Een Zelda spin-off die door een externe partij wordt ontwikkeld? Na het fiasco van de CD-I delen zou je verwachten dat Nintendo zich er nooit meer aan zou wagen. Iedereen hield tijdens de onthulling van Hyrule Warriors dan ook de adem in, met name het ontwikkelteam. Want als er een groep is die kritisch is op hun games, dan is het wel de Zelda-fanbase. Hyrule Warriors werd met open armen ontvangen en werd Nintendo’s aftrap voor het najaarsseizoen van 2014.
Zoals in het gros van de The Legend Of Zelda-delen, is Link ook hier weer een naamloos iemand in het gigantische koninkrijk van Hyrule. Als één van de groentjes in diens leger heeft niemand hoge verwachtingen van hem. Enkel Zelda merkt de blonde jongen op als ze de training in de binnenplaats van Hyrule Castle overziet. Erg lang duurt het echter niet voor dit alledaagse leventje verstoord wordt.
Aan de horizon van Hyrule Castle verschijnen hordes monsters, gestuurd door tovenares Cia. Als degene met de taak om de loop van de tijd te overzien, heeft ze jarenlang in isolement geleefd. Maar toen ze haar hart verloor aan Link, gaf ze toe aan haar verlangens en de duisternis die zich in haar genesteld had.
Vastbesloten om hun land en volk te beschermen, leiden Zelda en Impa de troepen Hyrule naar het slagveld om de aanval af te slaan. Hulp komt uit onverwachte hoek, wanneer ook Link plots verschijnt en de monsters met bosjes tegelijk naar het hiernamaals stuurt. ‘’Zou hij….?’’ Genoeg tijd om die gedachtegang af te maken is er voor Zelda niet, wanneer ze terug gedreven wordt naar Hyrule Castle.
Alsof dat niet erg genoeg is, blijkt de winst hol te zijn. Terwijl Link, Impa en het leger van Hyrule de aanval afsloegen, is Zelda verdwenen. Een koninkrijk zonder heerser heeft niet lang en daarom is het aan Link in nieuwe groene tenue om de vrede terug te laten keren. Tot zover houdt Hyrule Warriors zich vrij strak aan de conventies van de Zelda-franchise. Dat Team Ninja en Omega Force het bronmateriaal door en door kennen, blijkt echter uit veel meer dan enkel het verhaal.
Vechten heeft altijd al een deel uitgemaakt van de Zelda-formule, maar het speelde altijd tweede viool ten faveure van de puzzels. Toch is het gelukt om kenmerkende delen van dit gevechtssysteem, zoals de spin attack en verschillende bewegingen, om te zetten naar een game waarin je vijanden met tientallen tegelijk te lijf gaat. Zo ga je binnen de kortste keren vijanden achteruit slaan, om ze vervolgens een klap na te geven met een spin attack, de lucht in te springen en neer te komen met een sword drop en bijkomende schokgolf. En dan ben je nog maar aan het begin van de game.
Bommen, de boemerang, pijl en boog en hookshot keren allemaal terug als secundaire items die met name boss fights met bekende vijanden uit het Zelda-universum in je voordeel kunnen beslechten. Andere voorwerpen, zoals de Fire Rod en de Windwaker zijn dan weer alternatieve wapens voor de helden waarmee je strijd. Wapens hebben ieder hun eigen stats en speciale vaardigheden en door ze bij de smederij te combineren, kun je betere tools krijgen dan dat je ooit op het slagveld gaat vinden.
Als je dan toch al aan het winkelen bent, duik je waarschijnlijk ook even in het badge systeem. Hier kun je items gebruiken om badges te activeren, die je voordelen tijdens het vechten opleveren. De voorwerpen hiervoor verdien je meestal door de grotere vijanden te verslaan zoals Moblins, Poe’s en Darknuts. Het stukje Zelda in Hyrule Warriors lijkt dus dik in orde te zijn, maar hoe zit het met invloeden van Dynasty Warriors? Immers is Hyrule Warriors het liefdeskindje van deze twee franchises.
