Als gamerecensist probeer je zo objectief mogelijk te zijn wanneer je een game opstart. Toch zijn er van tevoren drie dingen die verwachtingen scheppen. De titel, cover en de ontwikkelaar scheppen een vaag beeld, en daarmee vormt het al een beetje je mening. Maar als je een Xbox Live Arcade titel krijgt met de naam Islands Of Wakfu van Ankama Studios gaat dat principe niet op. Wat je dan doet? Je neemt een sprong in het diepe en hoopt er maar het beste van.
Onze zwempartij begint als we wakker worden in een bos. Een mysterieuze stem roept je: ‘’Children, wake up!’’. Ik heb overal gezocht maar andere kinderen kon ik niet vinden. Volgens de stem moeten we naar een tempel voor een of andere inwijding. Met slechts één pad om te volgen is deze snel gevonden. Bij de tempel staan burgers. Ook deze spreken me aan met children. Waar zijn die andere kinderen dan verdorie? Aanbeland in de tempel wordt het alleen maar ingewikkelder. In opdracht van een oude vrouw trek ik door richting het zuiden voor het eerste deel van mijn inwijding.
Onderweg ontmoet ik een oude draak die eindelijk wat licht op deze zaak werpt. Mijn karakter Nora deelt haar lichaam met een jonge draak genaamd Efrit. Te allen tijde kunnen we van gedaante wisselen. Daarom werden we met children aangesproken! Als we bij een platform stranden begint een hele reeks tutorials. Zowel Nora als Efrit hebben een uitgebreide moveset met vele unieke vaardigheden. Nora is een close combat type met teleportatie krachten. Efrit is meer geschikt voor vechten op afstand. De tutorial is nog niet goed of wel afgelopen als de hel losbarst. De prachtig gemaakte, kleurrijke fantasy-wereld wordt door aliens veranderd in een grimmig slagveld voor de geliefde Wakfu. In het begin van het spel lijkt de wereld gemaakt te zijn door waterverf maar dat veranderd snel genoeg. Met de nieuwe look veranderd ook het totale vibe, de duistere lage bass weerspiegeld de wanhoop van de bewoners.
Pas op dat moment wordt duidelijk wat voor game Islands Of Wakfu precies is, een old skool beat-um-up met enkele hedendaagse nieuwigheden. Dit houdt in dat je gaat meppen, puzzels oplossen en heel veel doogaan. Ondertussen heb ik het Game Over-scherm zo vaak gezien dat ik het riedeltje uit mijn hoofd ken. Het is dan ook van groot belang dat je de vaardigheden van Nora en Efrit goed leert beheersen om de gevechten tot een goed einde te brengen en je Wakfu te beschermen. Wat Wakfu nu precies is? Dat antwoord blijf ik je schuldig want helaas blijf je na het spelen met veel vragen zitten. Misschien dat de Co-Op verhaallijn meer duidelijkheid verschaft, maar tot ik iemand vind die geen controllers tegen de muur smijt na honderd keer sterven kom ik daar niet achter. Tot die tijd blijf ik wel mijn scores verbeteren en posten op de leaderboards.
Conclusie
Islands Of Wakfu is een game die je vaardigheden als gamer evenals je geduld zwaar op de proef stelt. Dus speel je maar af en toe een game of zet je de moeilijkheidsgraad standaard op easy, meid dan Islands Of Wakfu. Maar ben jij een virtuele bikkel en ben jij niet vies van een uitdaging? Dan is dit een verplichte aanschaf. Bewijs je zelf maar op de leaderboards.