Halo: Combat Evolved was tien jaar geleden dé reden dat ik al mijn kerstgeld overboord gooide om een Xbox aan te schaffen. De science-fiction shooter tilde eigenhandig het FPS genre naar een nieuwe hoogte en introduceerde features die de standaard zijn geworden in FPS-games. Denk maar een regenereerde health. Weinig games die een remake zo erg verdienen als de eerste Halo. En nu hebben we die.
Zoals gezegd is Halo: Combat Evolved Anniversary een HD-remake van dé blockbuster van de originele Xbox. Een verdomd goede remake, al zeg ik het zelf. Waar we bij vele remakes van hoogstens een grafische update en enkele tweaks mogen spreken, lijkt de Halo wereld compleet opnieuw opgebouwd. De gebouwen zijn veranderd van grijze blokken naar ware buitenaardse kunstwerken vol detail. Wie zelf het verschil goed wilt ervaren, hoeft niet zijn oude Xbox weer van zolder te halen maar kan simpelweg op de back-button drukken om de graphics van de originele Xbox te voorschijn te toveren. Kijk maar eens naar levendig grasveld voor sprieten en bloemen die zwaaien in de wind, druk op de back-button, en wees geschokt.
Qua impact heeft Halo:CEA nog niets aan kracht verloren. Het verhaal blijft even meeslepend als tien jaar geleden, en nog evenveel in mysterie gehuld. Toch geeft Halo:CEA je een paar kleine antwoorden die tot nu uitgebleven waren. In de levels zijn terminals verstopt die je kleine beetje informatie en diepte geven in de wereld van Halo. Toch is het niet enkel goud dat er blinkt. De houterige animaties en vreemde bugs die in de Halo van 2001 verborgen zaten vallen anno 2011 enorm op. Spijtig, aangezien je dit toch weer even uit de vibe haalt en je eraan herinnert dat je een tien jaar oude game zit te spelen. Iets wat je snel genoeg weer vergeet als je de AI-boost van de Covenant ziet, wanneer je voor het eerst tegenover een duo hunters staat, of wanneer je in een duister hol zit tijdens je eerste ontmoeting met de Flood.
De kracht van de originele Halo zat niet enkel in de singleplayer, al was deze van zeer hoge kwaliteit. Vele mensen zullen Halo herinneren vanwege de multiplayer. Een multiplayer die even simpel was als geniaal. Een multiplayer die vele mensen uren, dagen, maanden of jaren aan de buis gekluisterd hielden. Een multiplayer die hét onderwerp was op vele fora en gamesites. Een multiplayer die Halo:CEA niet gehaald heeft….wacht, wat! Jawel, 343 industries heeft de complete multiplayer van de originele game op de schop genomen. In plaats daarvan krijgen we een Halo: Reach multiplayer met maps die gebaseerd zijn op de levels uit de singleplayer. Het is een schande, een schande zeg ik je. Maar toegegeven het werkte voor Reach, en dat doet het nu nog. Ik had liever beiden gezien en dat we konden kiezen, maar ja, een mens kan niet alles hebben.
De nieuwe multiplayer is niet de enige vernieuwing. Zo heeft 343 ook de skulls uit Reach hun intrede laten doen in CEA. En wat een genot is het om een grunt als Pinãta te gebruiken waarbij het bij elke klap ammo regent. Ook de challenges zijn nieuw. Je speelt levels of delen van levels uit de singleplayer, waarbij je speciale doel(en) moet behalen. Een leuk extraatje die de speelduur met een paar uur verlengt. De meest opzienbarende vernieuwing is echter de co-op ondersteuning. Waar je bij de originele Halo vaak met je vrienden kon bekvechten over wie er nu aan de beurt was, kan je hem nu gewoon een controller in de handen stoppen en samen dood en verderf zaaien.
DLC:
Halo: Combat Evolved Anniversairy wordt, wanneer nieuw gekocht, standaard gebundeld met maar liefst vijf download codes. Deze geven je respectievelijk de Grunt Funeral Skull, een master chief suit voor je mannelijke en vrouwelijke avatar, twee gratis dagen Xbox Live Gold en de multiplayer maps van CEA voor Reach. Kijk dat noem ik pas service.
Conclusie
Halo: Combat Evolved Anniversairy is niet zo zeer een remake als dat het een eerbetoon aan de originele Halo game is. Door de enorme audiovisuele update, kleine tweaks en toevoegingen en verbeterde AI voelt en oogt de game fris en fruitig. Toch is het spijtig dat de gebreken van de originele Halo veelal overgeheveld zijn naar deze versie en dat de multiplayer niet op het niveau zit van tien jaar geleden. Maar voor een prijs van veertig euro en de toevoeging van vijf codes mogen wij niet klagen.