Wees niet gevreesd, want waar de sfeer en het verhaal door Zelda gedomineerd worden, is de hand van Dynasty Warriors-ontwikkelaar Omega Force duidelijk voelbaar in het gevechtsysteem. Elk karakter heeft onder de actieknoppen een lichte en zware aanval, waarmee tal van combinaties kunnen worden uitgevoerd. Tevens kan je een ontwijkende manoeuvre uitvoeren. De schouderknoppen herbergen daarbij je schild, secundaire wapen, lock on systeem en focus.
Met focus kun je tijdelijk je karakter een flinke boost geven door je magie leeg te trekken. Terwijl je door vijanden hakt als een mes door hete beter , loopt de meter leeg en wanneer het bij de bodem dreigt te bereiken kun je het afmaken en een gigantische finishing move gebruiken. Focus is echter niet de enige meter die je in de gaten dient te houden.
Door vijanden te verslaan loopt namelijk een tweede balk vol, waarmee je een super aanval kunt uitvoeren. Denk hierbij aan een versterkte spin attack van Link , een vuurdraak indien het de Fire Rod is, of Light Arrows als je Zelda speelt. Superaanvallen zijn absoluut onmisbaar op het moment dat je volledig omsingeld bent door sterke vijanden of als je in korte tijd een keep over moet nemen.
Een keep is een omheind gedeelte van het slagveld. Hierin bevinden zich kristallen die units op het veld kunnen roepen. Om de controle over de flow van het gevecht te behouden is het dan ook nodig om keeps in te nemen en in bezit te houden. Dit doe je door genoeg vijanden te verslaan om de keep boss uit de tent te lokken. Versla hem vervolgens om de controle over te nemen. Maar verwacht niet dit op je dooie gemak te kunnen doen.
Zoals op een echt slagveld, verandert de situatie in Hyrule Warriors voortdurend. Vijanden kunnen je basis aanvallen, kompanen kunnen in gevaar komen en onverwachte obstakels kunnen je weg versperren. Je dient dus constant op je hoede te zijn en de situatie te overzien terwijl je aan het monster mashen bent. Het tweede scherm op je GamePad biedt hier uitkomst. Je kunt hierop in een oogopslag zien hoe het met de HP van je bondgenoten gesteld is en zien wat er gebeurt op het slagveld.
Ondanks deze chaos en onvoorspelbaarheid, dreigt de game toch enkele malen repetitief te worden. Maar telkens als dat gebeurt, gooit de game er weer een twist tegenaan om het interessant te houden. Denk aan het bezoeken van andere Zelda-werelden van Twilight Princess, Skyward Sword en Ocarina Of Time. Maar ook het volledig wisselen van de hoofdpersoon gebeurt op een moment dat je niet verwacht. Zo blijf je een kleine vijftien uur aan de buis gekluisterd terwijl je door het verhaal heen speelt. Leg de game dan nog niet neer, want er valt nog genoeg te beleven buiten het verhaal.
In free mode kun je simpelweg levens opnieuw spelen met karakters naar keuze. Maar in adventure mode wordt het allemaal wat interessanter. Hierin moet je korte missies volbrengen terwijl je over een spelbord beweegt die gemodelleerd is naar de oude Zelda games. Door missies te volbrengen kun je niet alleen levelen zodat je de hogere moeilijkheidsgraden de baas kunt zijn, maar ook wapens vrijspelen die je anders nooit zou krijgen. Vaak zitten deze verborgen als Class A beloningen. Maar wat je moet doen om die te krijgen, moet je zelf uitvinden. Hmm, er zit dus toch een puzzelelement in….
Conclusie
Hyrule Warriors is een geslaagde samenvoeging van twee franchises. De karakters, moves en het verhaal ademen de sfeer die Zelda-fans maar al te goed kennen en waar ze van houden. Combineer dit met finesse en het spektakel van een Dynasty Warriors en Hyrule Warriors is zonder twijfel de meest geslaagde Dynasty Warriors cross-over tot op heden. Met vijftien uur is de game aan de korte kant, maar adventure mode en hogere moeilijkheidsgraden verlengen de speelduur aanzienlijk.