hotness 15
header
News

Gimmick! 2

Na 33 jaar komt er een vervolg

Gepost door

In 1992 zag de game Gimmick! het levenslicht op de NES. De game was niet echt een groot succes te noemen, maar vergaarde door de jaren heen wel een cultstatus. Dit resulteerde in een Special Edition die in 2023 uitkwam en in 2024 kwam er dan een officieel vervolg op de Nintendo Switch en de PC. Nu is het de beurt aan de PlayStation 5 om de platformer een, eeuh... platform te geven.

De game is een direct vervolg op Gimmick! en in deze opvolger ga je als Yumetaro een magisch avontuur aan om de dochter van je vorige "eigenaar" te redden. Meer verhaalvertelling ga je in deze game niet tegenkomen.

Wanneer je de game opstart, zul je direct terugdenken aan het oude NES-tijdperk, maar dan wel in opgepoetste vorm. De game haalt duidelijk zijn inspiratie uit die tijd, maar heeft tegelijkertijd een moderne look. Het heeft bijna iets cartoon-achtigs. Alles ziet er schattig uit en de presentatie doet je vermoeden dat het hier om een game gaat die bedoeld is voor een jonger publiek. Maar niets is minder waar. Ik heb mijzelf een aantal keer moeten kalmeren, want er begonnen wat zweetdruppels op mijn voorhoofd te verschijnen van frustratie, niet omdat de game niet goed is (spoiler: dat is ie namelijk best wel), maar omdat hij bij vlagen echt moeilijk is.

gimmick!2_1

Nieuwe gameplay

De gameplay is bij games altijd al belangrijk geweest, maar bij uitdagende platformers, zoals Gimmick! 2 getypeerd wordt, is dit zelfs nog belangrijker. Alles valt of staat met een solide gameplay. Daar is in het geval van Gimmick! 2 alleszins sprake van: deze staat erg stevig. Je springt, versnelt heuvelaf, vertraagt heuvelop, activeert knoppen en gebruikt je ster als handig hulpmiddel om je in vele situaties te redden en verder te helpen. Er zijn vele uitdagende puzzels te vinden die je, voordat je er blind doorheen probeert te huppelen, toch even in je op moet nemen. Een snelle dood is anders verzekert, hetgeen je terugstuurt naar het laatste checkpoint. Waar je op normal mode bij de derde aanraking van een vijand doodgaat, is dat in assisted mode vijf keer, maar in beide modi zijn spikes echter direct dodelijk.

Er zijn dus, zoals gezegd, checkpoints in de game aanwezig in de vorm van cadeautjes en iets wat ik alleen kan beschrijven als een blauw fee-beer-diertje dat, wanneer je er bij een segment eentje vindt, ook functioneert als soort portal. Hierdoor kun je tussen de segmenten reizen om ze nogmaals te kunnen spelen.

Er zijn vijf werelden, elk met een eindbaas en vaak een kleine tussenbaas bij een aantal levels in die werelden. Heb je de eindbaas verslagen, dan ga je door naar de volgende wereld. De vijanden die je onderweg treft zijn niet heel divers, maar bieden waar nodig de juiste tegenstand.

bossbattle

Nieuwe pingeltjes en Yokai

Wat ook meewerkt aan de eerder genoemde schattigheid, zijn de pingeltjes die je hoort wanneer je in het menu zit. Je zou hier bijna een eigen muziekstuk mee kunnen maken. De muziek in de game is vrij simpel en van Japanse origine, maar irriteert eigenlijk nergens. De geluidseffecten zijn eveneens simpel en effectief.

Op verschillende (verstopte) plekken in de levels kun je kisten vinden. Deze kisten geven je cosmetische items waarmee je het uiterlijk van je Yokai en je ster aan kunt passen. Dit varieert van nieuwe hoedjes tot complete nieuwe kleuren. Ook je ster kan nieuwe kleuren krijgen. Dit is zoals gezegd, puur cosmetisch en heeft geen invloed op de gameplay.

collect

Nieuwe klassieker?

Eigenlijk doet Gimmick! 2 niet zo heel veel fout als je de doelgroep in gedachten houdt. Laat je niet verblinden door de grafische stijl, want deze sluit zeker niet aan op de doelgroep. De game is een stuk moeilijker dan dat ze oogt. Het speelt erg soepel weg. Ik ben eigenlijk geen bugs tegengekomen of stukken waar ik echt niet uit kon komen. De game laat je wel de randjes van de frustratie proeven, maar geeft je net genoeg terug om het toch nog een keer te blijven proberen. Dat is in deze ook de kracht van de game. Als je doodgaat, ben je binnen een of twee seconden weer aan het spelen met je oneindig aantal levens. Technisch ziet het er ook erg verzorgd uit. Of je de game leuk vindt is natuurlijk iets heel anders.


Conclusie:

Ondergetekende heeft zijn mening moeten bijstellen gedurende het spelen en heeft toch zeker plezier gehad met de game, ondanks de zweetdruppels. Zal ik deze aanraden aan mijn neefjes of nichtjes? Nee, zeker niet. Zal ik de game aanraden aan doorgewinterde gamers die van een uitdaging houden en gameplay voorop stellen? Ja, maar hou er rekening mee dat de game op safe speelt en na verloop van tijd wat repetitief wordt.

0 reacties op "Gimmick! 2"