Sebastiaan
Halo 3 is om te beginnen een game die een singleplayer van Halo kwaliteit en een multiplayer van Halo 2 kwaliteit bevat. Dat laatstgenoemde deel werd in 2004 op een rare, maar vooral jammerlijke manier ten einde gebracht. Met als gevolg dat heel veel fans met een zure nasmaak de DVD uit de Xbox haalden. Het is dan ook maar goed dat dit derde deel begint waar Halo 2 was geëindigd: tijd om eens en voor altijd met de Prophet of Truth af te rekenen en ervoor te zorgen dat de Halo’s, de ringplaneten, niet in de verkeerde handen vallen. Finish the Fight!
En wat was de game het wachten waard. Maar liefst zes jaar lang wachtte je op het einde en dit is dan ook precies waarvoor je geduld opbracht. Het einde wordt op een verschrikkelijk mooie, euforische manier in beeld gebracht en is gelukkig geen anticlimax. Aan de andere kant heeft Bungie misschien te weinig kaas gegeten tijdens het maken van deze prachtige, spectaculaire campaign: als Halo-fan ben je er namelijk zó doorheen. Maar dat ligt er dan ook maar net aan met welke moeilijkheidsgraad je het gevecht wilt beëindigen: makkelijk, normaal, heldhaftig of legendarisch? De laatste twee bieden je sowieso meer dan tien uur speelplezier, maar dat hangt wederom van nog één ding af.
Hetgeen wat ik hiermee bedoel is de fenomenale coöperatieve modus. In Halo 3 kun je zowel offline als online met andere mensen het gevecht beginnen en ten slotte eindigen. Een nadeel is logischerwijs, dat het offline alleen met een splitscreen-optie functioneert, een voordeel is dat je samen met je vrienden en familie met andere mensen over de hele wereld kunt spelen. Dit zorgt niet alleen voor hectische, vereiste gesprekken tussen jou en je medespeler, maar zorgt ook voor een verhoging van de replaywaarde. En dan heb ik het nog niet eens gehad over een nieuw competitief element dat Bungie in Halo 3 heeft verwerkt. Fans kunnen namelijk, ondanks dat ze bij dezelfde partij horen, door middel van scores tegen elkaar strijden om te kijken of je beter of slechter dan de ander was.
Toch zijn het de exotische, prachtige omgevingen die in de verhaalmodus van Halo 3 de klok slaan. Op een gegeven moment ben je met je voertuigen aan het crossen in de prachtig uitziende bossen, terwijl je op het andere moment in een kille woestijn bivakkeert om een gigantisch metalen beest uit de weg te ruimen. Bungie heeft alleen niet het maximale uit de Xbox 360 gehaald wat betreft het grafische aspect, want een aantal textures zijn helaas van een belabberd niveau. Desalniettemin blijft het er allemaal sfeervol en spectaculair uitzien en daar draait het uiteindelijk om. Ook de muziek is werkelijk subliem gecomponeerd door de muzikale artiesten van Bungie: op het juiste moment spelen ze de welbekende Halo-tunes af die ervoor zorgen dat je continu op het puntje van je stoel komt te zitten, met enkel aandacht voor hetgeen op je beeldscherm voorbij trekt. De prachtige belichting, goed ingesproken stemmen, geloofwaardige geluidseffecten en het verhaal gecombineerd met deze epische muziekstukken van Martin O'Donnell maken de sfeer in Halo 3 wederom ijzersterk. Dít is hoe een (coöperatieve) campaign hoort te zijn!
