deze 360-versie wel een poot heeft om op te staan. Gelukkig is dat niet zo moeilijk, de PC-versie stond immers al als een huis. Je zult dan ook gauw merken dat de game zo diep mogelijk gaat en dat de mogelijkheden ongekend zijn. Tevens geeft Xbox Live je de mogelijkheid om online toernooien te organiseren en het vervolgens tegen elkaar op te nemen. Een geweldige toevoeging wat het spelen van deze versie voor mij dé hoofdreden maakt.
Conclusie
De oplettende lezer zal vast opgemerkt hebben dat ik de introductie van Football Manager 2008 achterwege heb gelaten. Ik wilde dan ook expres kritisch kijken naar wat de ontwikkelaar in die half jaar tijd heeft uitgespookt. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze de tijd die ze hadden het meest gespendeerd in het ontwikkelen van de online modus, want de andere aspecten zijn compleet buiten boord gevallen. De complexe besturing, de minimale en onoverzichtelijke presentatie en de laadtijden zijn de minpunten die de game nekt. Dat ze oude koeien uit de sloot halen oké, maar dat ze dan ook vies en smerig zijn? Nee, bedankt ..
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie