Goed of slecht, het zijn karaktereigenschappen die zo'n beetje de complete opzet van bijna ieder superheldenverhaal vormen. Een schurk met superkrachten vormt een bedreiging voor de directe omgeving en het is aan de superheld om de weerloze bevolking te redden. Waar je in de meeste games het één of het ander bent, ligt hier de keuze geheel aan jou. Ben je een goedzak die alles over heeft voor een betere wereld? Of heb je gewoon overal maling aan en doe je waar je zin in hebt, zolang jij er zelf maar van de situatie profiteert? Beide keuzes hebben zo zijn voordelen, maar in inFamous moet je te allen tijden rekening houden met de consequenties.
Hoofdpersoon Cole McGrath zou normaal gesproken bezig zijn met het alledaagse leven als koerier. Maar wanneer, door een op het eerste gezicht doodnormaal pakketje, een bom met de kracht van een kernexplosie midden in zijn handen afgaat, verandert Empire City langzaam in een spookstad. Cole heeft de explosie echter op miraculeuze wijze overleefd, wat hem meteen ook elektrische krachten oplevert. En dat is maar goed ook, want mensen zien jouw als de oorzaak van het onheil. Niet alleen is Empire City een puinhoop geworden, mysterieuze bendes hebben de straten overgenomen, terwijl de politie het hazenpad kiest. Bovendien is tot overmaat van ramp het geterroriseerde gebied door de overheid in quarantaine gesteld.
Wie of wat de explosie heeft veroorzaakt, blijft de grote vraag. Naarmate het verhaal vordert, raken meerdere partijen in de slechte situatie betrokken. Waar in andere soortgelijke games zo'n superheldenverhaal al snel een bedenkelijke uitwerking kent, doet inFamous het hier gelukkig een stuk beter. Je krijgt zelfs de kans om je eigen verhaal te bepalen. Bij deze zogeheten karma momenten haalt de ontwikkelaar af en toe een psychologisch spelletje met je uit. Regelmatig krijg jij te beslissen over mensenlevens. En dan maar hopen dat je niet verkeerd kiest…
De manier waarop je dit doet heeft invloed op Cole's directe omgeving en op Cole zelf. Als je voor het goede kiest, krijg je te maken met andere krachten en situaties dan wanneer je het slechte pad betreedt. Het karma systeem is een leuke toevoeging, maar daar blijft het ook bij. Een tweede speelbeurt wees uit dat bepaalde keuzes jammer genoeg niet voor een compleet andere wending zorgden. Sommige cutscenes en voice-overs verschillen wel licht van elkaar, maar de hoofdlijnen blijven grotendeels hetzelfde.
Desalniettemin is het voor iedereen de moeite waard om inFamous nog een keer uit te spelen, alleen al vanwege de twee toffe eindes. Zelfs wanneer je met één ruk door het hoofdverhaal gaat, ben je al snel zo'n dikke tien uur verder. Tel de vijftien extra zijmissies (mits je voor de andere kant kiest), 21 stunts, 32 Dead Drops en 350 Blast Shards daarbij op, en je hebt voor minstens twee weken profijt van je geld. Natuurlijk moet de game dan niet snel gaan vervelen. Sucker Punch besefte dit gelukkig maar al te goed. De missiestructuur van inFamous is zo’n beetje hetzelfde als bij elke andere free-roaming game, maar op gebied van afwisseling kunnen de meeste genre-genoten hier nog een puntje aan zuigen.
Cole kan dan wel geen auto's jatten, wapens gebruiken en drugs dealen zoals Nico Bellic, hij weet zich wel, zoals een ware superheld betaamt, handig te bewegen door de grijze jungle. Met enkel de linkerstick en de X-knop kun je razendsnel ieder gebouw van Empire City beklimmen. Bovendien leert Cole al snel te glijden over elektriciteitskabels en treinsporen, waardoor in korte tijd lange afstanden overbrugd kunnen worden. Door de combinatie van goed uitgewerkte gameplay-mechanismen, veel variatie in de missies en, niet geheel onbelangrijk, uitstekende controls, wordt inFamous vrijwel nooit saai of vervelend.
Het gebruik van Cole's elektrische gave komt sterk overeen met de gemiddelde third-person shooter van tegenwoordig. Richten doe je door L1 ingedrukt te houden, terwijl je met behulp van de face buttons de meer krachtige aanvallen naar boven haalt. De verschillende type krachten zijn up te graden met behulp van verdiende XP. In de loop van de game krijg je hierdoor meer sterke en interessante aanvallen, ook al barsten ze niet van de originaliteit. Elke superheld of 'bad guy' heeft echter enkele zwaktes, en bij Cole is dat niet anders. In gebieden waar het stroomnetwerk is uitgevallen, is hij niet langer in staat om stroom af te tappen van lantaarnpalen, elektriciteitshuisjes en andere energiebronnen die nodig zijn voor het uitvoeren van speciale aanvallen.
Wanneer bepaalde stadsdelen geen elektriciteit meer bevatten, krijg je de opdracht om een weg door het riool te banen en te zoeken naar de energiebron, die na het opladen het bijbehorende stadsdeel weer van elektriciteit voorziet. Naast het feit dat Cole weer wat beter voor de dag komt, krijg je de beschikking over nieuwe krachten. En die zul je nodig hebben ook, want inFamous is op sommige momenten erg uitdagend. Als speler word je vaak genoeg geconfronteerd met grote groepen vijanden die erg agressief overkomen. Verder zijn sommige vijanden onzichtbaar, reusachtig of explosief. Een avondje InFamous is dan ook niet bepaald bevorderlijk voor de ontspanning.
Op audiovisueel gebied is inFamous helaas wat wisselvalliger. Op de goede voice-acting en muziek is weinig aan te merken, maar de aanwezigheid van frequente pop-up verschijnselen en een wisselvallige framerate waren zeker niet nodig geweest. Deze tekortkomingen worden gelukkig deels goed gemaakt met de vele details die Empire City rijk is. De artistieke cutscenes zijn een aparte vermelding waard. Fans van comics zullen deze filmpjes, en inFamous in het algemeen, zeker weten te waarderen.
Conclusie
Het heeft ruim drie jaar geduurd voordat de bedenkers van Sly Cooper met iets nieuws kwamen, maar geduld loont. InFamous mag dan wel technisch gezien niet de beste game zijn op de PlayStation 3, het is wel één van de leukste. Sucker Punch heeft een uitstekende prestatie geleverd als het gaat om gevarieerde gameplay en amusement, en daar draait het uiteindelijk toch allemaal om. Nadat de eindcredits van het scherm rollen, is de kans bovendien groot dat je ooit een vervolg wilt zien. Laten we bij deze hier aan meewerken door als een speer naar de winkels te rennen.