Ramon
Qua wapens en voertuigen is en blijft Halo, Halo. Maar toch weet dit nieuwe deel weer wat nieuwe snufjes, wapens en voertuigen met zich mee te brengen, wat de gameplay t.o.v. de voorgaande Halo’s helemaal overhoop gooit. Zo zul je in dit deel de oude vertrouwde Ghost en Warthog tegenkomen, maar ook nieuwe voertuigen zoals de Mongoose en de Brute Ghost. Vooral de Mongoose geeft wat meer charme aan de gameplay van Halo 3, de Mongoose kan namelijk twee mensen meenemen, waarbij de persoon achterop kan schieten. Ook de nieuwe wapens en uitrustingen voegen overduidelijk wat toe aan de gameplay. Je kunt in Halo 3 nu bepaalde ‘tools’ oppakken waarmee je de vijand kunt afleiden. Deze tools gebruik je met de X knop en voegen naar mijn mening een hele tactische kant aan Halo toe. Je hebt bijvoorbeeld de ‘Bubble Shield’, waarmee je jezelf kunt beschermen of een Radar Jammer, waarmee je de radar op hol laat slaan. Ook is er een arsenaal aan wapens toegevoegd. Zo is de oude vertrouwde Assault Rifle weer terug en de Mauler (een mitrailleur, die je kunt dual wielden) maakt zijn entree. Bungie heeft naast deze nieuwe wapens ook de bestaande wapens geperfectioneerd, zoals de Needler en de Magnum.
Na de campaign uitgespeeld te hebben, denkt bijna geen gamer erover na om Halo 3 weg te leggen en verder te gaan met een ander spel. Nee, het is juist de online multiplayer waar Halo zo bekend mee is geworden. In dit derde deel is de online multiplayer dan ook weer van groot belang. Elke speler is uniek en dat wil Bungie dan ook graag duidelijk maken. Daarom kun je in Halo 3 het uiterlijk van jouw poppetje volledig aanpassen. Zo kun je jouw mannetje bepaalde armor geven, bepaalde delen van je armor een verschillende kleur geven en een eigen embleem maken. Als je eenmaal online gaat kun je kiezen uit een aantal modi, zo kun je custom games en matchmaking games spelen. Bij custom games verdien je geen ervaringspunten, wat wel gebeurt bij matchmaking games. Binnen de matchmaking games heb je ook nog een tweedeling, namelijk social en ranked. Social kun je met vrienden op één spelcomputer doen en ranked kan alleen maar met één speler per Xbox. Ranked brengt ook nog met zich mee dat je zowel ervaringspunten krijgt, als een soort levelsysteem van 1 tot 50. Bij ranked en social kun je dan ook weer kiezen tussen de oude vertrouwde gamemodi zoals Big Team Battle, Lone Wolves en Team Slayer. Als laatst zijn er natuurlijk nog de maps, die in Halo 3 erg gevarieerd zijn. In totaal zijn er twaalf mappen die eigenlijk geen van alle iets van elkaar weg hebben, een erg goede zaak dus.
Ook het rankingsysteem heeft Bungie in deze Halo weer reuze interessant gemaakt. Zo krijg je voor elk gewonnen potje één ervaringspunt, waardoor je bij een x aantal ervaringspunten een rank omhoog zult gaan. Uiteindelijk zul je 600 ervaringspunten en bij één gamemodi, zoals Lone Wolves, level 50 moeten bereiken om de hoogste rank te worden. Overigens brengt het rankingsysteem op het moment wel een klein probleempje met zich mee. De servers van Bungie zijn namelijk zo overbelast dat het erg lang duurt voordat je een game hebt gevonden, laat staan de kans om met mensen met ongeveer dezelfde rank in een potje te komen.
Bungie introduceert naast een goede multiplayer ook nog twee nieuwe functies. De eerste functie waar ik het over ga hebben is de Forge-modus, waarbij je bestaande mappen kunt aanpassen en naar jouw eigen smaak kunt modificeren. Hierbij kun je vrijwel alles wat los en vast zit verplaatsen. Uiteindelijk, als je klaar bent met jouw map, kun je deze uploaden voor de Halo 3 community en wie weet maak jij wel de populairste map van de game. Bungie introduceert eveneens de Theater-modus, waarbij je je eigen fimpjes kunt creëren. Dit komt door het feit dat de Bungie server automatisch jouw laatste 25 gespeelde potjes in videoclips opslaat, die je dus eventueel naar je harde schijf kunt zetten of een paar screenshots van kunt maken, die gelijk naar de Bungie-site geüpload worden.