Hoe je het ook wendt of keert, alle jongens die lid zijn van de redactie van GameQuarter hebben een zwak voor het schrijven van previews. Het levert naast een leuke bezigheid ook nog iets extra's op, maar dat ga ik niet aan jullie neus hangen. In feite kun je deze (opkomende) review voor een deel als een preview beschouwen, aangezien het een zelfde boodschap geeft. Namelijk dat het je een goed beeld geeft van het eindproduct en dat je naderhand weet of je het later moet gaan halen of niet. Gran Turismo 5: Prologue, een exclusieve PS3-titel uit de stal van Polyphony Digital, is een perfect voorbeeld hiervan.
Het racegenre op de spelcomputer van Sony is zoals jullie wellicht weten behoorlijk dungezaaid. MotorStorm hebben we inmiddels achter onze kiezen gehad, alsook Formula One: Championship Edition. Een echte realistische racesimulator lijkt de PS3 helaas liever kwijt te zijn dan rijk, maar met de proloog van de vijfde aflevering van Gran Turismo is daar verandering in gekomen. Met fotorealistische beelden, een interessante online-modus en een maatschappelijk prijskaartje heeft Polyphony Digital absoluut voor een verrijking voor PS3-bezitters gezorgd.
En er is maar één manier om deze aspecten in alle roem en glorie mee te maken, namelijk door een dik half uur te wachten alvorens je de game kunt spelen. Het spel dient namelijk geïnstalleerd te worden op de harde schijf van je PS3. Enerzijds is dit een handig alternatief om de laadtijden aanzienlijk te verminderen, anderzijds zullen mensen met een 40GB-exemplaar het onderhand toch wel een beetje warm krijgen. Prologue is namelijk maar liefst 6000 MB groot en neemt daardoor behoorlijk wat ruimte in beslag. Bovendien kampen veel mensen, waaronder deze meneer hier, met een fout waardoor de update niet grondig kon worden gedownload. Een fout die niet zozeer met het spel te maken heeft, maar wel behoorlijk frustrerend is omdat de update vereist is om online te spelen.
Afijn, na verloop van tijd werkte alles naar behoren en kon ik deze uitgebreide demo onder de loep nemen. Prologue mag je dan ook absoluut niet beschouwen als een volwaardige game, daar is het allemaal veel te karig voor. Eerlijk is eerlijk, met maar 70 verschillende auto’s, zes (saaie!) circuits en het gebrek aan (online) spelmodi maken ze die dikke veertig euro’s niet geheel waar. Natuurlijk wel voor een deel, want in principe kan je de game alleen al vanwege het adembenemende, audiovisuele aspect in huis halen. Zowel het geluid als de grafische effecten maken het verschil tussen Prologue en het echte leven aanzienlijk klein. Dit spel is dan ook grafisch de mooiste game die we op de PlayStation 3 mogen aanschouwen. Deze uitspraak is grotendeels te wijten aan de 60 frames per seconde en de verbluffende licht- en weerseffecten. Deze weten serieus je stoutste verwachtingen te overtreffen, met name als je meekijkt over de schouder van je bestuurder. De ‘cockpitview’, zoals we dat noemen, is trouwens een gloednieuwe functie in de Gran Turismo-reeks. Een fantastische en waardevolle toevoeging, al zeg ik het zelf, voornamelijk vanwege het realistische interieur en de prachtige racervaring die je dan voorgeschoteld krijgt. Een klein minpuntje is dat er geen trillende uitlaten of rokende banden te bekennen zijn wanneer je door een heftige bocht accelereert.
Een ander element waar de Gran Turismo-reeks kennis mee mag maken is de online modus. Helaas valt deze op dit moment een beetje in het niets bij datgene wat de concurrentie laat zien. Je krijgt gelukkig wel lag-vrije races, maar dat mag ook wel als je toegang krijgt tot maar één speltype. Te weten het race-type, waar je met maximaal zestien man op zes verschillende banen kunt racen. Het mooie van online racen is dat je even veel geld kan verdienen als bij het offline racen. Zo maakt Prologue het aantrekkelijk om zowel on- als offline een weg te banen. Toch is het de vraag of je hier plezier uit kunt blijven halen, aangezien de singleplayer relatief meer te bieden heeft.
In het begin van de carrière-modus heb je een ‘krappe’ $35.000 om te besteden. Dit verandert zodra je races succesvol afsluit in de drie verschillende klasses. In de C- en B-klasse kost het niet zoveel moeite om een race winnend af te sluiten, dit verandert pas zodra je arriveert in de A-klasse. Echter is ook hier de kunstmatige intelligentie van een bedroevend niveau. Het probleem hierbij is namelijk dat je tegenstanders vaak in herhaling vallen wat betreft hun acties. Meermaals zul je zien dat een auto uitglijdt op precies hetzelfde punt en dat hij je weer inhaalt op precies hetzelfde punt. Het lijkt me niet de bedoeling van Polyphony Digital dat de gamer het doorkrijgt dat de tegenstander steeds hetzelfde doet.
Elke klasse bevat tien wedstrijden en met een simpele berekening kom je tot de conclusie dat de game maar 30 races heeft in de singleplayer modus. Na ongeveer drie uurtjes ben je hier zo doorheen, wat natuurlijk belachelijk weinig is. Mocht je een echte die-hard zijn dan mag je er een uur of drie erbij optellen, omdat je nog een tijd kunt sparen voor de Formule 1-wagen van Ferrari.
Een groot nadeel is dat de game geen schademodel kent en dat het gevaar op roekeloos rijgedrag daardoor erg groot wordt. Het gevaar op beuken wordt daarentegen wel een stuk minder, omdat je dan als een stuiterbal een paar meter verder ketst. Nu doet dit natuurlijk wel afbreuk aan het realistische plaatje wat Prologue schildert, maar het is aan de andere kant een handig alternatief. Gelukkig heeft Polyphony Digital aangegeven bezig te zijn met een patch waarbij het schademodel wél aanwezig zal zijn. Maar vooralsnog reken ik deze facetten, samen met het ontbreken van uitgebreide tuning-mogelijkheden, als een stevig minpunt.
Conclusie
Concluderend kan ik zeggen dat Prologue het inhoudelijk - ondanks de ietwat lagere verkoopprijs - ver laat afweten. Met maar zeventig racewagens, zes (saaie) banen, 30 races en weinig mogelijkheden op het PlayStation Network is de speelduur niet het sterkste punt uit de game. Voor dat zullen we ons heil moeten zoeken in het fenomenale audiovisuele aspect en het fantastische rijgedrag van álle auto's. Het blijkt bovendien ook nog eens een lekkere racegame te zijn, maar als journalist ben je kritisch en moet je toegeven dat Prologue een paar cruciale fouten kent. Als alle punten die ik in deze recensie heb aangekaart worden verwijderd in de volledige versie, dan kan 2009 nog eens een leuk jaar gaan worden voor PS3-bezitters.