Haal nog maar snel die laatste trophies in Hyperdevotion, want de volgende spin-off in het Hyperdimension Neptunia-universum zit alweer te azen op een plekje op jouw PlayStation Vita. Zou het vijfde Vita-deel het beter doen dan zijn voorgangers?
Eigenlijk kan je daar geen antwoord op geven, want het vergelijken van Action Unleashed met Hyperdevotion en de Re;Birth games is als het vergelijken van appels en peren. Deze games waren namelijk RPG’s, ware het verschillende soorten. Maar Action Unleashed is, zoals de naam verraadt, een actiegame die bovendien ook nog niet door Compile Heart zelf ontwikkeld is. In plaats daarvan werd deze game uitbesteed aan Tamsoft, welke tevens verantwoordelijk is voor de Senran Kagura franchise. En dat wordt al snel duidelijk als je speelt.
Een van deze hoort er niet bij
Het eerste wat je namelijk ziet als je de game opstart is de melding dat de game niet als canon mag worden beschouwd. Compile Heart en Idea Factory erkennen het dus niet als zijnde een onderdeel van de Hyperdimension-tijdlijn, ondanks dat Action Unleashed op hun verzoek is ontwikkeld. En dan mogen er best een paar alarmbelletjes gaan rinkelen. Want dat betekent over het algemeen maar twee dingen: ze wilden de ontwikkelaar meer ruimte geven om hun eigen ding te doen óf de game is zo slecht dat ze het liefste de naam eraf hadden gehaald.
Het achterliggende verhaal is in ieder geval al niet om over naar huis te schrijven. Famitsu en Dengekiko, twee journalisten in de franchise die verwijzen naar twee Japanse gamemagazines, benaderen de CPU en CPU-kandidaten om speciale artikelen in hun nieuwste uitgaves te schrijven. CPU zijn fysieke manifestaties van gameconsolebouwers, terwijl de kandidaten verwijzen naar de handheld tegenhangers. Zo heb je Neptune en Nepgear (Sega), Vert (Xbox), Blanc, Ram & Rom (Nintendo) en Noire en Uni (PlayStation), die constant met elkaar aan het wedijveren zijn om de console wars te winnen. Een speciaal artikel is dan ook de perfecte manier om populariteit te winnen.
Minder is meer
En zo ga je met de dames aan de slag om je dagelijkse taken te vervullen. Als CPU ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid van je natie en je burgers melden dan ook als er monsters stampij aan het maken zijn. Het is aan jou om deze misbaksels zo snel mogelijk uit te schakelen en het gebied weer voor even veilig te maken.
In eerdere games gebeurde dit turn-based, maar in Action Unleashed ga je in real-time op hordes vijanden inhakken. Je hebt hierdoor de gebruikelijke lichte en zware aanval en de mogelijkheid om speciale skills te gebruiken als je hier genoeg energie voor over hebt. Zware aanvallen hebben een flinke impact op je kleding, wat als gevolg kan scheuren. Zoals het eerder aangehaalde Senran Kagura legt de game hier heel sterk de nadruk op en worden de halfnaakte lijven prominent in beeld gebracht. De dames worden om de een of andere onverklaarbare reden zelfs sterker erdoor!
Al snel in de sleur
En zo heb ik in de laatste twee alinea’s eigenlijk al het leeuwendeel van de game besproken. Het uitdunnen van groepen vijanden en het opbouwen van skills is namelijk eigenlijk het enige wat je doet in Hyperdimension Neptunia U. En dat is niet per se slecht, immers is het best vermakelijk om te doen, maar verveling ligt erdoor wel constant op de loer. Helemaal omdat de game niet bepaald uitdagend is als je gebruik gaat maken van CPU-mode (een getransformeerde en sterkere versie van je karakters) en EXE Drive opbouwt.
EXE Drive kennen we al uit andere HDN-games en gaf je daar toegang tot superaanvallen. Dat werkt precies hetzelfde in Action Unleashed, alleen zijn ze hier nog verder overpowered. Zelfs de daaraan gelinkte trophy beschrijft de EXE Drive als je persoonlijke instant win knop. En dat is toch geen leuke manier om te winnen.
En dan de extra’s
Zo ging ik al button bashened in een lange middag door de main story line heen, waarbij ik genoeg medailles verzamelde om alle power ups vrij te spelen. Als beloning ontving ik daarbij nieuwe spelmodi.
In de eerste modus namen de CPU(-kandidaten) het tegen elkaar op in een toernooi om te bewijzen wie de beste is. Niets bijzonders en hoogstens leuk om een keer te doen. Het geeft je echter hierna wel toegang tot Neptral Tower, een ellenlange serie gevechten tegen steeds maar sterker wordende vijanden. Dus eigenlijk het verhaal zonder verhaal en dus meer van hetzelfde.
Conclusie
Hyperdimension Neptunia U: Action Unleashed durft af te stappen van zijn RPG-verleden, maar blijft toch wel aanvoelen als een spin-off. Met zijn klerenscheurende mechanics neigt het heel erg naar weer een fanservice game (looking at you Hyperdevotion) en het gebrek aan verhaal laat duidelijk merken dan het non-canon is. Toch kun je je best vermaken met deze game, als je het gedoseerd speelt. Anders komt het eindeloze button bashen je waarschijnlijk al snel de strot uit.