Meteen wanneer je Gran Turismo 6 opstart probeert Polyphony Digital je te overtuigen dat zij niet dezelfde fout als GT5 hebben gemaakt door het project af te raffelen. In het filmpje tonen zij dat ze alle auto’s en banen met het oog op perfectie hebben gemaakt. Maar of ze daarmee een goede game hebben afgeleverd, is een compleet andere vraag.
De carrièremodus brengt de oude vertrouwde opbouw van racegames terug. Na een simpele maar handige introductie kom je in de beginnersklasse terecht. In elke klasse moet je een bepaald aantal sterren behalen, waarna je die klasse hebt uitgespeeld. Na het voltooien van een klasse, kun je weer beter worden in het racen dankzij nieuwe uitleg die je krijgt voorgeschoteld, totdat je uiteindelijk door alle zes de klassen bent gekomen.. Dit kan soms handig zijn, maar is helaas vaak overbodig. Zo legt de game jou doodleuk uit hoe je moet schakelen nadat je al dik anderhalf uur bezig bent met racen.
Hierdoor wordt de carrièremodus vooral een modus waarin je geld spaart om een nieuwe auto te kopen of een beetje beter te worden in het racen. Door het ontbreken van een echt verhaal achter de racer zul je ook niet echt gemotiveerd zijn om verder te spelen. Dit is jammer, aangezien er vele uren schuilen achter de carrièremodus. Toch zorgt deze modus er ook voor dat je kunt oefenen in het racen wat vaak nodig zal zijn bij GT6. Het zal namelijk nogal eens voorkomen dat je uit de bocht vliegt.
Gelukkig, wanneer je genoeg credits bij elkaar hebt geraapt kijk je je ogen uit naar de mogelijkheden die je hebt vrijgespeeld. Grofweg kun je kiezen tussen 1200 verschillende auto’s die je kunt uitproberen op een erg groot aantal circuits. Door de grote keuze aan auto’s zul je je waarschijnlijk afvragen hoe dat nog geordend kan blijven. Ook de amateur in het racegenre wordt hier niet zomaar als een kip zonder kop achtergelaten. Bij het kopen van een auto heb je namelijk ook de mogelijkheid te kiezen uit aanbevolen auto’s, waar je gemakkelijk de auto kunt vinden die je zoekt.
Nadat je lang genoeg hebt gespaard om een beest van een auto te kopen, zul je soms teleurgesteld zijn. Het geluid wat uit de auto komt is voor de echte autoliefhebber als muziek in de oren, dit is echter niet het geval bij Gran Turismo 6. De geluiden zijn niet goed afgewerkt en worden op sommige momenten zelfs irritant. Wanneer je bijvoorbeeld met een simpele Peugeot een scherpe bocht inrijdt, is het piepen van de banden soms zo irritant dat je al snel geneigd bent om de muziek iets harder te zetten. Gelukkig valt deze klacht bij de snellere auto’s bijna compleet weg. Dat geldt echter niet voor de motorgeluiden, die blijven slecht.
Polyphony Digital heeft gelukkig beloofd dat de geluiden nog mooier zullen worden na een patch. Hierdoor lijken ze echter weer in dezelfde fout te komen zoals bij GT5 door een game af te leveren die nog niet af is. Ook na de release van GT6 wordt er nog hard gewerkt om de game beter te maken door evenementen en auto’s toe te voegen. Hierdoor zal de duurzaamheid van Gran Turismo 6 zeker omhoogschieten.
Waar we bijna niks over hebben te klagen bij het spelen van GT6 is het beeld. Vooral wanneer je tussen de bergen rijdt, merk je dat GT6 alles uit de PS3 haalt wat er nog uit te halen is. Oké, het publiek ziet er natuurlijk nog steeds niet mooi uit maar dat zijn enkel details. Het aanwezig zijn van mooie banen en auto’s is vele malen belangrijker dan hoe de kwaliteit is van wat mensen die langs de baan staan te juichen.
Helaas gaat het klagen weer verder na het spelen van de multiplayer. Wanneer je samen met andere racers wilt spelen, kom je terecht in een onoverzichtelijk menu waardoor je bijna nooit weet aan wat voor race je je nou precies aansluit. Er staan enkel wat symbooltjes die al dan niet rood zijn wat moet betekenen wat de beperkingen zijn van de game. Ook het circuit is te lezen maar dan houdt het grotendeels al op. Ook wanneer je met vrienden wilt spelen zullen er veel frustraties verschijnen. Het is namelijk niet mogelijk om vrienden uit te nodigen waardoor een hele ketting aan berichten het gevolg zal zijn.
Veel leuker qua online mogelijkheden zijn de seizoensevents. Hierin wordt iedereen in dezelfde auto gestopt op hetzelfde circuit en krijg je de uitdaging om het parkoer zo snel mogelijk uit te rijden. Naast het feit dat dit ervoor zorgt dat je echt gedreven bent om zo goed mogelijk te rijden zal het ook veel credits opleveren, wat natuurlijk ook altijd handig is. Ook zullen de echte die hard fans hier geprikkeld worden om de beste te worden.
Als laatste heb je dan ook nog de mogelijkheid om zelf je regels te bepalen in de arcademodus. Hier komt de diversiteit van GT6 echt aan het licht. Ten eerste heb je namelijk de mogelijkheid om een gewone race te doen, een tijdrit of te gaan driften. Wanneer je denkt dat dat je enige mogelijkheden zijn, heb je het goed mis. Je hebt namelijk ook nog eens de kans om te kiezen op wat voor circuit je de race uitvoert, zoals een onverharde weg of een bestaand circuit. Jammer is echter dat de keuze om auto’s te lenen voor een race beperkt blijft tot een klein aantal auto’s, waardoor je grotendeels met zelf aangekochte auto’s moet kiezen waarvan het aantal op het begin natuurlijk nog niet zo groot is.
Conclusie
Gran Turismo 6 is een toegankelijke racegame waar iedere racer zich aan kan vermaken, waarbij het niet uitmaakt of je een die-hard racefan bent of een casual racer. De grote diversiteit en het enorme aantal auto’s en circuits zullen ervoor zorgen dat je lang geboeid zal blijven door de game. Dat maakt het extra jammer dat op gebied van geluid en afwerking Polyphony Digital niet geleerd lijkt te hebben van haar vorige deel. De mooie plaatjes die je voorgeschoteld krijgt maken dat echter grotendeels weer goed.